Migrene og triptaner

Lionista

Andre møte med forumet
Hei!
Er det flere som sliter med migrene i svangerskapet?
Jeg har ofte migrene og nevrolog anbefaler sumatriptan 100 mg. FL og gyn har også sagt det er ok.
Leser man en del så finnes det studier som viser til økt forekomst av adferdsproblematikk som adhd og aggresjonsvansker hos barn som ble utsatt for sumatriptan, spesielt i 1.trimester.
Paracet settes også i sammenheng med adhd, emosjonelle vansker og noen ganger problemer med testikkelsenkning hos guttefoster.

Jeg vet at det er lav risiko for disse ‘bivirkningene’, men har ikke noe god forestilling om hva som er gjennomsnittlig bruk av disse medisiner hos gravide med migrene.

Jeg har tatt:

- sumatriptan 100 mg 4 x,
- paracet 1000 mg 1x
- sumatriptan 50 mg 1x

i løpet av de første 8 ukene.

Får vannvittig dårlig samvittighet hver gang, men blir så dårlig at jeg ikke orker å la være

Er det noen som har lignende erfaring og kanskje allerede fullført graviditet?
 
Jeg får stort sett migrene et par ganger i året. Men forrige uke, fikk jeg plutselig to på en uke. Håper det var engangs tilfelle...
Men jeg tok imigran nesespray ved det ene anfallet. Det skal være trygt å bruke i svangerskapet :happy: Tok også Paracet, det gjorde jeg forrige graviditet også.

kanskje ikke helt svar på de medisinene du spurte om, men en annen erfaring.
Jeg forstår utrolig godt at du må ta medisin! Man blir jo helt ødelagt med migrene. Som du selv sier, så tror jeg også det er veldig liten sjanse for bivirkninger.
 
Sniker fra mars. Har vanligvis sjelden migrene (ca 5 anfall i året), men siden uke 6 har der blir verre og har nå blitt kronisk. Har det flere dager i uka enn ikke. Veldig ille. Er sykmeld 3 uker, men det har ikke gitt seg. Dagene blir mer overkommelige, heldigvis. Vil gjerne jobbe normalt. Ang medisiner finner jeg ingen som er anbefalt. Har noen erfaring med andre behandlingsformer? Jeg har legetime igjen torsdag og vil be on time hos nevrolog. Håper det går raskt. Dette er helt uutholdelig.. :(
 
Uff, det er faktisk helt j......!
Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort uten sumatriptan..
Tar 50 mg, dvs halv tablett og det funker.
Om ikke fastlegene kan gi deg prøveresept på sumatriptan (anbefalt under graviditet dersom paracet ikke virker) så kan det i ditt tilfelle kanskje lønne seg å få privattime hos nevrolog for å komme inn litt fort. Selv om jeg mener man skal ikke være med å støtte oppsmuldring av offentlig tilbud ved å kjøpe seg ut av køen. Her er det jo virkelig nødvendig med rask hjelp tenker jeg!
 
Uff, det er faktisk helt j......!
Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort uten sumatriptan..
Tar 50 mg, dvs halv tablett og det funker.
Om ikke fastlegene kan gi deg prøveresept på sumatriptan (anbefalt under graviditet dersom paracet ikke virker) så kan det i ditt tilfelle kanskje lønne seg å få privattime hos nevrolog for å komme inn litt fort. Selv om jeg mener man skal ikke være med å støtte oppsmuldring av offentlig tilbud ved å kjøpe seg ut av køen. Her er det jo virkelig nødvendig med rask hjelp tenker jeg!
Takk for svar! Jeg er ganske oppgitt, men prøver legen på torsdag. Det må være bedre for AS Norge om jeg får raskt hjelp og kan jobbe, enn at jeg er 100 % sykmeldt. Hvis ikke jeg får time kjapt hos nevrolog, må jeg gå privat. Jeg hørte også på podcasten Femihelse (anbefales!) og episoden om migrene. Spesialisten der anbefalte Botox, men mine undersøkelser viser at Botox i svangerskap et forbundet med risiko for barnet. Tar ikke den risken...
 
Hei, sliter selv med migrene og gikk fast på sarotex før jeg ble gravid. Gruet meg til å måtte slutte og ikke ha noen alternativ behandling når jeg ble gravid, gikk derfor til nevrolog (privat På Aleris) ellers må man vente veldig lenge og fikk anbefalt et nervestimulerende «apparat» som heter Cefaly https://www.cefaly.com/, det skal være trygt å bruke i graviditeten. Jeg har brukt det daglig siden jeg fikk det med god effekt og har ikke hatt migrene siden jeg begynte med det. Høre gjerne med legen din om dette! Lykke til <3
 
Hei, sliter selv med migrene og gikk fast på sarotex før jeg ble gravid. Gruet meg til å måtte slutte og ikke ha noen alternativ behandling når jeg ble gravid, gikk derfor til nevrolog (privat På Aleris) ellers må man vente veldig lenge og fikk anbefalt et nervestimulerende «apparat» som heter Cefaly https://www.cefaly.com/, det skal være trygt å bruke i graviditeten. Jeg har brukt det daglig siden jeg fikk det med god effekt og har ikke hatt migrene siden jeg begynte med det. Høre gjerne med legen din om dette! Lykke til <3
Så bra det finnes håp! Takk for tips! Jeg skal høre med legen om Cefaly. Og håper å få time hos nevrolog snart ❤️
 
Takk for svar! Jeg er ganske oppgitt, men prøver legen på torsdag. Det må være bedre for AS Norge om jeg får raskt hjelp og kan jobbe, enn at jeg er 100 % sykmeldt. Hvis ikke jeg får time kjapt hos nevrolog, må jeg gå privat. Jeg hørte også på podcasten Femihelse (anbefales!) og episoden om migrene. Spesialisten der anbefalte Botox, men mine undersøkelser viser at Botox i svangerskap et forbundet med risiko for barnet. Tar ikke den risken...
Det stemmer at botox ikke skal gis i svangerskapet i følge min nevrolog på Sandvika Nevrosenter, som er migrenespesialist. Heller ikke i ‘prøvetiden’, så derfor fikk jeg ikke det. I alle fall tillater ikke helfo det. Imigran/Sumatriptan er anbefalt og det finnes et solid tallgrunnlag for at det skal gå bra i graviditet.
 
Tak
Det stemmer at botox ikke skal gis i svangerskapet i følge min nevrolog på Sandvika Nevrosenter, som er migrenespesialist. Heller ikke i ‘prøvetiden’, så derfor fikk jeg ikke det. I alle fall tillater ikke helfo det. Imigran/Sumatriptan er anbefalt og det finnes et solid tallgrunnlag for at det skal gå bra i graviditet.
Takk for svar! Nå har jeg mer å diskutere med legen.
 
Back
Topp