Migrene med aura?

SnartMamma <3

Blir kjent med forumet
(Er i Uke 28 )
Igår hadde jeg en skremmende opplevelse :O hadde gått meg en liten tur og kommer inn, da jeg brått får ett merkelig syn, starter med å se et lysende punkt i venstre øye, da det utviklet seg til et sikksakk mønster som gjorde det ubehagelig å se. Jeg ble klam, redd, utilpass, ble brått nummen i venstre fot, venstre hånd og venstre side av ansiktet..
Ringte legevakta og forklarte, da de roet meg ned å sa at jeg ikke trengte å bekymre meg..
Har lest litt på nett om dette, og viser seg at migrene med aura kan komme i svangerskap..
Flere som har opplevd dette? :O

Last edited:
Nei, har ikke det, ringte legevakta da det skjedde..
Og ringte samtidig min far, og han igjenkjente alle symptomer jeg fortalte..da han har migrene med aura selv. Men blir allikevel bekymret (er en person som bekymrer meg veldig mye, og første som slo meg var svangerskapsf. Men jordmor har nevnt det flere ganger til meg at jeg ikke tenger å bekymre med for svangerskapsf og diabetes, siden alle kontroller har vært gode osv

Har du ringt føden?
Nei, har ikke det, ringte legevakta da det skjedde..
Og ringte samtidig min far, og han igjenkjente alle symptomer jeg fortalte..da han har migrene med aura selv. Men blir allikevel bekymret (er en person som bekymrer meg veldig mye, og første som slo meg var svangerskapsf. Men jordmor har nevnt det flere ganger til meg at jeg ikke tenger å bekymre med for svangerskapsf og diabetes, siden alle kontroller har vært gode osv

Vanlig å få migrene og migrene med aura i svangerskapet dessverre:(
Og min lege sa at så lenge noen i nær familie har det så er sjansen stor for å arve dette.
Jeg har dette, og min pappa har dette.

Vanlig å få migrene og migrene med aura i svangerskapet dessverre:(
Og min lege sa at så lenge noen i nær familie har det så er sjansen stor for å arve dette.
Jeg har dette, og min pappa har dette.

Takk for svar :-) "betryggende" å høre, samtidig som en helst ville ha sluppet unna dette. Vet du om dette kan gi seg etter svangerskapet? Altså at migrenen oppstår bare under svangerskapet, som f eks svangerskaosdiabetes osv?

Takk for svar :-) "betryggende" å høre, samtidig som en helst ville ha sluppet unna dette. Vet du om dette kan gi seg etter svangerskapet? Altså at migrenen oppstår bare under svangerskapet, som f eks svangerskaosdiabetes osv?

Tror det er individuelt dessverre, jeg blir bestandig verre i svangerskapet, rett etter fødsel så blir jeg nesten bra igjen. Men det er noe som heter svangersksapsmigrene og det er kun i svangerskapet, håpe du ikke blir plaget i ettertid :)

Høres veldig ut som migrene med aura, men de symptomene du beskriver kan være symptomer på flere ting, så får du det igjen bør du ringe amk.

Høres veldig ut som migrene med aura, men de symptomene du beskriver kan være symptomer på flere ting, så får du det igjen bør du ringe amk.

Samme sier jeg... Jeg har migrene med aura (lammelser) og har fått beskjed av flere i amk om å ringe dem hvis det skulle skje igjen...

Hvorfor skal man ringe amk når man vet at det er migrene? Har du det ofte?

Jeg fikk beskjed om at for min del (og jeg kan jo bare snakke for meg) var det usikkerhet om migrenen gikk over i slag... Mye like symptomer hos meg, så jeg fikk beskjed om å ringe dem hvis det skjer igjen... Jeg har migrene noen ganger i halvåret, men ingenting som det var på det verste før jeg sluttet på p-piller :)

Bare mens du er gravid eller ellers også?

Jeg fikk beskjed om å gjøre det uansett... Hadde ikke migrene som gravid heldigvis, men før jeg ble det var jeg mye plaget og ble bare verre og verre! Var nok p-piller for min del, men skjer det igjen nøler jeg ikke med å ringe...

Jeg fikk migrene under alle mine svangerskap, det gav seg når jeg fødte. Men nå har jeg fått det igjen, 3 år etter at minste var født.

Jeg har dog aldri fått beskjed om å ringe amk hvis jeg får lammelser. Og jeg har akkurat vært hos en spesialist, tatt mr av hodet osv. Han sa det ikke var noen større sannsynlighet for å få slag selvom man hadde migrene som gav aurafenomener, lammelser osv. Da var det i så fall andre ting som trigget det, altså som ikke hadde noe med migrenen å gjøre.

Sent from my iPhone using BV Forum

Oj, dette var rart å lese. Jeg hadde samme opplevelsen, bortsett fra lammelser, i dag. Nå sitter jeg med en rar, "tung" hodepine. Lurte på om det kunne være migrene... Men håper ikke det!

Hadde det akkurat slik du beskriver det i mine svangerskap. Var til legen en gang, siden jeg syntes det var ubehagelig og ikke hadde hatt lignende før. Men ble beroliget og har ikke hatt "anfall" etterpå..bare under graviditetene.

Back
Topp