Midtpunkt i senga

Fatjen

Forelsket i forumet
Nu har æ googla å spurt kjente å nære men kommer ingen vei så da spør æ her.
Vår gutt på snart 4år kommer inn å legger seg i senga vår hver eneste natt, ikke bare av og til, hver natt! Å det har han gjort siden han va ca 2,5år før den tid var det bare av og til.
Nu kjenne æ at det ikke går mer for han ligg bokstavlig talt oppå mæ..
Hvordan kan vi få han til å slutte?
Å ha han i senga nu når magen og når de andre to kommer har æ ikke så veldig lyst til..
Vi har prøvd mange forskjellige metoder over lengre tid uten noen gode resultat..

Beklager rotete skriving hilsen trøtt å lei mamma

Uff, det der er min store skrekk :O
Det viktigste er vel å være konsekvent. Regner med dere har prøvd belønningsystem? :) kanskje dere må gi han små belønninger og en skikkelig stor gevinst etterhvert, f.eks en uke.
Hva har dere prøvd?

Vi endte opp med en madrass på gulvet ved siden av vår seng. Når ungen kom inn til oss, ble han forvist til gulvet... etter en stund begynte vi også å følge han tilbake til sin seng når han var i halvsøvne. Nå er han snart seks, og kommer sjelden på besøk. I mellomtiden har vi skaffet oss 2,10 x 2,10 seng, så det er plass til flere unger .

Har samme problem her med storebror på 3 år. Hver eneste natt kommer han inn. Prøver vi å følge han inn i sin seng igjen, hyler han så høyt og lenge at lillebror på 15 mnd våkner.. Utrolig frustrerende.. Som oftes ender vi opp med begge guttene i sengen vår i løpet av natten. Også vekker de hverandre i 5 tiden, da er det glemmesak å prøve å sove igjen.. Har dessverre ingen gode råd å komme med! Men håper dere finner en løsning som funker for dere! :Heartred

Her har vi fulgt storesøster tilbake til senga si, å lagt oss ned/ satt oss ned å ventet til hun sovnet igjen. Det er tidkrevende, men søvnmønsteret forandrer seg, å hun sluttet sakte men sikkert å vokne på natten. Nå skjer det en sjelden gang. Når jeg er alene med barna får hun ligge inne med meg, så lenge ikke lillesøster har våknet først å kommet inn. Kun 1 barn i slengen. De vokner så tidlig om de sover der sammen :/

Uff, det der er min store skrekk :O
Det viktigste er vel å være konsekvent. Regner med dere har prøvd belønningsystem? :) kanskje dere må gi han små belønninger og en skikkelig stor gevinst etterhvert, f.eks en uke.
Hva har dere prøvd?

Vi har faktiske ikke prøvd belønningssystem til akkurat dette vi har snakket om det men ikke kommet lenger.
Vi har prøvd å følge inn, motivert han til å gå tilbake selv (har funket 2 ganger) har hatt madrass inne på rommet, også har vi prøvd å “skvise” han ut, med å gi han lite plass så han ikke har lyst å ligge der. Syns å huske vi har prøvd noe annet også men huske ikke ka det va

Her har vi fulgt storesøster tilbake til senga si, å lagt oss ned/ satt oss ned å ventet til hun sovnet igjen. Det er tidkrevende, men søvnmønsteret forandrer seg, å hun sluttet sakte men sikkert å vokne på natten. Nå skjer det en sjelden gang. Når jeg er alene med barna får hun ligge inne med meg, så lenge ikke lillesøster har våknet først å kommet inn. Kun 1 barn i slengen. De vokner så tidlig om de sover der sammen :/

Det funket til å begynne med men han kom ofte inn igjen iløpet av natten, vi har sluttet helt med å ligge sammen med han i sengen da æ har en tendens til å sovne også vil han at vi skal ligge hver gang han legges.
Etter ca 2 uker ble det vanskeligere å få han inn på rommet sitt å det gikk ifra 1 time med hyling til han roa sæ til at vi va oppe fra kl va 1 på natta til 6 på morgenen uten søvn å med masse hyling å protest, forhørte mæ med helsesøster etter ei ca. 1 mnd å ho sa at vi bare måtte prøve noe annet for både hans og vår del

Vi gjorde også det samme. Dvs. fulgte tilbake til senga. Måtte være 100 % konsekvente og følge tilbake straks hun kom inn til oss, men da fungerte det faktisk. Etter hvert sluttet hun å komme. Nå skjer det bare en sjelden gang (kanskje en gang i mnd.).

Har samme problem her med storebror på 3 år. Hver eneste natt kommer han inn. Prøver vi å følge han inn i sin seng igjen, hyler han så høyt og lenge at lillebror på 15 mnd våkner.. Utrolig frustrerende.. Som oftes ender vi opp med begge guttene i sengen vår i løpet av natten. Også vekker de hverandre i 5 tiden, da er det glemmesak å prøve å sove igjen.. Har dessverre ingen gode råd å komme med! Men håper dere finner en løsning som funker for dere! :Heartred

Vi prøvde på det vi og, men måtte gi opp etter en mnd, ikke har han søsken å vekke men etter 2 uker så sto han på rommet å hylte fra kl va 1 til kl va 6 på morgenen :/

Et tips kan være en slik klokke som viser når det er natt og når det er dag. Den funket på vår gutt som kom inn før kl. 6 hver morgen og vekket baby. Da stilte vi klokken inn på 7 og sa at hvis ikke klokka var "våken" når han våknet, skulle han prøve å sove igjen/slappe av til den "våknet". Belønning når han klarte det var god motivasjon :)

Jeg og mannen har akkurat byttet side i senga, sånn at mannen er nærmest når han kommer tuslende. Også har vi kjøpt en sleeptrainer klokke. Så når sauen sover må han ligge i sin egen seng og mannen følger han tilbake om han prøver seg. Når sauen er våken kan han komme inn å kose litt før vi står opp.

Vi har «sengeleken» om natta innimellom. Én unge kommer, én voksen går ut og tar hans seng. En ny unge kommer, voksen nr 2 rømmer. Vi våkner om morgenen med to unger i dobbeltseng, og de voksne på hvert sitt barnerom.

Vi har «sengeleken» om natta innimellom. Én unge kommer, én voksen går ut og tar hans seng. En ny unge kommer, voksen nr 2 rømmer. Vi våkner om morgenen med to unger i dobbeltseng, og de voksne på hvert sitt barnerom.

Der e dessverre ikke mulighet for at begge kan rømme å han har en sånn liten barne seng som blir for liten for oss

Kan senga hans ha noe å si? Han har en IKEA barneseng å vi synes ikke madrassen e så sykt behagelig, vi har lurt på å kjøpe en ny seng med bedre madrass for å se om han sover bedre i den og kanskje får lyst til å sove i sin egen seng, det er jo tross alt stor forskjell på en billig seng fra IKEA å en seng til 40000 fra Møbelringen.
Hva tror dere?

Kan senga hans ha noe å si? Han har en IKEA barneseng å vi synes ikke madrassen e så sykt behagelig, vi har lurt på å kjøpe en ny seng med bedre madrass for å se om han sover bedre i den og kanskje får lyst til å sove i sin egen seng, det er jo tross alt stor forskjell på en billig seng fra IKEA å en seng til 40000 fra Møbelringen.
Hva tror dere?
Kjøp en seng til ham som du ligger å ligge i selv, så kan du stjele den:-)

Vi har faktiske ikke prøvd belønningssystem til akkurat dette vi har snakket om det men ikke kommet lenger.
Vi har prøvd å følge inn, motivert han til å gå tilbake selv (har funket 2 ganger) har hatt madrass inne på rommet, også har vi prøvd å “skvise” han ut, med å gi han lite plass så han ikke har lyst å ligge der. Syns å huske vi har prøvd noe annet også men huske ikke ka det va
Hva med å snakke med han om at nå er han stor gutt og det er babyene sin tur å sove i deres seng. At de er forferdelig bråkete og dere vil ikke at de skal holde han våken om natta. Lag et fristende belønningssystem, først med kortvarige belønninger, altså en belønning hver dag med en stor gulerot i slutten etter noen få dager
Så kan dere øke lengden på når han vil oppnå gevinst. Det er ganske viktig at han sover i sin egen seng når de små kommer, ellers er jeg redd det blir forferdelig negativt for ham den dagen de ligger der og han blir bortvis fra deres seng pga dem.

Hva med å snakke med han om at nå er han stor gutt og det er babyene sin tur å sove i deres seng. At de er forferdelig bråkete og dere vil ikke at de skal holde han våken om natta. Lag et fristende belønningssystem, først med kortvarige belønninger, altså en belønning hver dag med en stor gulerot i slutten etter noen få dager
Så kan dere øke lengden på når han vil oppnå gevinst. Det er ganske viktig at han sover i sin egen seng når de små kommer, ellers er jeg redd det blir forferdelig negativt for ham den dagen de ligger der og han blir bortvis fra deres seng pga dem.

Vi har hatt mange samtaler med han om at det nå er babyene sin tur å at han begynner å bli stor gutt å må sove i egen seng men det går liksom ikke inn..
Vi har snakket lenge om at han skal få være med å finne en ny seng å at vi skal begynne med belønningssystem, så vi håper på at de tre tingene ilag han hjelpe med å få det til. Lurer litt på en sånn treninga klokke men samtidig trur æ ikke en sånn blir å hjelpe så mye

Med min sønn har vi aldri godtatt at han kom inn til oss helt fra han var liten så mye av dette problemet ordnet seg selv i «tidlig alder».

Med min mann sitt barn har det vært vanskeligere da de HR godtatt at barnet kom inn titt og ofte forsi de ikke orket å følge tilbake. Sier ikke at dette er eneste grunnen til at man sliter senere, men en vond vane er hard å vende.

Jeg tenker som mange over; kjøp klokkelys, fortell barnet det er for stort til å komme inn hver natt og rett og slett begynn å bær de tilbake- uansett hvor lang tid det tar.

Barn liker å kose og med mindre man endrer uvanen så vil barnet fortsette forsi det vet at det vinner til slutt.

Jeg må tillegge at jeg er på «ikke samsovings laget» så får bare beklage på forhånd om noen nyes jeg er krass og bastant i min mening :)

Tror jeg ville fulgt tilbake og bare godta at lille våkner noen ganger. Det er verdt det i lengden. Tipper det ikke skal så mye til:) Her har begge våre sovet i egen seng fra de var født og har aldri hatt problem med det. Minstejenta har sovet hos oss kanskje to ganger i løpet av snart 6 år pga mareritt :joyful:

Tror jeg ville fulgt tilbake og bare godta at lille våkner noen ganger. Det er verdt det i lengden. Tipper det ikke skal så mye til:) Her har begge våre sovet i egen seng fra de var født og har aldri hatt problem med det. Minstejenta har sovet hos oss kanskje to ganger i løpet av snart 6 år pga mareritt :joyful:

Tingen e at det å følge tilbake føre ikke til at han legg sæ i senga, han sitt i senga i timesvis å hyle gjennom hele natta, å når det går utover jobb for mor å far å dagen hans generelt så må man bare prøve noe annet, helsesøster sa også at når det går over en mnd å det ikke va noe framgang men at det faktisk blei verre så va det heller bedre å finne noe annet som hjelper

Back
Topp