Midlertidig ansatt

Hjertemor

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Mailykke 2018
Sommerfuglene
Februarbarna 2020
Hei,
Jeg får alltid en 6 mnd kontrakt om gangen der jeg jobber. Har jobbet et år nå og fått ny 6 mnd kontrakt ut mars 2018. Termin er i 28mai 2018. Hva slags rettigheter har jeg? Hvor søker jeg foreldrepenger?
Og jeg vet jeg ikke kommer til å få forlengelse etter de 6 mnd siden jeg er gravid.
Hvordan går jeg frem her? Jobbet igjennom rekrutteringsfirma, men jobber hos et utenlandsk firma.
Prøvd å lese meg opp, men forstår det fortsatt ikke‍♀️

Foreldrepenger søkes via NAV. Skal finne skjema på sidene deres :) kan søkes om fra uke 27.

Reglene for å få foreldrepenger er vel at du må ha jobbet 6 av de siste 10 mnd, noe du da vil ha gjort når kontrakten går ut.
Så det skal ihvertfall ikke være noe problem å få foreldrepenger så lenge du har tjent nok.

Litt usikker på hvordan det er med slike midlertidige kontrakter, men ingen arbeidsgiver har lov til å la være å gi deg jobb pga graviditet her i norge ihvertfall.

Er dette firmaet i Norge? For da skal det vel uansett følge norske lover.
Slike ting kan evnt arbeidstilsynet kunne svare deg på vil jeg tro :)

Når du har jobbet sammenhengende på kontrakt i over 1 år kan du legge inn krav om fast ansettelse. Ny lov - er du organisert?

Når du har jobbet sammenhengende på kontrakt i over 1 år kan du legge inn krav om fast ansettelse. Ny lov - er du organisert?

Det er først etter 3 år man kan fremme et slikt krav

Ja jeg vet at man kan kreve fast etter noen år, har jobbet der et år med 6 mnd kontrakt hver gang. Jobber igjennom rekrutteringsfirma så regner med at de er oppdatert på når de vet jeg har krav på fast arbeid. Jeg er ikke organisert akkurat nå.

Det er nok fire år for meg. Jeg vet at de andre i teamet mitt har vært lengre ansatt og venter på fire års mila skal komme så de får fast kontrakt. Jeg er innleid konsulent som får kontrakt 6 mnd om gangen ved behov fra firmaet.

Back
Topp