Middagstips

LeneSvima

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Er så lite kreativ når det gjelder middag, eller mat generelt:meh: Det er di samme rettene som går oppigjen hver uke. Og jeg er så lei. Tenker at jeg skal bli flinkere til å lage ukesmenyer og variere mer, men så blir det ofte med tanken. Har vurdert matkasse, men så klart så leverer dem ikke hit vi bor.

Hva pleier dere og spise til middag? Og til dere som får ukesmeny til og funke, har dere noen tips?:)
 
Fisk:
-fiskepinner
-fhis and chips
-laks , poteter og saus av et slag
Fiskekaker

Kjøtt:
Kjøttboller
Kjøttkaker med innhold
Hjemmelaget pizza
Pasta
Innbakt kylling
Stekt kylling og ris
Wokgryte
Gryteretter ( ikke toro)
Hamburgere
Ostesnittsel

Lett retter
Ris wok
Bakt potet
Reker og loff




Så en del Findus mat da gubben for en del fri varer her og der
 
Jeg må bare dele denne! Vesla elsker det!
http://mat.tv3.no/oppskrifter/hellstrom-inviterer/hellstroms-lasagne

Laks og pasta med hvit saus og urter (skal finne ut hvilke...)
Lettsalta torsk med gulerotstuing
Hjemmelaga hamburger med hjemmelaga brød
Pølsegryte med masse gode grønnsaker! Pølser hare et ufortjent dårlig rykte, i hvert fall hvis man lager det som et mer komplett måltid enn pølse i brød/lompe =)
Langkok kjøtt, for eksempel av høyrygg eller bibringe og lag suppe med grønnsaker, det blir mørt og godt, og masse gode næringsstoffer =) (søk opp biff i vin.... kanskje ikke så lettvint, men vi har laget det, og fryst ned for enkle middager)


Ellers er vi litt matlei vi også for tiden :p De siste tre dagene har vi spist enten lasagne eller kjøttgryte :p
 
Jeg må bare dele denne! Vesla elsker det!
http://mat.tv3.no/oppskrifter/hellstrom-inviterer/hellstroms-lasagne

Laks og pasta med hvit saus og urter (skal finne ut hvilke...)
Lettsalta torsk med gulerotstuing
Hjemmelaga hamburger med hjemmelaga brød
Pølsegryte med masse gode grønnsaker! Pølser hare et ufortjent dårlig rykte, i hvert fall hvis man lager det som et mer komplett måltid enn pølse i brød/lompe =)
Langkok kjøtt, for eksempel av høyrygg eller bibringe og lag suppe med grønnsaker, det blir mørt og godt, og masse gode næringsstoffer =) (søk opp biff i vin.... kanskje ikke så lettvint, men vi har laget det, og fryst ned for enkle middager)


Ellers er vi litt matlei vi også for tiden :p De siste tre dagene har vi spist enten lasagne eller kjøttgryte :p

Den hørtes god ut:happy: lurer på om den skal prøves til helga.
Takk for gode tips, tror det blir pølsegryte i dag:p
 
Matlei og uten inspirasjon her også

Skal ta litt tips herfra og lage meny
 
Når jeg har vært matlei har jeg testet ut en del oppskrifter på trines mat blogg. Mye godt der.
Blant annet:
Pai med spinat, feta og soltørket tomat
Ulike supper
Gryteretter
 
Når jeg har vært matlei har jeg testet ut en del oppskrifter på trines mat blogg. Mye godt der.
Blant annet:
Pai med spinat, feta og soltørket tomat
Ulike supper
Gryteretter

Har hørt at det er mye godt der, men glemmer av sia. NÅ skal jeg ta en titt og få litt inspirasjon:) Takk for tips.
 
Trines matblogg har mye godt ja :)
 
Her er vi svært lite kreative, så jeg tar med masse gode tips herfra jeg og :D
 
I dag, etter nevøen min sitt ønske, ble det pannekaker laget på havremel og litt hvetemel.
Dommen ble: Mer "grisete" pannekaker (dem var ikke hele:p), smakte ikke likt som hjemme, men like gode:D
Snuppa klemte i seg nesten 1,5 pannekake, så dem var godkjente der og.
 
Jeg prøver meg stadig på ukesmeny, men må gi tapt gang på gang[emoji28] Er ofte matlei, men har noen "slagere" som er litt spennende.

- Salmon Purida Style (rema 1000 oppskrift, laks i en slags søtsur saus, servert med ris). Både ungene og mannen har gitt denne tommel opp!
- Skinkebiff marinert (i 2-3 min) i olje med finhakket hvitløk og chili og salt og pepper i. Stek og server med pasta og grønne grønnsaker (for eksempel brokkoli og erter) i ostesaus.
- Kyllinggryte med bacon og potet. Oppskrift fra frutimian.no. Sper på med mer grønnsaker, som regel gulerøtter[emoji6]
- Kylling Curry. Søk på Trines matblogg. Den er litt sterk, men lillesøster spiser masse[emoji4]
- Ovnsbakt laks med soyasaus, limesaft, og hvitløk (og evt ingefær). Server med ris og mango- og avokadosalat.
- Shepherds pie (strengt tatt cottage pie) med kjøttdeig blir som regel veldig godt mottatt av de minste.
- Tomatpølsegryte (hjemmelaga, ikke toro sin[emoji6]) med potetmos. Mener frutimian.no har en god oppskrift.
- En slags ratatouille (tomatsaus med grønnsaker - gulrot, squash, paprika, løk i båter o.l.) i form. Legg torsk i porsjonsstykker oppå og topp med rød eller grønn pesto. Server med potetbåter, potetmos eller pasta.
- Pastasalat med skinke og ost. Kremet. Paprika, mais, sukkererter, vårløk, cherrytomater. Server med hvitløksbrød.

Og ellers går det mye i spagetti og kjøttdeig, pizza (hjemmelaga med grov bunn), lasagne, diverse halvfabrikata, blomkålsuppe, tomatsuppe, pølser med potetstappe og grønnsaker, potetbåter med ett eller annet til[emoji4]
 
Januarmamma87 hadde jo kjempemye godt å komme med :)

Når jeg er uten inspirasjon, lager jeg som oftest en pai (broccoli, bacon +++). Ellers har det blitt en del omelett :)
 
Hva skal dere spise til middag i helga?:)

Hos oss har vi alltid tacofredag, kommer ikke unna den;) utenom de første tre mnd da jeg var gravid, da klarte jeg det ikke.
Så er det somregel noe kjøtt av no slag med fløtegratinerte poteter eller potetbåter på lørdag.
Og søndag kan variere veldig.
 
I dag skal ha pizza :) vi bytter på å ha taco og pizza på fredager! Har fått pizza stein (den er strengt tatt av stål da men) så vi får skikkelig steinsovnsbakt pizza ;-)

På lørdag og søndag vet jeg ikke helt enda, men kjæresten kjøpte fisk i går så kanskje vi spiser det. Og ja! Kanskje vi rett og slett lager oss en lammebog :) har så mange i frysa.
 
Fredagstaco og lørdagspizza.

Søndag lager vi noe godt som gjerne er litt mer "søndagsmiddag" (tar tid, dyrere eller av andre årsaker ikke ofte er servert i hverdagen)
 
Har en liste jeg bruker å sende til venner som sliter med å finne ut hva de skal ha til middag[emoji5] håper det er noe du/dere liker her:
- Fiskegrateng
- Pølsegrateng
- Koteletta, brunsaus, potet, tyttebær, løk og sopp
- Kyllingfilet, ris, brokkoli og gulrot
- Kyllingvinga og potetbåta
- Kyllinglår, ris og saus
- "Kyllingtaco"
- Oksesmåsteik, potet og gulrot
- Hjemmelaga pizza
- Pølse og potetmos
- Pølse og spagetti
- Middagspølse i brunsaus
- Risgrøt
- Rømmegrøt
- Smørgrøt
- Pannekake og bacon
- Lapskaus
- Pinnekjøtt m/tilbehør
- Ribba m/tilbehør
- Feskbolla i hvitsaus, potet og bacon
- Feskkaka i brunsaus og potet
- Feskpudding, macaroni å raspa gulrot
- Feskkaka, macaroni og smelta ost
- Tomatsuppe m/ost og rundstykke
- Tandori
- Stekt torsk m/tilbehør
- Lettsalta torsk m/tilbehør
- Salt uer m/tilbehør
- Jegergryte
- Biff
- Kjøttsuppe
- Lasagne
- Fiskepinner
- Fikesuppe
- Gryterett
- Kjøttkake i brunsaus
- Kebab
- Løvsteik
- Karbonade
- Hamburger
- Grønnsakssuppe
- Wok
- Kyllinggryte
- Nachos
- Innbakt pizza
- Biffsalat
- Fiskegryte
- Elggryte
- Pai
- Pannestekt ørret
- Chicken curry
- Langpanne-pannenane (finske pannekake)
- Klubb å fett
- Skinkesteik
 
Kom på en ting! Risotto! Vesla ble skikkelig sint når vi hadde det fordi det var tomt før hun følte at hun var mett, enda hun fikk MASSE! Bare pass på at risen blir passe kokt, hvis ikke kan det bli lett magevondt
 
Back
Topp