Middagstips?

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Er dere flinke til å sette opp matbudsjett, og lage middagsplanlegger?

Må begynne med dette, for ser for meg at det blir stramt budsjett med tre barn...
Er vanskelig nok nå, som jeg er gravid, og har lyst på mat og snop hele tiden.... :p

Tenkte å begynne idag, og sette opp plan for iallfall en, eller to uker framover.
Men trenger ideer. Så, hva spiser dere til middag? :-)

Lurer også på hva slags pålegg dere spiser?
Merker jeg er litt lei av leverpostei, ost, makrell i tomat...
Hvilke andre pålegg er ok for gravide?

Her setter min samboer opp middagsliste for en uke av gangen, men siden jeg er gravid så ender vi alltid opp med noe annet :p
Men holder dere til listen så tror jeg at man vil spare mye penger :)
Her spiser jeg hamburgerygg og servelat på brødskiven.
Å være gravid er litt kjedelig, ikke mye man kan spise :p

Jeg spiser ost med eple eller klementin, toast med salami og ost, egg...

Middag har man jo mange muligheter..
Spagetti og kjøttsaus
Kjøttkaker i brun saus med kålstuing
Kyllingfilet med ris og sursøt saus
Kylling/pasta/pesto salat
Hjemmelaget fiskegrateng
Hjemmelaget lapskaus
Pitabrød med kylling og salat
Wok med svinekjøtt
Laksegryte
Ovnspakt torsk med pesto
Spagetti carbonara
Pizza
Taco
Lasagne
Biff stroganoff
Klippfisk
Bacalao
Pølse og makaronistuing
Koteletter

Det jeg kom på i farta :-)

Jeg pleide å gjøre det, men nå når jeg har så lite energi så klarer jeg ikke helt engasjere meg. Skriver som oftest handlelapp og vi prøver å begrense antall handleturer i uken.
Optimalt kun på lørdager.

Jeg spiser som pålegg:
Krydderskinke
Falukorv
Kreolsk kyllingsalat fra salatmesteren
Hvitost
Servelat
Hjemmelaget syltetøy
Brunost

Til middag pleier vi å ha:
Pasta i ulik form
Spagetti og tomatsaus
Cottage pai
Finnbiff
Hamburger
Pølser
Lasagne
Mosaka
Pizza
Pai
Div supper (tomatsuppe, potet og purreløk suppe fra trines matblogg er fantastisk)
Fiskekaker
Fiskegrateng
Fiskesuppe med kokosmelk
Ovnsbakt fisk og grønnsaker
Gyros
Taco

Søk på matblogger og se i kokebøker, det hjelper meg:)

Vi har kastet alt for mye mat og ikke minst brukt alt for mye penger på det generelt sett, så jeg har litt fokus på det om dagen. Handler en gang i uka, på lørdager og da er det liste som gjelder. Vi planlegger et visst antall middager og handler inn alt tilbehør til dette, men jeg orker ikke å ha sånn streng matplan om at den dagen skal vi ha det og den dagen det. Noen dager har man bedre tid til å lage og noen dager har man ikke lyst på ditt eller datt ;) Middag her i huset er ofte: Fiskeboller i hvit saus, tomatsuppe med makaroni og egg, hjemmelaget pizza (også har jeg som oftest en Grændis i frysen hvis jeg er ekstra lat en dag), lapskaus i forskjellige variasjoner (pølser, kylling, fisk), fiskekaker, forskjellige kyllinggryter, ovnsbakt fiskefilet, spaghetti med kjøttsaus, pitabrød med diverse fyll (kjøttdeig/kylling+ grønnsaker), kjøttkaker i brun saus, jegergryte med reinsdyrskav.... Prøver å være flink til å variere ellers blir jeg fort matlei! På brødskiva blir det oftest falukorv/servelat, brunost/gulost, leverpostei også baker jeg en del matmuffins med diverse fyll som er gode å ha i matpakka. En liten tur i mikro'n på jobben så er de som nybakte :) Prøver å få bakt brød og rundstykker også med jevne mellomrom, men det hender vi må fylle på med litt butikkbrød også hvis tiden er knapp.

Vi har kastet alt for mye mat og ikke minst brukt alt for mye penger på det generelt sett, så jeg har litt fokus på det om dagen. Handler en gang i uka, på lørdager og da er det liste som gjelder. Vi planlegger et visst antall middager og handler inn alt tilbehør til dette, men jeg orker ikke å ha sånn streng matplan om at den dagen skal vi ha det og den dagen det. Noen dager har man bedre tid til å lage og noen dager har man ikke lyst på ditt eller datt ;) Middag her i huset er ofte: Fiskeboller i hvit saus, tomatsuppe med makaroni og egg, hjemmelaget pizza (også har jeg som oftest en Grændis i frysen hvis jeg er ekstra lat en dag), lapskaus i forskjellige variasjoner (pølser, kylling, fisk), fiskekaker, forskjellige kyllinggryter, ovnsbakt fiskefilet, spaghetti med kjøttsaus, pitabrød med diverse fyll (kjøttdeig/kylling+ grønnsaker), kjøttkaker i brun saus, jegergryte med reinsdyrskav.... Prøver å være flink til å variere ellers blir jeg fort matlei! På brødskiva blir det oftest falukorv/servelat, brunost/gulost, leverpostei også baker jeg en del matmuffins med diverse fyll som er gode å ha i matpakka. En liten tur i mikro'n på jobben så er de som nybakte :) Prøver å få bakt brød og rundstykker også med jevne mellomrom, men det hender vi må fylle på med litt butikkbrød også hvis tiden er knapp.

Takker for mange gode forslag! :-)

Når dere handler kun på lørdag, bruker dere da å fryse ned kjøtt osv, eller har dere alt i kjøleskap så dere kan lage det dere vil uten å tenke på tine opp osv?

Til nå har jeg vært så dårlig på å planlegge, og samboer jobber ofte veldig sent, og av og til i helger, så jeg får ikke med meg tunge handleposer og minsten, så blir ofte flere handleturer i uken... Slitsomt, så håper nå å få mer system.

Jeg pleier å være nøye med å se på holdbarhetsdato og putte det i kjøleskapet. Så får jeg heller passe på å bruke det jeg skal før det går ut. Har litt gullfiskhjerne på å ta ut ting til tining :oops: Men f.eks. kyllingfilet og fiskefilet tar jeg rett fra frysern og putter det i ovnen når jeg lager mat.

Back
Topp