Middagstips...

Vigdis88

Elsker forumet
September 2012
Når eg å Fie ska no fløtt (forhåpentligvis snart) så ha eg tenkt å begynn å gje ho meir "vanlig" middag, så ho kan spis det samme som meg....MEN ke ska eg liksom lag tell oss?

Eg sjøl e veldi gla i grønnsaker, kylling, fisk, e ikje spesielt gla i kjøttdeig å kjøtt egentle (utn om en god biff då)

Eg tenkt på å lag nåkka så enkelt som stekt kylling med grønnsaker å mild saus til....
Og kansje kokt fisk med grønnsaker.

Fiskekaker e jo åg godt :)

Eg lik og lasagne, men det e eg usekker på om det e bra førr ho....eg syns den knorr sin lasagne e go :)

Det må va nåkka som går kjapt, og kansje nåkka som eg kan lag fleire posjona uta å frys :)

spagetti med middagspølsa e åg godt....

Har dåkk nå goe tips?

Du nevner mye bra selv her da ;):)
Emira elsket fiskeboller i hvit saus, så kokte jeg bare poteter, gulrot og brokkoli ved siden av (i begynnelsen brukte jeg fiskepudding istedenfor) :)

Men dem kan spise så og si alt nå, så lenge man ikke salter maten.. for mye er det salt i fra før lissom.. men kan fint bruke annet krydder ;) Hvertfall det jeg har fått beskjed om:D

Du nevner mye bra selv her da ;):)
Emira elsket fiskeboller i hvit saus, så kokte jeg bare poteter, gulrot og brokkoli ved siden av (i begynnelsen brukte jeg fiskepudding istedenfor) :)

Men dem kan spise så og si alt nå, så lenge man ikke salter maten.. for mye er det salt i fra før lissom.. men kan fint bruke annet krydder ;) Hvertfall det jeg har fått beskjed om:D

Men ke med vanlig melk? e det tidlig endå? ho e jo "bære" 10 mnd....ska eg va ærle så ha ho no fått smaka ting som innehold melk å sånt, og ha ikje reagert på det....

Vi prøver å unngå melk, men det hender han får smake middag som inneholder litt melk. Men da får han aldri store mengder...De trenger ikke nødvendigvis å reagere på det, men melk hindrer kroppen i å ta opp nok jern!
Lillebror får ellers smake på det meste vi spiser til middag.
F.eks:
Spaghetti og kjøttsaus
Laks
Fiskekaker (kjøper de med mest mulig fisk i og minst mulig annet :p)
Pølser (kjøttrike)
Kylling (definitivt en favoritt!)
Grønnsaker
Pasta
Ris
Vi lager omtrent all mar fra bunnen av, fordi det er ofte både melk, mye salt og sukker i mye halvfabrikataprodukter.
Og det er jo ikke særlig bra for ungene, men ikke for oss heller ;) Jeg liker å vita hva vi har i oss!
Vi har aldri laget egen middag til han. Men han er jo ingen racer på mat heller, men smaker på det meste og ser ut til å like mye!
Som regel har vi rent kjøtt eller fisk og grønnsaker til middag. Sunt, godt og barnevennlig!

Vi prøver å unngå melk, men det hender han får smake middag som inneholder litt melk. Men da får han aldri store mengder...De trenger ikke nødvendigvis å reagere på det, men melk hindrer kroppen i å ta opp nok jern!
Lillebror får ellers smake på det meste vi spiser til middag.
F.eks:
Spaghetti og kjøttsaus
Laks
Fiskekaker (kjøper de med mest mulig fisk i og minst mulig annet :p)
Pølser (kjøttrike)
Kylling (definitivt en favoritt!)
Grønnsaker
Pasta
Ris
Vi lager omtrent all mar fra bunnen av, fordi det er ofte både melk, mye salt og sukker i mye halvfabrikataprodukter.
Og det er jo ikke særlig bra for ungene, men ikke for oss heller ;) Jeg liker å vita hva vi har i oss!
Vi har aldri laget egen middag til han. Men han er jo ingen racer på mat heller, men smaker på det meste og ser ut til å like mye!
Som regel har vi rent kjøtt eller fisk og grønnsaker til middag. Sunt, godt og barnevennlig!

:) Fine tips her :)

No i dag får ho stort sett middag på glass :)

Men eg sjøl e åg sånn at eg helst lik å lag alt fra bunn av, og det bi som regel ganske lettvindt middag, som stekt kylling med enkel saus å grønnsaker....that´s it.

Eller kok fisk med saus og grønnsaker :)

eg bruk å lag egen saus tell spagetti og, og den e 100 gang beire enn posesaus....

:)

:) Fine tips her :)

No i dag får ho stort sett middag på glass :)

Men eg sjøl e åg sånn at eg helst lik å lag alt fra bunn av, og det bi som regel ganske lettvindt middag, som stekt kylling med enkel saus å grønnsaker....that´s it.

Eller kok fisk med saus og grønnsaker :)

eg bruk å lag egen saus tell spagetti og, og den e 100 gang beire enn posesaus....

:)
Ja jeg har fått nok av posesauser og -supper! Kjøpte en pose bernaisesaus for en tid tilbake, og den inneholdt gluten, sukker og palmeolje pluss salt :-o
Når vi lager spaghettisaus har vi også endel grønnsaker i :) f.eks gulrøtter, løk, squash :)

Tappatappa

Men ke med vanlig melk? e det tidlig endå? ho e jo "bære" 10 mnd....ska eg va ærle så ha ho no fått smaka ting som innehold melk å sånt, og ha ikje reagert på det....

ja de skal jo hvertfall ikke ha kumelk som drikke før de er 1 år.. men Liana har også fått smake en del som inneholder melk i, men som deg, i små mengder.. Liana vil helst bare ha middag fra glass:eek:Men jeg lurer på hvor mye det har å si på 2 måneder? fra 10-12 mnd?
Jeg er veldig forsiktig med melk, og har vært det med begge to..og er mulig jeg lagde fiskeboller i hvit saus etter at Emira var 1 år:P husker ikke:P hehe..

Men tipsene som FruH har gitt, er kjempe fine tips til middag :D

Ja, eg e åg førsekti med kumelk endå....
Men går jo ann å ha smør eller olja som saus :)

Takk før MANGE goe tips :D

ja jeg steker da ting i melange eller olje, så vil da tro det går helt fint å ha det som en slags saus også..

Hva er det du må ha saus til da?
Kokosmelk er forresten veldig godt å bruke i kyllinggryte :-)

Tappatappa

Nei, tell fiskeboller f.eks :) man treng jo ikje saus tell alt :)

Vi har gitt fiskeboller i hvit saus. Det er jo ikke store mengdene de trenger. Bruker krafta de ligger i oppi sausen. Synst det er bedre enn bare melk. Du kan jo evt koke et par fiskeboller i krafta og ta på bittelitt saus når du serverer.

Vi har gitt fiskeboller i hvit saus. Det er jo ikke store mengdene de trenger. Bruker krafta de ligger i oppi sausen. Synst det er bedre enn bare melk. Du kan jo evt koke et par fiskeboller i krafta og ta på bittelitt saus når du serverer.

samme gjør jeg ;):)

ja de skal jo hvertfall ikke ha kumelk som drikke før de er 1 år.. men Liana har også fått smake en del som inneholder melk i, men som deg, i små mengder.. Liana vil helst bare ha middag fra glass:eek:Men jeg lurer på hvor mye det har å si på 2 måneder? fra 10-12 mnd?
Jeg er veldig forsiktig med melk, og har vært det med begge to..og er mulig jeg lagde fiskeboller i hvit saus etter at Emira var 1 år:P husker ikke:P hehe..

Men tipsene som FruH har gitt, er kjempe fine tips til middag :D
Forskjellen er at i 12-månedersglassene er det MYE større biter! Noe snuppa her ikke aksepterte og fint spyttet ut igjen :p så vi holder oss til 8-månedersmaten litt til ;)

Her har vi jo litt utfordringer siden ALT må være melkefritt! Men det tvinger oss bare til å være ekstra nøye på at alt er hjemmelaget ;) Nå har f.eks bestefar vært på havet og fått masse torsk og hyse, og bestemor er satt i arbeid med å lage fiskekaker på rismelk :D
ellers er Hermine VELDIG glad i ovnsbakt laks og torsk! Pasta med kjøttsaus er en hit, og alt med kylling! Ris er ikke så populært, men pasta og potet, OG kokte grønnsaker! Har nå alltid kokte grønnsaker i tillegg om vi har salat, for det får hun ikke til å spise noe særlig av! Nå er vi veldig heldige som har ei jente som spiser absolutt alt! Torsk i kokkosmelk med tandoorikrydder, grønnsaker og ris går ned på høykant :rolleyes:

Forskjellen er at i 12-månedersglassene er det MYE større biter! Noe snuppa her ikke aksepterte og fint spyttet ut igjen :p så vi holder oss til 8-månedersmaten litt til ;)

ja det er ikke Liana glad i heller, bortsett fra glasset med fiskegrateng som er fra 1år :P ellers prøver jeg bare å mose maten litt ekstra med gaffel...men ikke alt som er godtatt forde :P

Her har vi jo litt utfordringer siden ALT må være melkefritt! Men det tvinger oss bare til å være ekstra nøye på at alt er hjemmelaget ;) Nå har f.eks bestefar vært på havet og fått masse torsk og hyse, og bestemor er satt i arbeid med å lage fiskekaker på rismelk :D
ellers er Hermine VELDIG glad i ovnsbakt laks og torsk! Pasta med kjøttsaus er en hit, og alt med kylling! Ris er ikke så populært, men pasta og potet, OG kokte grønnsaker! Har nå alltid kokte grønnsaker i tillegg om vi har salat, for det får hun ikke til å spise noe særlig av! Nå er vi veldig heldige som har ei jente som spiser absolutt alt! Torsk i kokkosmelk med tandoorikrydder, grønnsaker og ris går ned på høykant :rolleyes:

Dere er jo heldige som har en jente som ikke er så kresen, med tanke på dette med melk :D Liana liker å smake av oss, men er veldig kresen på hjemmelaget mat.. men tror det mest er konsistensen og ikke alltid smakene :P

Dere er jo heldige som har en jente som ikke er så kresen, med tanke på dette med melk :D Liana liker å smake av oss, men er veldig kresen på hjemmelaget mat.. men tror det mest er konsistensen og ikke alltid smakene :p
Her er det klin umulig å få i gutten middagsglass.
Men jeg synes ikke vi har behov for at han skal like det da. Synes det er greit at han heller vil smake/ spise av vår mat og lære seg å spise biter med en gang =)

Fie e flenk å spis,når ho finn det ut at ho vill ha :P Men ho e vørte verre å gi mat med skjei, ho e vørte sånn at ho helst ska jr alt sjøl :P

Prøvd i går å gje ho skjeia å vis ho ke ho sku jr...meeen det ent me at ho kasta skjeia å tok begge hendern oppi skåla....det vart griiiiisat! Men men, litt gris må man tørl ;)

Fie e flenk å spis,når ho finn det ut at ho vill ha :p Men ho e vørte verre å gi mat med skjei, ho e vørte sånn at ho helst ska jr alt sjøl :p

Prøvd i går å gje ho skjeia å vis ho ke ho sku jr...meeen det ent me at ho kasta skjeia å tok begge hendern oppi skåla....det vart griiiiisat! Men men, litt gris må man tørl ;)
Gris tåler man, og ungene lærer masse av å prøve seg selv ;)
Prøvd å gi hel, kokte grønnsaker f.eks?

Back
Topp