Middagstips til en kresen gutt på 15mnd

MaiTjohei

Forumet er livet
MAI 2013
Er en utfordring å få i gutten mat. Er svært få ting han liker godt, og jeg må som regel lure det i han på et vis.
Til frokost og kvelds går det i grøt, yoghurt og brødmat. Av og til spiser han en skive om han er i humør, men som oftest går den på golvet. Grøt er han lei, så om jeg klarer å lure i han noen skjeer, er det blandet med yoghurt. Av en eller annen grunn elsker han skyr og gresk yoghurt, så det hender det han får til mellommåltid. Han liker også kavring og riskaker, men er jo ikke så mye mat i det.

Middag er også problematisk. Potetstappe går det en del av, men han vil verken ha ris eller pasta. Han er glad i kjøtt og fisk da, så går ned mye om vi har fiskeboller, kjøttkaker, laks eller kylling.

Har prøvd å lage ulike grøter til han, men er ikke noe særlig glad i verken semule, havre eller risgrøt.

Noen tips på nye matvarer eller smaker jeg kan introdusere? Er litt blank nå. Han er i tillegg litt under gjennomsnittet i vekt, så er litt kjedelig at han spiser så lite :/

Ellers drikker han ganske mye. Både vann, kumelk, juniormelk og smoothier går ned på høykant ;)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Han kan jo introduseres for hva som helst, her er jenta 14 mnd i dag og hun spiser heldigvis alt. Det jeg har lagt merke til på hun er at hun ikke vil ha mat like ofte som andre unger, da bare tuller hun med maten, så hver 3 time for hun er for ofte. Lar jeg det gå 5 timer mellom så spiser hun fint og gode posjoner og er en blidere unge. Da får hun ikke mellommåltid heller. Får selvsagt vann hele dagen og det hender hun kan få 60 ml mme før hun skal sove. I barnehagen får de frokost Kl 8, matpakke kl11(men da spiser hun nesten ingenting) og mat Kl 14 som hun pleier å spise bra. Spiser da litt lite til middag i 17 tiden, men masse kveldsmat timen etter... I helgene er det anderledes, så det er ikke at hun ikke er glad i middag, det er bare ikke lenge nok siden fra hun spiste sist.

♡Jente 05.07.2013♡
♡Venter jente 04.01.2015♡

Du sier at han drikker en del, kanskje han blir mett av det han drikker?
Ellers ville jeg prøvd å friste med farger, altså mat med ulike farger, som kan friste han litt :)

Han kan jo introduseres for hva som helst, her er jenta 14 mnd i dag og hun spiser heldigvis alt. Det jeg har lagt merke til på hun er at hun ikke vil ha mat like ofte som andre unger, da bare tuller hun med maten, så hver 3 time for hun er for ofte. Lar jeg det gå 5 timer mellom så spiser hun fint og gode posjoner og er en blidere unge. Da får hun ikke mellommåltid heller. Får selvsagt vann hele dagen og det hender hun kan få 60 ml mme før hun skal sove. I barnehagen får de frokost Kl 8, matpakke kl11(men da spiser hun nesten ingenting) og mat Kl 14 som hun pleier å spise bra. Spiser da litt lite til middag i 17 tiden, men masse kveldsmat timen etter... I helgene er det anderledes, så det er ikke at hun ikke er glad i middag, det er bare ikke lenge nok siden fra hun spiste sist.

♡Jente 05.07.2013♡
Minner veldig om ungene mine. De spiser godt til annenhvert måltid og vi har bare godtatt at det er sånn det er.
Her er de litt periodespisere også. De har perioder hvor de spiser litt mindre enn normalt, men så tar det seg opp litt igjen.
Jeg ville nok prøvd å vente litt lengre mellom måltidene. Kanskje prøve å unngå mellommåltidene sånn at han virkelig er sulten når dere skal spise. Også mulig at han blir full i magen dersom han drikker mye. Prøv å hold igjen litt på drikke for å teste det en stund kanskje?

Sent from my iPhone using BV Forum

Minner veldig om ungene mine. De spiser godt til annenhvert måltid og vi har bare godtatt at det er sånn det er.
Her er de litt periodespisere også. De har perioder hvor de spiser litt mindre enn normalt, men så tar det seg opp litt igjen.
Jeg ville nok prøvd å vente litt lengre mellom måltidene. Kanskje prøve å unngå mellommåltidene sånn at han virkelig er sulten når dere skal spise. Også mulig at han blir full i magen dersom han drikker mye. Prøv å hold igjen litt på drikke for å teste det en stund kanskje?

Sent from my iPhone using BV Forum
Det tenker jeg at hun bør også. Håper hun finner ut av det. Jeg har heldigvis en unge som liker mat og sover om natta. Man må bare knekke koden... Som til stadighet forandrer seg og det å godta at ting ikke nødvendigvis er likt fra uke til uke...

♡Jente 05.07.2013♡

Back
Topp