Middagsplan

Ja det er virkelig deilig å slippe å måtte innom butikken hver dag.
Og da plukker man alltid med mer enn man trenger.

Vi merker det sååå godt på budsjettet de periodene vi ikke planlegger. Merker det spesielt i ferier, at det går mye mer penger.

I dag feks, så kom jeg over medisterkaker etter jul på butikken til 25 kr pakka, var sikkert 2 middager pr pakke for oss. Vi kjøpte 5 pakker. Det er 10 middager til 125 kr det.

Ja vi bruker mye mer enn vi behøver på mat, pluss at vi nok kaster mer enn vi behøver siden ikke alt blir brukt opp. Også blir det ofte gjerne mindre sundt da man bare vil ha noe i full fart. Jeg var flinkere før.. Men siste året har det helt sklidd ut. Får se om jeg klarer å få inn gode rutiner igjen:)

Jeg skulle på butikken før jul for å handle noen småting. Da var det medisterdeig (uten vann og salt) til nedsatt pris, som da endte på 2kr per pakke (tror det var 300g i hver). Kjøpte noen og frøs, jeg :rolleyes:
Ja det er jo sånn man må passe på å gjøre.

Her handlet jeg nettopp for en uke til 600 kroner, jeg har en del liggende som base :)

I dag (lørdag): Hjemmelagetpizza med skinke og biff om biffen som har liggi i fryseren i 3 mnd er grei, om ikke så blir det kjøttdeig og skinke.

Søndag: Karbonader og stekt ris
Mandag: fiskekaker, poteter, smeltet smør og grønnsaker.
Tirsdag: Pølselapskaus
Onsdag: Spagetti bolognese og salat
Torsdag: Hjemmelaget pitabrød med fiskekaker og salat
Fredag: Kyllingsnadder med pomfri og bearnaise og salat

Så blir det å handle inn på fredag igjen.
Jeg skal og lage en stor porsjon av pølsegryte/stroganoff og fryse ned, kjøpte fløte som går ut av dato i dag, så har vi det en dag uken etter, når jeg lager spagetti bolognese så har jeg alltid igjen til en dag til og fryser ned, så uken etter blir den tatt opp fra fryseren. Prøver å fryse ned alt jeg ikke bruker slik at jeg har i hus når pengene ikke strekker til eller at jeg er mat lei og bare må lage noe for at lillemann på 11 år skal få middag.
Jeg handler og alt jeg kommer over som vi liker som er redusert pga dato, fryser ned, for eksempel wienerpølser:)

Vi har startet med å bruke middagsplanlegger til trines matblogg, enkelt å velge middager og legge inn i ukemeny, eller bruke ferdig planlagte ukemenyer, snarveien til ukeplanlegger har jeg lagret som snarvei på mobil.
Legger inn alle ingridienser i Wunder list app, både jeg og mannen har tilgang til handle lista, så krysser vi av for ting på lista når vi handler, eller oppdaterer lista når vi kommer på flere ting vi trenger. Fungerer utmerket.
Vi bruker Trine MYE vi også :-) I tillegg til Linda Stuhaug!

Back
Topp