Middagsmat

Siljemor_82

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Da vi var på helsestasjonen med Leon sist fikk vi beskjed om å begynne med to grøtmåltider om dagen og etterhvert også middagsmat når han nærmet seg 6 mnd. Kunne da begynne med 6 mnd glassene. Men har lyst til å lage store porsjoner med middag til han selv og fryse ned, men har foreløpig kun brukt kokt potet/gulrot med mm. Skal jo etterhvert begynne med kjøtt også, men de skal jo ikke ha stekt kjøtt. Og hva slags kjøtt kan jeg bruke? Kan de få fisk enda? Har sluttet med tran....

Om noen kan hjelpe hadde det vært supert, er sikkert flere her inne som skal begynne med middag om ikke lenge også[:D]

Jeg har gitt thia grøt og middag i 14 dager nå og det går kjempe bra[:)] Det er så delte meninger blandt helsesøtrene i Norge, så jeg fant ut selv når det var på tide å gi hun fast føde[:)]
Du kan jo koke maten da lage kjøttboller uten salt...

ORIGINAL: renna

Jeg har gitt thia grøt og middag i 14 dager nå og det går kjempe bra[:)] Det er så delte meninger blandt helsesøtrene i Norge, så jeg fant ut selv når det var på tide å gi hun fast føde[:)]
Du kan jo koke maten da lage kjøttboller uten salt...

Kjøttboller? Av kjøttdeig? Koker man de i vann da eller[8|] Er litt treg jeg[:D]

du kan jo koke okse eller kalve kjøtt for eksempel, kok det skikkelig mørt, så er det bare å mose sammen med grønnsaker og evt morsmelk.

jeg tenkte også å lage maten selv, hvertfall så lenge jeg har tid og går hjemme i perm.
har så langt bare laget grønnsaks puréer, men tenkte å snart tilsette litt kjøtt eller fisk også.

linser og bønner skal også være fint i barnemat.

ORIGINAL: flotte

du kan jo koke okse eller kalve kjøtt for eksempel, kok det skikkelig mørt, så er det bare å mose sammen med grønnsaker og evt morsmelk.

jeg tenkte også å lage maten selv, hvertfall så lenge jeg har tid og går hjemme i perm.
har så langt bare laget grønnsaks puréer, men tenkte å snart tilsette litt kjøtt eller fisk også.

linser og bønner skal også være fint i barnemat.

Hva med tunfisk? Sånn hermetisk på boks? Den er jo ferdig så hadde vært veldig kjekt å kunne laget med det[:)]

Jeg laget en del middagsmat til Andre'. Da brukte jeg kylling, kalkun, lam og oksekjøtt. Jeg kjøpte noen middagsglass og der stod det på baksiden hvor mange prosent av hvert som var oppi. Så brukte de samme ingrediensene som i kjøpeglass til hver alder. Hadde litt olje oppi i tilegg.

ORIGINAL: loeve

Jeg laget en del middagsmat til Andre'. Da brukte jeg kylling, kalkun, lam og oksekjøtt. Jeg kjøpte noen middagsglass og der stod det på baksiden hvor mange prosent av hvert som var oppi. Så brukte de samme ingrediensene som i kjøpeglass til hver alder. Hadde litt olje oppi i tilegg.

Hvordan tilbredte du kjøttet da?

Jeg fikk et hefte som heter Mat for spedbarn sist jeg var på hs. I den står det oppskrifter på barnemat.
Den skal også ligge på nett som pdf dokument. prøvde å legge inn en link til deg men fikk ikke åpnet siden. Vet ikke om det er min pc som ikke vil eller om helsedirektoratet sin.

Vet at man skal vente med skalldyr, og fisk trodde jeg man ikke skulle gi før fylte 8mnd.

Du koker kjøttet ja[:D] kylling, oksekjøtt, karbonadedeig, skinke, kalvekjøtt. Jeg kokte det i kjøttkraft og lagde grønnsaker,potet,ris og pasta ved siden av.

Etterhvert la jeg til mais, erter slik at det ble bitene.. og økte tyggemotstanden. Krydret med urter[:D]

ORIGINAL: Siljemor_82

ORIGINAL: loeve

Hvordan tilbredte du kjøttet da?

Kokte det mørt, og malte det i kjøkkenmaskinen sammen med det andre

Back
Topp