Middags tips?

Karoline_

Flørter med forumet
Nå med en ny sjef i huset som krever meg hele tiden(urolig baby),så merker jeg at det ee vanskelig å lage middag og ikke minst komme på nye middagstips..
Guttene er veldig sultne npr de kommer hjem,så jeg må begynne på middag før samboer er ferdig på jobb..
Sååå har dere noen enkle og gode middagstips som er populære hos barn?

Merker at jeg ikke får i meg nok næringstoffer,blir for at jeg bare tar det som er tilgjenngelig som en kjeks osv,og pølser til barna:oops:
Så trenger tips:happy:
 
Pytt i panne med egg, pølse, potet og det du har av grønnsaker
Fiskeboller i hvit saus med poteter
Stekt kyllingfilet med ris og bernaise
Stekte fiskekaker/karbonader/farsekaker på brød
Tomatsuppe med kokt egg og brødskiver med smør
Lasagne
Hamburgere og chips
Svenske kjøttboller med potetstappe
Bakt potet med skinke, ost, mais, kryddersmør og rømmedressing
Pannekaker med bacon
Ost og skinke/taco pizza med ferdig bunn
Grønnsakssuppe med pølse/salt kjøtt
Chicken tandori med extra krem fresh (for mildere smak)
Kylling i pita stekt med tacokrydder
Nachos
 
Fiskepinner med potetmos og grønnsaker
Karbonader med pasta og potetmos
Kjøttkake i brunsaus med potet og grønnsaker
Pasta carbonara
Pølse og pomfri
Kyllingfilet med pomfri og salat
Fiskegrateng med stekt bacon, potet og grønnsaker
Fiskepudding med potet, grønnsaker og smeltet smør
Pitabrød med kyllingkjøttdeig, salat og rømme
Grøt
Pølsegrateng
Kylling, ris, wok med bearne
Spaghetti med kjøttdeig og spaghettisaus
Pannekaker med pølse og suppe
 
Nå med en ny sjef i huset som krever meg hele tiden(urolig baby),så merker jeg at det ee vanskelig å lage middag og ikke minst komme på nye middagstips..
Guttene er veldig sultne npr de kommer hjem,så jeg må begynne på middag før samboer er ferdig på jobb..
Sååå har dere noen enkle og gode middagstips som er populære hos barn?

Merker at jeg ikke får i meg nok næringstoffer,blir for at jeg bare tar det som er tilgjenngelig som en kjeks osv,og pølser til barna:oops:
Så trenger tips:happy:
Ovnsbakt laks med kokte poteter. Det gjør seg selv i ovnen og man slipper stå over grytene så lenge.
 
Nå med en ny sjef i huset som krever meg hele tiden(urolig baby),så merker jeg at det ee vanskelig å lage middag og ikke minst komme på nye middagstips..
Guttene er veldig sultne npr de kommer hjem,så jeg må begynne på middag før samboer er ferdig på jobb..
Sååå har dere noen enkle og gode middagstips som er populære hos barn?

Merker at jeg ikke får i meg nok næringstoffer,blir for at jeg bare tar det som er tilgjenngelig som en kjeks osv,og pølser til barna:oops:
Så trenger tips:happy:

Har litt den samme utfordringen. Hvis jeg har mulighet, gjør jeg klart så mye som mulig kvelden før/hvis han sover på dagtid. Kan da kutte opp f.eks grønnsaker eller servelatpølse. Kan også lage ting kvelden i forveien som kan varmes opp neste dag.
Eller legge ting i en form som bare kan settes i ovnen neste dag.

Pizza: Kjøp ferdigbunn og rull den ut. Stek kjøttdeig (går greit med en baby på armen), og bland i det du ønsker. Hell kjøttdeigen over pizzaen (går OK med en baby på armen. Litt tungt hvis pannen er tung) og strø over ost (den har du kjøpt ferdigraspet, eller du raspet den kvelden før da mannen tok seg av babyen. Eller kanskje storebror/storesøster er stor nok til å ha raspet det dagen før).

Servelatpølse (kan kuttes opp dagen før), potetmos (jeg bruker pose nå for tiden :p ) og frosne grønnsaker som får seg et oppkok. Evt. kan du kutte grønnsakene på forhånd :)

Laks i ovnen.

Kylling i ovnen.

Stek kyllingstrimler. Stek en pose med wokgrønnsaker (eller grønnsaker som dere kuttet kvelden før). Kok ris eller pasta til :)
 
Takk for goe tips;) med kolikk baby merker jeg at de eldste barna ofte må nøye seg med pølse i brød forbtiden,så jeg dår prøve ut noen av desse tipsene;)
 
Fiskegrateng
Fiskehamburger (varm opp fiskekaker i et par min i stekepanne og ha i burgerbrød med salat og ketchup).
Havregrøt med sukker og kanel laget av lettkokte havregryn, ferdig på 5 min.
Pølser (kyllingpølser er jo litt sunnere) i lompe

Det var det jeg kom på sånn i farta :happy:
 
Suppene til rema 1000 er faktisk slett ikle værst på hverken næringsinnhold eller lommeboken. Thaisuppe inneholder nesten 50% kyllingkraft. Noe som er veldig næringsrikt både for en ammende mor og små barn i vekst med sin komplette aminosyre profil.

Findus matlyst er slett ikke så værst mtp at det er panert/ fritert.

I kjøledisken på rema 1000 får du tak i stange kyllingkraft til ca 30 kr. Denne kan du bruke i alle supper og sauser (også posesupper/ sauser) noe som vil gjøre et ellers næringsfattig alternativ som frysetørret mat ofte kan være, rikere på næring.

Du kan f eks kjøpe ferdig frossen lapskaus blanding i frysedisken og tilsette to bokser med kyllingkraft, og resten vann og kjøtt/ pølser. Frossne grønnsaker inneholder like mye næring som ferske og ofte på tampen av sesongen, mye mer en importert grønnsaker.

Laks i ovnen med sitronpepper, kok fullkornpasta, ha over ønsket mengde fløte på, salt og pepper, skjær cherrytomat i to eller bare ha de ved siden av og kok opp brokkoli (gjerne frossne ferdig oppkuttede).

Ferdig oppkutted rotgrønnsaksmix i frossen disken, bland med olje salt og pepper på et bakepapir på en langpanne, klask oppå noen kyllingfileter når de begynner å bli møre. Krydre med krydder. Server med en av stange kylling sine ferdigsauser.

Havregrøt med frossne tinte bær, honning, Ceylon kanel og smoothie er en enkel hverdagsklassiker hos oss. Smoothien lager jeg gjerne med gårsdagens rester av ferdig kokt brokkoli, spinat eller grønnkål, eplejuice, avokado, banan, kefir eller kokosyoghurt, bringebær eller blåbær/ jordbær, ananas, mango. Eller ferdigmix på rema. Husk å tilsette en proteinkilde, og fiber/fett. Fra avokado får du både fiber og fett. Tilsetter du f eks en ss linfrøolje får du naturens beste plante omega 3 med på kjøpet uten at barna kan smake det. Har lurt oppi både kikerter, gulrot, brokkolispirer (ekstremt næringsrikt) i smoothien. Chia frø er også en klassiker. Lar du bærene/ frukten være litt
Mindre en halvfrossen vil du ikke trenge så mye juice for å då rette konsistens på smoothien og det er bedre for blodsukkeret.

Ferdig grillet kylling fra ferskvaredisk, sammen med båtpoteter (sunt å spise skallet) og en enkel ferdigkjøpt salat i fra kjøledisken med stange ferdig saus eller en vinaigrette (denne kan du kjøpe ferdig) er også digg!!

Jeg lagte ofte en stor bolle med pastasalat til meg selv med kylling, avokado, ruccola, cherrytomat, grønn pesto enten ferdig kjøpt eller lage selv betyr ingenting, en god extra virgin olivenolje, rødløk for de som tåler det. Denne kan legges i vann en stund så får du bort den værste rå løk smaken. Denne kan du variere i det uendelige. Sammen med godt grovt brød kan den være middag eller lunsj.

Ferdig kjøpt dolmiosaus er langt fra den værste i ferdigdisken. Sammen med frossen brokkoli, kjøttdeig og fullkorn pasta er det en grei middag i farten.

Fiskeburger i grovt burgerbrød med ferdig salat fra kjøledisken, rå snacks gulrot fra ferdig disken og aioli, eller sennep eller andre dressing alternativer sammen med båtpoteter med skall på :) det er noen av mine go to når det blir travelt eller jeg ikke har ork til å lage noe avansert. Det er viktig for meg at barna får i seg skikkelige
Næringsstoffer samtidig som maten skal være lettvint :)
 
Fiskeburger: varm noen fiskekaker og burgerbrød, ha på litt råkost (kan kjøpes ferdig kuttet) og evt. andre rå grønnsaker dere liker, remulade/ketchup/dressing.. :) Søtpotetfries til, hvis ønskelig «med noe mer».
 
Back
Topp