Middags tips til de små...

Lykkelig eple

Glad i forumet
Jeg lager for det meste babymiddagen å av og til fruktpurrene selv, har da som regel most poteter,gulrøtter, blomkål etc og skal nå begynne med litt kjøtt... kom gjerne med tips til middags retter for lillegutt? 
Og hvor lenge kan babymat med kjøtt være i fryseren?
 
Søtpotet
Gulerot
Brokkoli
Kyllingfilet/kyllingkjøttdeig
Evt friske urter som basilikum osv.


Søtpotet
Gulerot
Pastinakk
Laks
Urter

Potet
Gulerot
Eple
Storfekjøtt
Urter

Tørket mango og aprikos som du koker og kjøler ned. Evt med litt eple eller sviske=)

Lykke til :D
 
Her har vi laget opp middag for en måned om gangen og fryst ned. Vi har i første omgang laget kjøttkaker, kylling, kalkun, torsk, laks, lapskaus, og spagetti og kjøttdeig. Vi har da laget med ulike grønnsaker og tilsatt litt rapsolje for å få tilsatt det fettet som de bør ha. Utfordringen syns jeg har vært å fått nok smak, men her må man bare utforske litt og så må man huske at det skal være litt mindre smak enn det vi er vant til. Kan blant annet tipse om å bruke kardemomme som krydder i kylling og kalkun, det blir bare nydelig :)

Så må jeg bare innrømme at vi ikke lager mye frukt selv. Etter som vi lager middagen selv har vi valgt å gjøre det litt mer lettvindt med frukten og kjøper dette. Kjøper da kun produkter med 100% frukt.

Legger ved en tabell over hvor lenge mat holder seg i fryseren:

Holdbarhet ved -18 grader:

Matvare Holdbarhet (måneder)
Mager fisk 3 - 6
Fet fisk: 1 - 2
Noen typer fett kjøtt 3
Magert kjøtt fra 6 (svinekjøtt) til 18-19 (noen typer vilt)
Hakket kjøtt 2 - 16 (avhengig av fettinnhold)
Fjærkre 3 - 10 (avhengig av fettinnhold)
Frukt og grønnsaker 10 - 12
Bakverk 2 - 8 (avhengig av fettinnhold)
Gryteretter maks 3
Kilde: Samvirke.dk, Winnie From Thesbøl

 
Jeg har brukt kjøttdeig, kylling og fisk :-) Sammen med eller for seg selv, sammen med div. grønnsaker
Jeg driver fortsatt og lar han smake på en og en ting, for da jeg samla alt i en haug så ble han sint og vrien og skrek mye, så jeg dobbelsjekker at han tåler alt.. 
 
Hjemmelaget potetmos og kjøttboller med hakkede tomater slo an her!
Hun er straks 8 måneder og elsker mat, heldigvis!
 
Back
Topp