Middag

Bekka92

Glad i forumet
Maisløyfene 2024
Har null energi eller matlyst om dagen, så det er vanskelig å skulle lage mat både til meg og familien.
Så har bruk for en liten inspirasjonstråd her, hva lager du vanligvis til middag til familien? Noen tips til enkel og helst sunn middag? :hilarious:

Lage middag er altså så tungt om dagen!
Er masse fine tips inne på middagstråden inne på lekene våre.

Men det er jo deilig å lage grateng(fisk, pølse, skinke, kylling, brokkoli, det du vil).
Fårikål er jo enkelt, men det tar jo hundre år, så da bør man være hjemme på dagen.
Stroganoff, generelt gryter, er også veldig enkelt(og som bare kan stå å godgjøre seg)

Litt mer heft, men alltid verdt det - innbakte Horn eller pizzasnurrer.

Pastasalat med mais, paprika, soltørket tomat, purre, skinke og mais :) lager en dressing/saus av majones, rømme og krydder :D

Jeg bruker mye Linda Stuhaug sine oppskrifter, så mange gode, sunne, enkle og familievennlige middager. Ellers bruker jeg også mye Ida Gran Jansen, Trines Matblogg som inspirasjon ☺️

Ovnsbakt tomatsuppe. Altså såååå genialt, og du gjør nesten ingenting. Hiv oppi grønnsaker i en gryte. Putt i ovn og la det godte seg. Mos med stavmikser, evt spe på med buljong. Enjoy! Sååå digg og enkelt. Serveres med noe godt brød, krutonger osv :hello2

Hvis jeg er skikkelig dårlig en dag så bruker jeg å lage fiskegrateng eller fiskepinner/laks i folie med remulade på, og den ferdigkuttede grønnkålsmix-salaten fra bama de har på kiwi (meny og kanskje?) som jeg blander en dressing oppi (kålen blir mykere og veldig god synes jeg). Pass på å vaske salaten godt først og bland inn dressingen en god stund før servering (20-30 min) ;) kan ha pasta, potet, eller ris ved siden av om ønskelig men vi pleier ikke synes det er nødvendig

Oppskrift på dressingen:
1 ss sesamolje
1 ss olivenolje
1 ss riseddik
1 ss sitronjuice
1 ss fersk ingefær (kan sløyfes hvis man ikke ønsker å spise ingefær i graviditeten)
2 ss soyasaus
1 ts honning

Lagde noe skikkelig enkelt og kjempegodt nå!!

Tok en boks lett kokosmelk og en pose blue dragon wok sauce med coconut og lime i en ildfast form og rørte sammen. La oppi en pose fisketerninger laks/torsk fra Rema, og restegrønnsaker jeg hadde (håndfull sukkererter, aspargesbønner, to halve slappe paprika, to gulrøtter i skiver, noen halve cherrytomater), salt og pepper og blanda godt. Inn i ovnen i 20-25min på 200gr. Ble helt villt godt! Hadde minipoteter i airfryer til, men burde hatt ris for å få med all sausen.

Kunne hatt andre/flere grønnsaker også, kanskje en håndfull reker helt mot slutten.

Lagde noe skikkelig enkelt og kjempegodt nå!!

Tok en boks lett kokosmelk og en pose blue dragon wok sauce med coconut og lime i en ildfast form og rørte sammen. La oppi en pose fisketerninger laks/torsk fra Rema, og restegrønnsaker jeg hadde (håndfull sukkererter, aspargesbønner, to halve slappe paprika, to gulrøtter i skiver, noen halve cherrytomater), salt og pepper og blanda godt. Inn i ovnen i 20-25min på 200gr. Ble helt villt godt! Hadde minipoteter i airfryer til, men burde hatt ris for å få med all sausen.

Kunne hatt andre/flere grønnsaker også, kanskje en håndfull reker helt mot slutten.
Dette hørtes veldig godt (og enkelt) ut!

Dette hørtes veldig godt (og enkelt) ut!
Ja- jeg bare freestyla litt, og ble veldig positivt overraska! Ble så godt at jeg vurderer å servere det neste venninnemiddag faktisk! Har visst fått veldig smaken på fisk så langt i dette svangerskapet.

Back
Topp