Middag

Off nei det er vanskelig du!
Her tror jeg det blir nachos i dag kansje.
Så kansje stekt ris med kylling kjøttdeig i morgen.
SÅ må vi handle i kveld så blir vel det de har på tilbud resten av uka [:D]

mexicansk bønnegryte har vi ikveld -kjempe godt!

svenske kjøttboller, lasagne, ovnsbakt ørret med ris og salat, creme fraiche eller hvitløkssaus, gresk pita, italienske kjøttboller med spaghetti og bolognesesaus, minestrone suppe, fiskesuppe, ovnsbakt kylling med ris og salat og creme fraiche eller hvitlaukssaus, laksepasta med asparges, skinke og champignon pasta, nudlesuppe.... det jeg kom på i farta[8D]

ORIGINAL: Tjukkaaa

mexicansk bønnegryte har vi ikveld -kjempe godt!

svenske kjøttboller, lasagne, ovnsbakt ørret med ris og salat, creme fraiche eller hvitløkssaus, gresk pita, italienske kjøttboller med spaghetti og bolognesesaus, minestrone suppe, fiskesuppe, ovnsbakt kylling med ris og salat og creme fraiche eller hvitlaukssaus, laksepasta med asparges, skinke og champignon pasta, nudlesuppe.... det jeg kom på i farta[8D]
kan du slenge ut oppskrift på nudelsuppe og bønnegryta?

Usikker,trenger tips selv i dag [:-]

Ingen problem [:D]

Nudlesuppen er fra internett så jeg kopierer bare direkte derifra:

Thailandsk bønne-nudlesuppe med svinekjøtt

Suppen:
225 gr malt svinekjøtt
Ca 1,5 ts hvitløkpulver
8 dl kylling buljongkraft
50 gr glassnudler,
bløtlagt i vann i ca.30 minutter.
4 ss fiskesaus
100 gr kinakål, hakket
50 gr vårløk, godt hakket
25 gr fersk koriander, inkludert roten, hakket
1 ts hvit pepper malt

Marinade:
1 ss fiskesaus
1 ss Maggi soyasaus
1 ss hvitløkpulver
1 ts hvit pepper malt
1 ts rismel

FREMGANGSMÅTE:
Bland ingrediensene for marinaden. Bland marinaden med kjøttet, og lag små kjøttboller. Sett disse til side for marinering i 3-4 timer.

Bløtlegg nudlene og ta bort vannet etterpå.

Varm opp buljongen til den koker og ha i kjøttbollene og koriander roten. La det koke til kjøttbollene er gjennomkokt (de vil da flyte opp). Ha i alle ingrediensene unntatt vårløk og fersk koriander. Ta kasserollen av varmen og hell over i serverings boller. Ha i vårløk og fersk koriander (varmen fra suppen er nok til å koke vårløk og fersk koriander)

Ris er tilbehør og spises fra tallerken. Smak eventuelt til med fiskesaus.

Du kan forresten bruke det du vil istedet for rismel hvis ikke du har det. Alt annet du måtte trenge som fiskesaus og fersk koriander - jeg anbefaler deg å ta deg turen innom en orientalsk butikk. Ikke bare er varene ofte ferskere der men de er også 10 ganger billigere!

Bønnegryten:
2 løk
2 poteter
1 paprika
2 gulrøtter
4 hvitløkskløver
olje til steking
èn boks hermetiske tomater (400gr)
to boks kidney bønner (røde bønner/salat bønner tror jeg de også kalles)
2 dl kraft - (grønsaks eller kjøtt buljong i 2 dl vann - spiller ikke stor rolle hvilken)
1 tsk paprikapulver
1 ss chilipulver (dette må være ordentlig chili hvis den skal være sterk - ikke noe santamaria tull)
1/2 - 1 tsk kumminpulver (start med en halv i første omgang - kummin og chili hisser hverandre opp)
salt og pepper
persille til dekorasjon

Kutt grønnsakene smått og stek dem i olje til de er brune og fine. Hiv uti tomat, kraft og paprikapulver og kok i 10 min. Ta vesken av bønnene og hiv dem oppi for å koke ytterligere 5 min.

Her pleier jeg så å ta av en porsjon til Alis siden det blir ALT for sterkt for hun. Litt salt og pepper på den.
Så setter du oppi chili,kummin, litt salt og pittelitt pepper.
Persillen er ikke nødvendig men fin på tallerken - strøs over før servering.

Dette spiser vi med ris, lettrømme (for å motvirke chilien[8D]) og salat[:)]. KJEMPE godt - men ikke for pyser[8D]

OBS! Glemte å skrive at vi pleier å ha oppi 2 poteter også !!!

Suppen:
225 gr malt svinekjøtt
Ca 1,5 ts hvitløkpulver
50 gr glassnudler,
4 ss fiskesaus
100 gr kinakål, hakket
1 ts hvit pepper malt

Marinade:
1 ss fiskesaus
1 ss Maggi soyasaus
1 ss hvitløkpulver
1 ts hvit pepper malt
1 ts rismel

FREMGANGSMÅTE:
Bland ingrediensene for marinaden. Bland marinaden med kjøttet, og lag små kjøttboller. Sett disse til side for marinering i 3-4 timer.

Varm opp buljongen til den koker og ha i kjøttbollene og koriander roten. La det koke til kjøttbollene er gjennomkokt (de vil da flyte opp). Ha i alle ingrediensene unntatt vårløk og fersk koriander. Ta kasserollen av varmen og hell over i serverings boller. Ha i vårløk og fersk koriander (varmen fra suppen er nok til å koke vårløk og fersk koriander)

Du kan forresten bruke det du vil istedet for rismel hvis ikke du har det. Alt annet du måtte trenge som fiskesaus og fersk koriander - jeg anbefaler deg å ta deg turen innom en orientalsk butikk. Ikke bare er varene ofte ferskere der men de er også 10 ganger billigere!

Bønnegryten:
2 løk
2 poteter
1 paprika
2 gulrøtter
4 hvitløkskløver
olje til steking
2 dl kraft - (grønsaks eller kjøtt buljong i 2 dl vann - spiller ikke stor rolle hvilken)
1 tsk paprikapulver
1 ss chilipulver (dette må være ordentlig chili hvis den skal være sterk - ikke noe santamaria tull)
1/2 - 1 tsk kumminpulver (start med en halv i første omgang - kummin og chili hisser hverandre opp)
salt og pepper
persille til dekorasjon

Kutt grønnsakene smått og stek dem i olje til de er brune og fine. Hiv uti tomat, kraft og paprikapulver og kok i 10 min. Ta vesken av bønnene og hiv dem oppi for å koke ytterligere 5 min.

Her pleier jeg så å ta av en porsjon til Alis siden det blir ALT for sterkt for hun. Litt salt og pepper på den.

Dette spiser vi med ris, lettrømme (for å motvirke chilien[8D]) og salat[:)]. KJEMPE godt - men ikke for pyser[8D]

hva er fiskesaus og kylling buljong??

Nudle suppe a la randi.( MYE ENKLERE)

Tilbered to pakker nudler som på pakken med krydder og oljer og alt.

hiv oppi en halv pakke wokgrønnsaker.

sett en pakke kyllingkjøttdeig i med skei.

DONE!

ORIGINAL: TauZa

DONE!
vanlige nudler, eller glassnudler?

ORIGINAL: Reinbue

Suppen:
225 gr malt svinekjøtt
Ca 1,5 ts hvitløkpulver
50 gr glassnudler,
4 ss fiskesaus
100 gr kinakål, hakket
1 ts hvit pepper malt

Marinade:
1 ss fiskesaus
1 ss Maggi soyasaus
1 ss hvitløkpulver
1 ts hvit pepper malt
1 ts rismel

FREMGANGSMÅTE:

Bønnegryten:
2 løk
2 poteter
1 paprika
2 gulrøtter
4 hvitløkskløver
olje til steking
1 tsk paprikapulver
salt og pepper
persille til dekorasjon

hva er fiskesaus og kylling buljong??
Fiske saus står vel kansje der med soya saus og sånne ting. Å kylling buljong er det samme som vanlig buljong bare med kylling smak[:)]

ORIGINAL: TauZa

DONE!
skal de bli sånne kjøttboller? og skal de koke i suppen?

Fiskesaus og oystersaus er flytende mørke saus i glassflasker på orientalske butikker[:)] kyllingbuljong er som Lene sa - kyllingkraftterninger eller hva man skal kalle det - løst opp i vann[:)].

De to sausene bruker jeg forøvrig ganske mye - til vårrull, og omtrent alle asiatiske retter[:)]

Tauza: hehe hadde gjerne gjort det på din måte - men her skal alt være laget fra bunnen av[:-]! En vet jo aldri hva slags dritt finnes i disse ferdiglagde pakkene... (mannens argument IKKE min!! Eniig med han om at mange ting smaker bedre fra scrætsj men nudlepakkesuppe er nok ikke det verste [8D])

Fiskesaus og oystersaus er flytende mørke saus i glassflasker på orientalske butikker[:)] kyllingbuljong er som Lene sa - kyllingkraftterninger eller hva man skal kalle det - løst opp i vann[:)].

De to sausene bruker jeg forøvrig ganske mye - til vårrull, og omtrent alle asiatiske retter[:)]

Tauza: hehe hadde gjerne gjort det på din måte - men her skal alt være laget fra bunnen av[:-]! En vet jo aldri hva slags dritt finnes i disse ferdiglagde pakkene... (mannens argument IKKE min!! Eniig med han om at mange ting smaker bedre fra scrætsj men nudlepakkesuppe er nok ikke det verste [8D])
Hva er holdbarheten på sånne sauser da?
og siden vi er inne på vårruller. kanskje du vil legge ut oppskriften din på de også?

vanlige nudler.. sånne billige.

Ja om du setter  med t-skje blir d små kjøttboller. og ja de må koke litt så de ikke blir rå.

Det er hurtig middag her i huset.

ORIGINAL: Reinbue

Hva er holdbarheten på sånne sauser da?
og siden vi er inne på vårruller. kanskje du vil legge ut oppskriften din på de også?

De er holdbare 2 år fra produksjonsdato[:)].  Jeg  har alltid før hatt de i kjøleskap etter åpning, det føltes liksom bare naturlig for meg. Så kom tanten min mesterkokken fra Miami på besøk og spurte hvorfor i all verden de lå i kjøleskapet[8|][8D] siden da har de stått på benken[8D].

Missme sin oppskrift på vårrull fant jeg hin dagen mens jeg ryddet så jeg har egentlig blandet Missme sin oppskrift med en annen jeg fikk av en koreansk venninne - resultat: PERFEKSJON![:D][:D]

Først skal du få missme sin:

Til ca 80 vårrull trenger du:
2 pakker vårrullpapir
2 poser krydderblanding fra mama sitas (all round seasoning spring roll)
1 pakke glassnudler
3 pakker kylling eller svinekjøttdeig (eller blande begge[:D])
4 dl finrevet gulrot
4 dl finrevet kål

Sweet chili saus til å ha med rullene.

Riv opp grønnsaker, stek kjøtteig og bland i krydder. Ha i litt chilikry[:D]der for mer smak. Pisk 2 egg lett og bland i kjøttdeigen til slutt. Bland i grønsaker. legg nudlene i bløt ca 2 minutt - skjær de opp litt og bland i kjøttet.
Rull vårruller som  anvist på pakken - ikke ha på mer enn ss med fyll og pakk de godt. Stek i solsikkeolje på stekepannen til de blir lett brune.

Missme fryser også ustekte vårrull for å ha til flere ganger.

Den koreanske oppskriften inneholder ikke noen forhold desverre, derfor har jeg blandet disse to sammen  til "min egen" oppskrift[:D].

Ta ca 100-200 gram ingefær - alt etter hvor godt du liker den smaken. Alt fra 4 - 7 sterke chili (disse runde små), 2 fedd hvitløk, salt/pepper og par spiseskjer øystersaus (smak deg frem). Dette istedet for krydderblandingen. jeg har heller ingen egg oppi - men så er jeg allergisk[&o].

Papiren heter i butikken "spring roll pastry" og det er viktig at den tas ut av frysen like før bruk - den tyner fort og når den tyner så tørkes den. Så jeg legger en våt klut over hele pakken og tar ut to "papir" om gangen - liker å rulle i dobbelt papir fordi da sprekker den ikke like lett.  Jeg liker små vårrull og derfor kjøper jeg dem med blå kant -men smaken er som baken[8D] bare sånn at du vet at papiret kommer i flere størrelser.

Så frityrsteker jeg hele "sjiten"[8D].  Jeg fryser dem så (utenom de jeg skal spise nå) og da trenger de bare kort "bruning/oppvarming" når de tas ut av frysen igjen. IKKE bruk olje - de inneholder nok olje fra før etter frityrstekingen.

Ifølge den koreanske oppskriften skal man koke nudlene par minutter og så bytte ut det kokende vannet for kalt vann sånn at de ikke klistrer seg sammen. Men uansett hvilken måte du gjør det på så tror jeg det blir bra uansett[:)].

Lykke til[:D]

Back
Topp