Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Tjukkaaakan du slenge ut oppskrift på nudelsuppe og bønnegryta?
mexicansk bønnegryte har vi ikveld -kjempe godt!
svenske kjøttboller, lasagne, ovnsbakt ørret med ris og salat, creme fraiche eller hvitløkssaus, gresk pita, italienske kjøttboller med spaghetti og bolognesesaus, minestrone suppe, fiskesuppe, ovnsbakt kylling med ris og salat og creme fraiche eller hvitlaukssaus, laksepasta med asparges, skinke og champignon pasta, nudlesuppe.... det jeg kom på i farta[8D]
ORIGINAL: Tjukkaaahva er fiskesaus og kylling buljong??
Ingen problem [:D]
Nudlesuppen er fra internett så jeg kopierer bare direkte derifra:
Thailandsk bønne-nudlesuppe med svinekjøtt
Suppen:
225 gr malt svinekjøtt
Ca 1,5 ts hvitløkpulver
8 dl kylling buljongkraft
50 gr glassnudler,
bløtlagt i vann i ca.30 minutter.
4 ss fiskesaus
100 gr kinakål, hakket
50 gr vårløk, godt hakket
25 gr fersk koriander, inkludert roten, hakket
1 ts hvit pepper malt
Marinade:
1 ss fiskesaus
1 ss Maggi soyasaus
1 ss hvitløkpulver
1 ts hvit pepper malt
1 ts rismel
FREMGANGSMÅTE:
Bland ingrediensene for marinaden. Bland marinaden med kjøttet, og lag små kjøttboller. Sett disse til side for marinering i 3-4 timer.
Bløtlegg nudlene og ta bort vannet etterpå.
Varm opp buljongen til den koker og ha i kjøttbollene og koriander roten. La det koke til kjøttbollene er gjennomkokt (de vil da flyte opp). Ha i alle ingrediensene unntatt vårløk og fersk koriander. Ta kasserollen av varmen og hell over i serverings boller. Ha i vårløk og fersk koriander (varmen fra suppen er nok til å koke vårløk og fersk koriander)
Ris er tilbehør og spises fra tallerken. Smak eventuelt til med fiskesaus.
Du kan forresten bruke det du vil istedet for rismel hvis ikke du har det. Alt annet du måtte trenge som fiskesaus og fersk koriander - jeg anbefaler deg å ta deg turen innom en orientalsk butikk. Ikke bare er varene ofte ferskere der men de er også 10 ganger billigere!
Bønnegryten:
2 løk
2 poteter
1 paprika
2 gulrøtter
4 hvitløkskløver
olje til steking
èn boks hermetiske tomater (400gr)
to boks kidney bønner (røde bønner/salat bønner tror jeg de også kalles)
2 dl kraft - (grønsaks eller kjøtt buljong i 2 dl vann - spiller ikke stor rolle hvilken)
1 tsk paprikapulver
1 ss chilipulver (dette må være ordentlig chili hvis den skal være sterk - ikke noe santamaria tull)
1/2 - 1 tsk kumminpulver (start med en halv i første omgang - kummin og chili hisser hverandre opp)
salt og pepper
persille til dekorasjon
Kutt grønnsakene smått og stek dem i olje til de er brune og fine. Hiv uti tomat, kraft og paprikapulver og kok i 10 min. Ta vesken av bønnene og hiv dem oppi for å koke ytterligere 5 min.
Her pleier jeg så å ta av en porsjon til Alis siden det blir ALT for sterkt for hun. Litt salt og pepper på den.
Så setter du oppi chili,kummin, litt salt og pittelitt pepper.
Persillen er ikke nødvendig men fin på tallerken - strøs over før servering.
Dette spiser vi med ris, lettrømme (for å motvirke chilien[8D]) og salat[:)]. KJEMPE godt - men ikke for pyser[8D]
OBS! Glemte å skrive at vi pleier å ha oppi 2 poteter også !!!
ORIGINAL: ReinbueFiske saus står vel kansje der med soya saus og sånne ting. Å kylling buljong er det samme som vanlig buljong bare med kylling smak[:)]
ORIGINAL: Tjukkaaahva er fiskesaus og kylling buljong??
Ingen problem [:D]
Nudlesuppen er fra internett så jeg kopierer bare direkte derifra:
Thailandsk bønne-nudlesuppe med svinekjøtt
Suppen:
225 gr malt svinekjøtt
Ca 1,5 ts hvitløkpulver
8 dl kylling buljongkraft
50 gr glassnudler,
bløtlagt i vann i ca.30 minutter.
4 ss fiskesaus
100 gr kinakål, hakket
50 gr vårløk, godt hakket
25 gr fersk koriander, inkludert roten, hakket
1 ts hvit pepper malt
Marinade:
1 ss fiskesaus
1 ss Maggi soyasaus
1 ss hvitløkpulver
1 ts hvit pepper malt
1 ts rismel
FREMGANGSMÅTE:
Bland ingrediensene for marinaden. Bland marinaden med kjøttet, og lag små kjøttboller. Sett disse til side for marinering i 3-4 timer.
Bløtlegg nudlene og ta bort vannet etterpå.
Varm opp buljongen til den koker og ha i kjøttbollene og koriander roten. La det koke til kjøttbollene er gjennomkokt (de vil da flyte opp). Ha i alle ingrediensene unntatt vårløk og fersk koriander. Ta kasserollen av varmen og hell over i serverings boller. Ha i vårløk og fersk koriander (varmen fra suppen er nok til å koke vårløk og fersk koriander)
Ris er tilbehør og spises fra tallerken. Smak eventuelt til med fiskesaus.
Du kan forresten bruke det du vil istedet for rismel hvis ikke du har det. Alt annet du måtte trenge som fiskesaus og fersk koriander - jeg anbefaler deg å ta deg turen innom en orientalsk butikk. Ikke bare er varene ofte ferskere der men de er også 10 ganger billigere!
Bønnegryten:
2 løk
2 poteter
1 paprika
2 gulrøtter
4 hvitløkskløver
olje til steking
èn boks hermetiske tomater (400gr)
to boks kidney bønner (røde bønner/salat bønner tror jeg de også kalles)
2 dl kraft - (grønsaks eller kjøtt buljong i 2 dl vann - spiller ikke stor rolle hvilken)
1 tsk paprikapulver
1 ss chilipulver (dette må være ordentlig chili hvis den skal være sterk - ikke noe santamaria tull)
1/2 - 1 tsk kumminpulver (start med en halv i første omgang - kummin og chili hisser hverandre opp)
salt og pepper
persille til dekorasjon
Kutt grønnsakene smått og stek dem i olje til de er brune og fine. Hiv uti tomat, kraft og paprikapulver og kok i 10 min. Ta vesken av bønnene og hiv dem oppi for å koke ytterligere 5 min.
Her pleier jeg så å ta av en porsjon til Alis siden det blir ALT for sterkt for hun. Litt salt og pepper på den.
Så setter du oppi chili,kummin, litt salt og pittelitt pepper.
Persillen er ikke nødvendig men fin på tallerken - strøs over før servering.
Dette spiser vi med ris, lettrømme (for å motvirke chilien[8D]) og salat[:)]. KJEMPE godt - men ikke for pyser[8D]
OBS! Glemte å skrive at vi pleier å ha oppi 2 poteter også !!!
ORIGINAL: TjukkaaaHva er holdbarheten på sånne sauser da?
Fiskesaus og oystersaus er flytende mørke saus i glassflasker på orientalske butikker[:)] kyllingbuljong er som Lene sa - kyllingkraftterninger eller hva man skal kalle det - løst opp i vann[:)].
De to sausene bruker jeg forøvrig ganske mye - til vårrull, og omtrent alle asiatiske retter[:)]
Tauza: hehe hadde gjerne gjort det på din måte - men her skal alt være laget fra bunnen av[:-]! En vet jo aldri hva slags dritt finnes i disse ferdiglagde pakkene... (mannens argument IKKE min!! Eniig med han om at mange ting smaker bedre fra scrætsj men nudlepakkesuppe er nok ikke det verste [8D])
ORIGINAL: Reinbue
ORIGINAL: TjukkaaaHva er holdbarheten på sånne sauser da?
Fiskesaus og oystersaus er flytende mørke saus i glassflasker på orientalske butikker[:)] kyllingbuljong er som Lene sa - kyllingkraftterninger eller hva man skal kalle det - løst opp i vann[:)].
De to sausene bruker jeg forøvrig ganske mye - til vårrull, og omtrent alle asiatiske retter[:)]
Tauza: hehe hadde gjerne gjort det på din måte - men her skal alt være laget fra bunnen av[:-]! En vet jo aldri hva slags dritt finnes i disse ferdiglagde pakkene... (mannens argument IKKE min!! Eniig med han om at mange ting smaker bedre fra scrætsj men nudlepakkesuppe er nok ikke det verste [8D])
og siden vi er inne på vårruller. kanskje du vil legge ut oppskriften din på de også?