Middag til mini

Utålmodigemeg

Gift med forumet
Julibaluba 2017
Oktoberfruene 2018
Hva spiser deres små til middag? Jeg tenker å bare begynne å gi han det vi spiser... Gir dere saus og allslags gryteretter f.eks? Noe de ikke skal ha, tomatsauser, fløtesauer e.l.?

Må legge til at jeg forstår han fint kan spise poteter og grønnsaker som vi koker. Er kanskje mer sånn halvfabrikater jeg tenker på... Fiskegrategn og gryteretter. Vi bruker dette innimellom. Ellers sauser?
 
Hva spiser deres små til middag? Jeg tenker å bare begynne å gi han det vi spiser... Gir dere saus og allslags gryteretter f.eks? Noe de ikke skal ha, tomatsauser, fløtesauer e.l.?

Må legge til at jeg forstår han fint kan spise poteter og grønnsaker som vi koker. Er kanskje mer sånn halvfabrikater jeg tenker på... Fiskegrategn og gryteretter. Vi bruker dette innimellom. Ellers sauser?
Hun spiser det vi spiser, og vi lager mat uten salt slik at hun kan spise det samme :happy: saus har vi sjeldent, men hun elsker fiskeboller i hvit saus! Prøver å ha rene råvarer som kjøtt og fisk, hun elsker å sutte og tygge på kjøttbiter. Hun får også fiskekaker og slikt, vi er ikke hysteriske :p
 
Her spiser lille alt det vi spiser. Gjort i lang tid :) (i 3 mnd- d defineres som lang tid i denne alderen[emoji23]) Jeg bare tenker over det med salt så det ikke blir for mye iløpet av en hel dag :) vi spiser ikke halvfabrikater, pga allergier, men om næringsinnholdet hadde vært greit hadde jeg gitt som en selvfølge :)
Saus får han også her, hvor godt er d ikke med saus over maten a?! [emoji38]

Kjør på sier jeg- tenk kun over det med salt :)
 
Blir endel meierismør på maten istedetfor saus her:) han elsker brødskive å alt annet i biter men middag må fortsatt være most om han skal gidde å spise det. Får gnafse på kokte grønnsaker i stenger , fiskekaker,fiskepudding, plukke eggskiver å smatte det i seg osv men middag er han streng på:) så da blir det most med stavmixer å har somregel kraft av middagen, hjemmelaget tomatsaus,smeltet smør og lignende sammen med maten:)
 
Blir endel meierismør på maten istedetfor saus her:) han elsker brødskive å alt annet i biter men middag må fortsatt være most om han skal gidde å spise det. Får gnafse på kokte grønnsaker i stenger , fiskekaker,fiskepudding, plukke eggskiver å smatte det i seg osv men middag er han streng på:) så da blir det most med stavmixer å har somregel kraft av middagen, hjemmelaget tomatsaus,smeltet smør og lignende sammen med maten:)

Haha, bestemt fyr? [emoji38]
 
Her har hun spist det vi spiser fra 6 mnd. Saus får hun om vi har det, og hun elsker å få en rømmeklatt til fisken f.eks. Her går alle konsistenser ned, og kjøtt er favoritten. Kjøtt har hun blitt helt rå til å tygge, selv om hun bare har 4 tenner enda. Har nå oppdaga at de 4 tennene (2 fortenner oppe og nede) kan brukes til noe, og begynt å tygge over for å få mindre biter inn i munnen eller når hun må jobbe litt ekstra med harde biter. Vi bare passer på saltet og sukker så klart, ingen honning før ett år, og gjennomstekt kjøtt og fisk.
Vi lager alt fra bunnen, men har kjøpt fiskekaker noen ganger. Da kjøper vi noen som er mindre salt i og som har litt mer hjemmelaget-preg som vi har fått tak i.
 
Takk for alle svar! Utfordringen ligger i saltinnholdet ser jeg... Er jo i ALT en ikke lager selv :(
 
Hun spiser det vi spiser, men salter ikke hennes mat. Pga melkeallergi er det en del halvfabrikater vi ikke kan bruke, men de melkefrie sause- og gryterettene vi voksne spiser, får hun også. Favoritten for tida er hjemmelaget pizza med sprø bunn, og mr.lee nudler:rolleyes::hilarious: (ja, sambo har en annen oppfatning av sunt og variert kosthold enn jeg har:hilarious:)
 
Fikk beskjed av helsesøster at vi ikke trengte være så påpasselig med saltet, selvfølgelig ikke helle på med ekstra salt, men halvfabrikat var ikke noe problem.

Er og noen få ting de ikke skal ha mye av spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold inneholder mye nitrat.

Og honning skal de ikke ha med mindre det er varmebehandlet, som i bakverk:)
 
Fikk beskjed av helsesøster at vi ikke trengte være så påpasselig med saltet, selvfølgelig ikke helle på med ekstra salt, men halvfabrikat var ikke noe problem.

Er og noen få ting de ikke skal ha mye av spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold inneholder mye nitrat.

Og honning skal de ikke ha med mindre det er varmebehandlet, som i bakverk:)

Du, hva er egentlig nesle? [emoji23]
 
Back
Topp