1. Er hijab en fellesbetegnelse på alle tilslørende klesdrakter?
Nei. Ordene varierer fra språk til språk. Hijab er mer konseptet, det å dekke seg til, det å ikke oppføre seg “utagerende” og flørtende, og lignende. Jeg har skrevet en artikkel om det på Islam.no og om du går på hovedsiden der, og skriver inn feks niqab, er ett av de treffene du får da, min artikkel om hva man kaller de ulike plaggene.
2.
(Fra Islam.no. Spm i rødt)
Eksempler på forskjeller mellom menn og kvinner i islam
Klesdrakt:
Kvinner er pålagt til å tildekke større deler av kroppen sin når de er sammen med menn som ikke er deres ektemann, sønn, bror, far, svigerfar, onkel eller nevø Hvorfor bare kvinnen? (24:30-31, 33:59).. De må tildekke hele kroppen unntatt ansiktet, hendene og føttene. (det med føtter er jo et diskusjonspunkt) Begrunnelsen for dette påbudet er ikke at den kvinnelige kroppen er stygg eller skammelig! Tvert imot. Kroppen er en gave Gud har gitt oss og vi må derfor passe på den. Både kvinner og menn er derfor pålagt å ta vare på seg selv. Kvinnene kler på seg div tilslørende drakter, men hva er det mennene gjør for "å ta vare på seg selv"? Kvinner oppfordres til å pynte seg og vise sin skjønnhet når de er sammen med sin ektefelle. Når de er sammen med familie eller andre kvinner behøver de heller ikke dekke seg til. På denne måten skille islam mellom det offentlige og det private livet, og kvinner kan lettere ivareta sin integritet. Islam begrunner denne klesvanen med å rense samfunnet fra umoralske handlinger. Det tolker jeg som at kvinnen er ansvarlig for at umoralske handlinger ikke blir begått... Er det færre voldtekter i samfunn der de ikler seg tilslørende drakter enn i samfunn hvor de ikke gjør det? Både voldtekt, prostitusjon og seksuelt samliv utenom ekteskapet er meget forkastet i islam. En hver aktivitet som inviterer eller oppfordrer til dette er også forbudt. Både menn og kvinner har derfor ansvar for hvordan de oppfører seg i forhold til det annet kjønn. Koranen oppfordrer dem blant annet til å senke sine blikk for hverandre og slik unngå utfordrende oppførsel. (24:30-31).
Mennene har ett større ansvar, det er de som er nevnt først, når det gjelder det å senke sine blikk, fra Quran. Menns kledsel innebærer blandt annet at skjorta skal dekke rumpa, og at klærne ikke skal være trange, ikke være utfordrende, ikke be om oppmerksomhet, og majoriteten mener at hodet må dekkes med en “kufi”, som er en slags hekletlue, eller hva man nå I den lokale kulturen måtte bruke, det er jo så mye... Mannen min bruker tynne hekletluer, sønnen min også stort sett hele tiden. Majoriteten lærde mener også at skjegget er en del av en “manns hijab”, og at buksene skal gå akkurat til ankelen, og ikke lenger ned.
3.
"Begge har sjel og de har en likeverdig status", står det også på siden, men må jo ærlig innrømme at jeg får et litt annet inntrykk ved å lese det som står ovenfor... Virker jo som om det er kvinnen som har hovedansvaret for at umoralske handlinger ikke skal bli begått...!?
Det som skal skille mennesker til slutt, er våre handlinger, våre gode og dårlige gjerninger, vår praksis av vår tro, ikke vårt kjønn. Alle er ansvarlige. I enkelte kulturer er det fremdeles slik at kvinner får skylden, men det er ikke fra islam, men bunner I kulturer. Man søker da etter tolkninger av islam som kan passe til den kultur man da har. Og finner svake hadith feks, og støtter seg på det. Som blandt annet gjøres når det kommer til omskjæring aav jenter.
4.
Referer til noe du skrev i en anne tråd om påkledning:
"Fordi Han er min Skaper, og fordi Han er den jeg elsker mest, og hører mest på, i mitt liv. Gud vil at jeg skal respektere meg selv, og ikke vise meg fram for andre. Jeg tror Gud vil at jeg skal dele det som er vakkert med meg (skjønnhet er subjektivt ) til den jeg har valgt å dele livet mitt med. Ja, og min familie da, som mine foreldre, brødre, søstre, og barn." Og det er jo vel og bra, men satt sammen med det som står på islam.no at kvinnen ikke trenger å dekke seg til for andre kvinner gjør meg bare forvirret... Hva er forskjellen på å vise seg frem for kvinner og vise seg frem for menn?? Hvis det ikke er for mennenes skyld dere kler på dere, mener jeg. Og det står jo også at det er for å rense samfunnet for umoralske handlinger...
Det er nå en stor forskjell på å vise seg fram til kvinner og til menn. Menn er de som kan “miste hodet” av å se oss, ikke kvinner (jeg gidder ike høre om at “jammen lesbiske eller homofile da”, det argumentet er svakt. Det å vise seg for kvinner er også betinget. Det er om man kan stole på dem, om man er sikker på at de ikke går bak ryggen på en, og forteller til mannen sin, eller andre, om hvordan man har håret, hvordan puppene er, eller hva det måtte være.
Jeg sliter litt med nettet her I dag, og skriver I Word innimellom, for å være sikker på å få med meg det jeg skal hehe...