*Meya* svarer om Islam!

millin

Elsker forumet
Vet det er mange, inkludert meg selv, som har masse spm om islam. Både når det kommer til troen deres og diverse "kleskoder". Og jeg vet også at du svarer på de samme spm om og om igjen i tråder etter tråder. Så da kommer spm mitt: Kunne du tenke deg å lage en tråd (kanskje vi kan få den som topptråd...!?!!) hvor man kan fyre løs med spm om dette emnet (og kun det)...? En tråd hvor man spør og får svar, ferdig med det. Ikke en masse diskusjon...  Da hadde jeg blitt veldig glad i hvert fall! [:)][;)]

Er utrolig interessant det her, men er litt forvirra på forskjellige områder...[:D]
Ha en flott kveld! [:)][:)][:)]

[hr]

Fyr løs jenter! [:)][;)] 

JEg kan svare jeg, altså, men det er ikke alltid jeg har tid til det, desverre. Jobber full tid, og jobber frivillig i helgene også, sånn at jeg er ganske så fullbooket, men ja, jeg kan gjerne svare når jeg har tid! :)

Skal vi bare fyre løs her eller skal du/jeg lage en ny tråd? [:)]

Opp med seg [:)]

BAre skyt løs her! Så får jeg svare litt i morgen, nå tar jeg snart kvelden, må dra til moskeen til kl. 10 i morgen hehe...

Okei, men da endrer jeg teksten i emnefeltet [;)]

1. Er hijab en fellesbetegnelse på alle tilslørende klesdrakter?

2.
(Fra Islam.no. Spm i rødt)
Eksempler på forskjeller mellom menn og kvinner i islam
Klesdrakt:
Kvinner er pålagt til å tildekke større deler av kroppen sin når de er sammen med menn som ikke er deres ektemann, sønn, bror, far, svigerfar, onkel eller nevø Hvorfor bare kvinnen? (24:30-31, 33:59).. De må tildekke hele kroppen unntatt ansiktet, hendene og føttene. (det med føtter er jo et diskusjonspunkt) Begrunnelsen for dette påbudet er ikke at den kvinnelige kroppen er stygg eller skammelig! Tvert imot. Kroppen er en gave Gud har gitt oss og vi må derfor passe på den. Både kvinner og menn er derfor pålagt å ta vare på seg selv. Kvinnene kler på seg div tilslørende drakter, men hva er det mennene gjør for "å ta vare på seg selv"? Kvinner oppfordres til å pynte seg og vise sin skjønnhet når de er sammen med sin ektefelle. Når de er sammen med familie eller andre kvinner behøver de heller ikke dekke seg til. På denne måten skille islam mellom det offentlige og det private livet, og kvinner kan lettere ivareta sin integritet. Islam begrunner denne klesvanen med å rense samfunnet fra umoralske handlinger. Det tolker jeg som at kvinnen er ansvarlig for at umoralske handlinger ikke blir begått... Er det færre voldtekter i samfunn der de ikler seg tilslørende drakter enn i samfunn hvor de ikke gjør det?  Både voldtekt, prostitusjon og seksuelt samliv utenom ekteskapet er meget forkastet i islam. En hver aktivitet som inviterer eller oppfordrer til dette er også forbudt. Både menn og kvinner har derfor ansvar for hvordan de oppfører seg i forhold til det annet kjønn. Koranen oppfordrer dem blant annet til å senke sine blikk for hverandre og slik unngå utfordrende oppførsel. (24:30-31).

3.
"Begge har sjel og de har en likeverdig status", står det også på siden, men må jo ærlig innrømme at jeg får et litt annet inntrykk ved å lese det som står ovenfor... Virker jo som om det er kvinnen som har hovedansvaret for at umoralske handlinger ikke skal bli begått...!?

[8|]

4.
Referer til noe du skrev i en anne tråd om påkledning:

"Fordi Han er min Skaper, og fordi Han er den jeg elsker mest, og hører mest på, i mitt liv. Gud vil at jeg skal respektere meg selv, og ikke vise meg fram for andre. Jeg tror Gud vil at jeg skal dele det som er vakkert med meg (skjønnhet er subjektivt [:D] ) til den jeg har valgt å dele livet mitt med. Ja, og min familie da, som mine foreldre, brødre, søstre, og barn." Og det er jo vel og bra, men satt sammen med det som står på islam.no at kvinnen ikke trenger å dekke seg til for andre kvinner gjør meg bare forvirret... Hva er forskjellen på å vise seg frem for kvinner og vise seg frem for menn?? Hvis det ikke er for mennenes skyld dere kler på dere, mener jeg. Og det står jo også at det er for å rense samfunnet for umoralske handlinger...

Må jo si, og det skjønner du sikkert ut ifra spm mine også, at jeg er nok en skeptiker hva religion angår... [;)] Jeg er av den oppfatningen at religion er fin og flott det, så lenge det ikke "går over styr". Blir litt for mange "egne tolkninger" rundt om i verden som desverre ødelegger for mange.

Jeg tror nok at mange har den samme oppfatningen som meg - at kvinnene i Islam er undertrykt så det holder. Ja, jeg tror de er det...men jeg håper og tror at det er pga uvitenhet. Fryktelig dårlig på å få frem det jeg egentlig lurer på, men prøver så godt jeg kan..[:D][8D][;)] 

Man hører jo stadig om kvinner som blir voldtatte og de ryker bak murene eller blir henrettet, og mannen som gjorde det går fri. Tvangsekteskap. Vold. Omskjæring osv... Det er jo dette man hører om. Vi vet jo at det foregår mye dritt ifm kristendommen også. Mye! ..men det er allikvel islam som får mest pepper... Tilfeldigheter eller er det en god grunn?

Merker denne ;) og kommer tilbake i morgen etter skolen!

ORIGINAL: Tammis

Lurer på hvorfor det bare er islam vi spørr om, hva med buddismen da??
Ene naboen min er buddist, og jeg vet ingenting om buddisme, så feel free til å opplyse meg.

Hadde noen her stått frem som "personlig" buddhist med mye peiling så hadde jeg nok hatt ett-og-annet å spørre henne om også.. Eller andre religioner jeg ikke vet mye om og kunne tenke meg å vite mer om [:D]

ORIGINAL: Tammis

Lurer på hvorfor det bare er islam vi spørr om, hva med buddismen da??
Ene naboen min er buddist, og jeg vet ingenting om buddisme, så feel free til å opplyse meg.

Finner du noen som praktiserer buddhisme så bare rop ut! Nysgjerrig på alle religionene jeg, men nå har det seg sånn at pr i dag er det islam jeg har hengt meg mest opp i (medias feil..?) og vi er så heldige å ha *Meya* her inne på forumet som kan svare oss på det vi måtte lure på...[:)][;)][:)] 

Dytte så *meya* ser [:)]

dytter denne jeg[:D]

Den seksuelle lavalder i norge er 16 år - vil det si at man ikke trenger å dekke seg til før man er 16 år, eller hva sier koranen om når du må dekke deg?

Når det er så mange fine norske damer i samfunnet som ikke dekker seg til, har det da noen hensikt at et fåtall kvinner dekker seg til?

Hvorfor er det så mye blod innen islam? Skjønner jo selv at ikke alle muslimer er fundamentalister og terrorister, men likevel er det jo oppsiktsvekkende mye skummelt som foregår i regi av en religion! Ingen andre religioner er så ytterliggående!!! Og vi får jo bare vite om en brøkdel, tenker på alle tragiske personlige skjebner, særlig for kvinner - i muslimske land/miljøer.

Hva mener "dere" om hamas? er det/har det vært en terror-gruppe? Er hamas respektert blandt norske muslimer?

En ting jeg lurer på... hvorfor har det seg slik at om en kvinne blir voldtatt av en mann, så er det hennes skyld og henne som må bøte med livet? Hvor ligger logikken, hvorfor er mannen "hellig"?
Og så er det det med mensen... gjelder det også for gutter at de skal holde seg unna moskeen om de har fått seg et kutt i fingeren?

Hvorfor har man ikke "vidreutviklet" islam så den passer til dagens dag? Det med å være martyr og få jomfruer om man tar livet for en god sak er jo eldgammelt... mener du at det er ærebart å utføre?

Skal jeg være ærlig så synes jeg at islam virker som en veldig aggressiv mannsdominert religion.

1. Er hijab en fellesbetegnelse på alle tilslørende klesdrakter?
Nei. Ordene varierer fra språk til språk. Hijab er mer konseptet, det å dekke seg til, det å ikke oppføre seg “utagerende” og flørtende, og lignende. Jeg har skrevet en artikkel om det på Islam.no og om du går på hovedsiden der, og skriver inn feks niqab, er ett av de treffene du får da, min artikkel om hva man kaller de ulike plaggene.

2.
(Fra Islam.no. Spm i rødt)
Eksempler på forskjeller mellom menn og kvinner i islam
Klesdrakt:
Kvinner er pålagt til å tildekke større deler av kroppen sin når de er sammen med menn som ikke er deres ektemann, sønn, bror, far, svigerfar, onkel eller nevø Hvorfor bare kvinnen? (24:30-31, 33:59).. De må tildekke hele kroppen unntatt ansiktet, hendene og føttene. (det med føtter er jo et diskusjonspunkt) Begrunnelsen for dette påbudet er ikke at den kvinnelige kroppen er stygg eller skammelig! Tvert imot. Kroppen er en gave Gud har gitt oss og vi må derfor passe på den. Både kvinner og menn er derfor pålagt å ta vare på seg selv. Kvinnene kler på seg div tilslørende drakter, men hva er det mennene gjør for "å ta vare på seg selv"? Kvinner oppfordres til å pynte seg og vise sin skjønnhet når de er sammen med sin ektefelle. Når de er sammen med familie eller andre kvinner behøver de heller ikke dekke seg til. På denne måten skille islam mellom det offentlige og det private livet, og kvinner kan lettere ivareta sin integritet. Islam begrunner denne klesvanen med å rense samfunnet fra umoralske handlinger. Det tolker jeg som at kvinnen er ansvarlig for at umoralske handlinger ikke blir begått... Er det færre voldtekter i samfunn der de ikler seg tilslørende drakter enn i samfunn hvor de ikke gjør det? Både voldtekt, prostitusjon og seksuelt samliv utenom ekteskapet er meget forkastet i islam. En hver aktivitet som inviterer eller oppfordrer til dette er også forbudt. Både menn og kvinner har derfor ansvar for hvordan de oppfører seg i forhold til det annet kjønn. Koranen oppfordrer dem blant annet til å senke sine blikk for hverandre og slik unngå utfordrende oppførsel. (24:30-31).
Mennene har ett større ansvar, det er de som er nevnt først, når det gjelder det å senke sine blikk, fra Quran. Menns kledsel innebærer blandt annet at skjorta skal dekke rumpa, og at klærne ikke skal være trange, ikke være utfordrende, ikke be om oppmerksomhet, og majoriteten mener at hodet må dekkes med en “kufi”, som er en slags hekletlue, eller hva man nå I den lokale kulturen måtte bruke, det er jo så mye... Mannen min bruker tynne hekletluer, sønnen min også stort sett hele tiden. Majoriteten lærde mener også at skjegget er en del av en “manns hijab”, og at buksene skal gå akkurat til ankelen, og ikke lenger ned.

3.
"Begge har sjel og de har en likeverdig status", står det også på siden, men må jo ærlig innrømme at jeg får et litt annet inntrykk ved å lese det som står ovenfor... Virker jo som om det er kvinnen som har hovedansvaret for at umoralske handlinger ikke skal bli begått...!?

Det som skal skille mennesker til slutt, er våre handlinger, våre gode og dårlige gjerninger, vår praksis av vår tro, ikke vårt kjønn. Alle er ansvarlige. I enkelte kulturer er det fremdeles slik at kvinner får skylden, men det er ikke fra islam, men bunner I kulturer. Man søker da etter tolkninger av islam som kan passe til den kultur man da har. Og finner svake hadith feks, og støtter seg på det. Som blandt annet gjøres når det kommer til omskjæring aav jenter.

4.
Referer til noe du skrev i en anne tråd om påkledning:

"Fordi Han er min Skaper, og fordi Han er den jeg elsker mest, og hører mest på, i mitt liv. Gud vil at jeg skal respektere meg selv, og ikke vise meg fram for andre. Jeg tror Gud vil at jeg skal dele det som er vakkert med meg (skjønnhet er subjektivt ) til den jeg har valgt å dele livet mitt med. Ja, og min familie da, som mine foreldre, brødre, søstre, og barn." Og det er jo vel og bra, men satt sammen med det som står på islam.no at kvinnen ikke trenger å dekke seg til for andre kvinner gjør meg bare forvirret... Hva er forskjellen på å vise seg frem for kvinner og vise seg frem for menn?? Hvis det ikke er for mennenes skyld dere kler på dere, mener jeg. Og det står jo også at det er for å rense samfunnet for umoralske handlinger...
Det er nå en stor forskjell på å vise seg fram til kvinner og til menn. Menn er de som kan “miste hodet” av å se oss, ikke kvinner (jeg gidder ike høre om at “jammen lesbiske eller homofile da”, det argumentet er svakt. Det å vise seg for kvinner er også betinget. Det er om man kan stole på dem, om man er sikker på at de ikke går bak ryggen på en, og forteller til mannen sin, eller andre, om hvordan man har håret, hvordan puppene er, eller hva det måtte være.

Jeg sliter litt med nettet her I dag, og skriver I Word innimellom, for å være sikker på å få med meg det jeg skal hehe...

ORIGINAL: Trikken

Den seksuelle lavalder i norge er 16 år - vil det si at man ikke trenger å dekke seg til før man er 16 år, eller hva sier koranen om når du må dekke deg? (/quote]Nei, det er puberteten uansett hva lavalderen her sier. Det handler om skillet mellom voksen og barn.

Når det er så mange fine norske damer i samfunnet som ikke dekker seg til, har det da noen hensikt at et fåtall kvinner dekker seg til?
Vell, menn velger jo kvinner som ærer Gud, altså muslimske menn, framfor en som ikke gjør det, om de er praktiserende... Mannen min kunne ikke brydd seg mindre om "de fine norske damene", han ville aldri hatt en dame som ikke bruker hijab.

Hvorfor er det så mye blod innen islam? Skjønner jo selv at ikke alle muslimer er fundamentalister og terrorister, men likevel er det jo oppsiktsvekkende mye skummelt som foregår i regi av en religion! Ingen andre religioner er så ytterliggående!!! Og vi får jo bare vite om en brøkdel, tenker på alle tragiske personlige skjebner, særlig for kvinner - i muslimske land/miljøer.
Det skjer i de samme landene uavhengig av tro. I Ethiopia omskjærer både kristne, muslimer og animister sine jenter, om de føler for det.

Hva mener "dere" om hamas? er det/har det vært en terror-gruppe? Er hamas respektert blandt norske muslimer?
Jeg gidder ikke mene noe som helst om Hamas. Jeg føler ikke at det er mitt bord. Ikke er jeg palestiner, ikke er jeg araber, og ikke har jeg noe forhold til krigen der nede. Min drøm er at det stedet i Jerusalem som er hellig i islam, skal bli fritt, og være under islams flagg, ingen nasjoners flagg, men deeet vet jeg ikke om så mange andre mener, kanskje, jeg vet ikke.

En manns terrorist, en annen manns frihetshelt...

ORIGINAL: maja1

Lurer på hva du synes om at kvinner undertrykkes, mishandles og drepes i islams navn?
Er det rett å drepe en kvinne som "antagelig" har vært utro ? 
(Leste for ikke så lenge siden, Mitt liv, min frihet av Ayaan Hirsi Ali - selvbiografi)
Kan lite om religionen, men det jeg har sett og lest gjør meg egentlig bare kvalm.. at det går an å finne seg i så mye .....

Jeg vet ikke hva *meya*syntes om det.....
Men det har da ingen ting med Islam å gjøre!!!!!!!
At noen tar seg rettigheten til å drepe i Islams eller allahs navn er jo folk som er syyyyyke i hode!!!
Det finnes jo sinnsyke kristene,jøder,siker,hinduer osv osv....
IKKE ALLE MUSLIMER ER EKSTEMISTER....
Jeg for min del når jeg hører om sånt får vondt langt inne i sjela mi,det er trist at noen tar seg rettighet til retferdigjøre et drap med å bruke relgionen sin som grunnlag...
HELT OG TOTALT FORFERDELIG!!!!!
MEEEEN DU SPURTE JO IKKE HVA JEG MENTE DA...MEN MÅTTE BARE SVARE HER....

Finnes det noe negativt med koranen / islam sett fra ditt synspunkt?

ORIGINAL: Bitzyh

En ting jeg lurer på... hvorfor har det seg slik at om en kvinne blir voldtatt av en mann, så er det hennes skyld og henne som må bøte med livet? Hvor ligger logikken, hvorfor er mannen "hellig"?
Og så er det det med mensen... gjelder det også for gutter at de skal holde seg unna moskeen om de har fått seg et kutt i fingeren?

Hvorfor har man ikke "vidreutviklet" islam så den passer til dagens dag? Det med å være martyr og få jomfruer om man tar livet for en god sak er jo eldgammelt... mener du at det er ærebart å utføre?

Skal jeg være ærlig så synes jeg at islam virker som en veldig aggressiv mannsdominert religion.

Kan du vise beviser for at det ER sånn i ISLAM? Og ikke bare i feilpraktiseringer av islamske lover? Det er ingenting som forsvarer dette i islam, om det er voldtekt skal mannen dømmes. Enkelt og greit.

Hvor står det at kvinnene skal holde seg unna moskeen? Vi ber ikke, så hva skal vi da gjøre i moskeen under mensen? Vi kan gå i moskeen, gå alle andre områder i moskeen, bortsett fra bønneområdet. Jeg er lærer i moskeen i helgene, om jeg har mensen en helg, skal jeg da ikke kunne være lærer?

I islam er kun forsvarskrig lov, ikke angrepskrig. Dreper man militære, dreper man militære... Sivile drap er ikke lov. "Den som dreper ett menneske, har drept hele menneskeheten" står det i Quran... Om noen har gjort noe for å frigjøre muslimer fra angrep, så fortjener de det beste også i etterlivet. Men jeg ser ikke riktig noen slike situasjoner i dag, egentlig... Kanskje noen steder, men ikke alltid, til enhver tid. Eller, ja, Tsjetjenia er jo ett eksempel på hvor mennesker blir drept bare fordi de er muslimer.

ORIGINAL: maja1

Lurer på hva du synes om at kvinner undertrykkes, mishandles og drepes i islams navn?
Er det rett å drepe en kvinne som "antagelig" har vært utro ? 
(Leste for ikke så lenge siden, Mitt liv, min frihet av Ayaan Hirsi Ali - selvbiografi)
Kan lite om religionen, men det jeg har sett og lest gjør meg egentlig bare kvalm.. at det går an å finne seg i så mye .....

Det er ikke i islams navn. Kan du vise meg noen vers fra Quran som tillater dette?

Nei, det er ikke rett å drepe noen som "antakelig" har vært utro. Skal det foretas dødsstraff, skal det være fire vitner (ergo omtrent umulig) , og det er kun dersom begge er gift. Dette er ment for å skremme, sånn at folk ikke skal være utro. Altså, i ett perfekt islamsk samfunn, mener jeg. Ikke sånn at enhver "Tom, Dick and Harry" kan dømme folk til døden!

Du sier det jo selv, at du kan veldig lite, så det er edgentlig ikke noe å bli kvalm av, fordi du vet ikke noe.

Back
Topp