Metoder i urinen..?

Lykke.nr2

Lykkeliten
Mailykke <3
Noen som har opplevd dette tidligere. Var på min andre svangerskapskontroll i dag, er 14+1 alt så normalt ut, fant hjertelyd 140 slag i minuttet.. Men urinen viste 4+på ketoner. Fikk ikke noen flere spørsmål, men naboen min (som er helsesekretær) regerte på at de ikke hadde undersøkt mer da dette ikke er normalt, og kan i værstefall være tegn på svangerskapdiabetes..i beste fall er det bare at kroppen forbrenner mye og at det var første morgenurinen som ble målt, og at jeg da ikke hadde spist. Men blir jo litt usikker.. Neste legetime er ikke før i januar, da jeg har oul 12 desember. Tenker å kanskje ta en tur til jordmor i mellomtiden, men tenker jo at dette kanskje er noe man bør følge litt ekstra med på?..

Syns du skal ringe legen din å si i fra.. kan jo være at de venter på.svar fra blodprøvene før de vet for sikkert..?? Eller at legen har oversett det.

Jeg har hatt 4+ og 5+ på ketoner, men det er fordi jeg har hypermesis og er svært dehydrert og ikke får i meg mat.

Blodprøver tok jeg sist, de var fine. Jeg tok ingen nye i dag. Var inne hos legen først, etterpå var jeg å leverte urinprøve og tok vekt hos helsesekretæren etterpå.

Ketoner er ikke noe å bekymre seg for. Jeg hadde 4 + på den i går, fordi jeg har et ræva kosthold. Det står mye om det på nettet, og er ingen grunn til å ringe/dra til lege for :) det er helt ufarlig for deg og den lille. Du blir fortere sliten, trøtt og irritert. Spis bedre kost, mer og oftere :)

☆★ Sendt fra app'en ☆★

Takk, moshi med reka :) føler meg litt tryggere nå. Kan i allefall skrive under på bivirkningene! :P Merkelig om de ikke sa noe på legekontoret :) skal høre med jordmor for sikkerhetskyld når jeg bestiller meg time der :)

Ketoner i urinen er noe du kan få dersom du enten har en ubehandlet diabetes ( der kroppen ikke slipper karbohydrater inn i cellene fordi man ikke har insulin til å "låse opp døra". Dermed forbrenner man fett istede og da utskilles det ketoner i urin. Samme effekt får du dersom du ikke spiser nok karbohydrater, bare fett og/eller proteiner. (Som ved slankekurer med ketose) eller dersom man er under-ernært generelt (som ved f.eks hyperremisis).

Jeg tenker at det ikke er skadelig å ringe legen å forhøre seg med han/henne om hva han/hun tenker om det. Og et blodsukker kan man jo dra på legesenteret å ta uten avtale på forhånd.

Blodsukkeret og alt var normalt på fredag. Men skal sjekke igjen om en liten stund for å se at det ikke utvikler seg til svanherskapsdiabetes :)

Back
Topp