Meslinger

Du må for all del ikke sammenligne svineinfluensa vaksinen med influensa vaksinen. Influensavaksinen er en helt trygg vaksine og blir anbefalt gravide etter 12 uke år etter år. Ikke meningen å være bastant men kjenner jeg blir litt oppgitt når du mener man bør være skeptisk til den vaksinen. Helt greit at du ikke ønsker å ta den selv, men Folkehelseinstituttet anbefaler den på det sterkeste, og det er ikke uten grunn.
Sier ikke at ikke folk bør ta den. Jeg forteller om egen skepsis til de vaksinene som endres år etter år. Og det gjør influensavaksinen. Den endres etter hvilke type virus som antas å være i omløp.
Men selvsagt skal folk ta det som anbefales av folkehelseinstituttet. For min egen del kommer jeg ikke til å ta den. Er uansett for sent når jeg rundet uke 12 da vi vaksinerer nå og neste uke her jeg jobber. Forresten ble også svineinfluensavaksinen i aller høyeste grad anbefalt av folkehelseinstituttet ;).
Men ja, folk må selvsagt følge anbefalingene. Det er ikke det jeg sier.
Jeg sier som sagt at jeg selv er skeptisk, og det må jeg få lov til å være.
De vaksinene i vaksinasjonsprogrammet er det en selvfølge for meg å gi mine barn.

Det vanlige vaksinasjonsprogrammet til barn som er utprøvd og bevist uten bivirkninger og at det fungerer burde vært pålagt alle barn. I disse tider med mye utreise og mye innvandring så er det viktig at massevaksinasjon fungerer.
Jeg er mer skeptisk til nye vaksiner, slik som svineinfluensavaksinen. Jeg gikk gravid når denne ble presentert. Jordmor var forbanna på meg fordi jeg nektet å ta vaksinen. Jeg hadde lest meg grundig opp på den, og veide risikoen for å få influensaen opp mot risikoen å ta vaksinen. I dag er jeg utrolig glad for at jeg ikke tok den da man så alle barna som ble preget av den i mors liv. Så man skal være litt skeptisk. I årets influensavaksine er det også h1n1-virus i, altså en liten andel svineinfluensa. Jeg kommer ikke til å ta den. Men mitt barn skal absolutt ha alle vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet.
Enig med deg. Var gravid i 2009/10 da svineinfluensaen herja. D var omtrent null kunnskap hos helsepersonell om den og om vaksinen. Myndighetene gikk ut å anbefalte gravide å ta d. Hadde d så tøft da jeg skulle ta valget. Var så skeptisk, men d var skremselspropaganda på nyhetene hver kveld. Tok jeg den ikke så kunne baby dø i barsel osv! Så da var d bare å ta den da. Ødela mye av livet mitt. Fikk ME etterpå, som flere andre har fått
. Søkt om erstatning som flere andre, men staten fraskriver seg ansvar. Bare noen sykepleiere som har fått erstatning. Hadde aldri tatt den igjen..

Men barnet mitt skal selvsagt følge vaksinasjonsprogrammet.

Sier ikke at ikke folk bør ta den. Jeg forteller om egen skepsis til de vaksinene som endres år etter år. Og det gjør influensavaksinen. Den endres etter hvilke type virus som antas å være i omløp.
Men selvsagt skal folk ta det som anbefales av folkehelseinstituttet. For min egen del kommer jeg ikke til å ta den. Er uansett for sent når jeg rundet uke 12 da vi vaksinerer nå og neste uke her jeg jobber. Forresten ble også svineinfluensavaksinen i aller høyeste grad anbefalt av folkehelseinstituttet ;).
Men ja, folk må selvsagt følge anbefalingene. Det er ikke det jeg sier.
Jeg sier som sagt at jeg selv er skeptisk, og det må jeg få lov til å være.
De vaksinene i vaksinasjonsprogrammet er det en selvfølge for meg å gi mine barn.
Fordi om den endres litt ut i fra hvilke virus så er det en helt trygg vaksine. Du kan uansett ikke sette likhetstegn mellom den og svineinfluensa vaksinen. Foreslår at du leser deg litt opp før du kommer med slike påstander :)

Og bra at du følger barnevaksinasjonsprogrammet, men da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du er mer skeptisk til influensavaksinen, den er jo ikke noe mindre trygg den.

Fordi om den endres litt ut i fra hvilke virus så er det en helt trygg vaksine. Du kan uansett ikke sette likhetstegn mellom den og svineinfluensa vaksinen. Foreslår at du leser deg litt opp før du kommer med slike påstander :)

Og bra at du følger barnevaksinasjonsprogrammet, men da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du er mer skeptisk til influensavaksinen, den er jo ikke noe mindre trygg den.

Derfor ønsker ikke jeg å ta vaksinen. Se bildene jeg har ringet rundt. Du ser også teorien rundt pandemrix vaksinen som de tror kan ha utløst bivirkningene. Igjen , kun en teori. Hvorfor jeg skal behøve å forklare min egen skepsis, det skjønner jeg ikke. Når jeg gang på gang sier at folk bør absolutt stole på helsepersonell og ta vaksinene. Er dette bra nok for deg? MIN skepsis, som jeg må leve med.

Vedlegg

• 20180928_210530.jpg
    20180928_210530.jpg
    570,1 KB · Visninger: 11
  • 20180928_210426.jpg
    20180928_210426.jpg
    695,4 KB · Visninger: 11
Derfor ønsker ikke jeg å ta vaksinen. Se bildene jeg har ringet rundt. Du ser også teorien rundt pandemrix vaksinen som de tror kan ha utløst bivirkningene. Igjen , kun en teori. Hvorfor jeg skal behøve å forklare min egen skepsis, det skjønner jeg ikke. Når jeg gang på gang sier at folk bør absolutt stole på helsepersonell og ta vaksinene. Er dette bra nok for deg? MIN skepsis, som jeg må leve med.
Igjen, jeg snakker om at man ikke kan sammenligne de to vaksinene. Forferdelig trist at du ble syk etter svineinfluensa vaksinen, men mitt poeng var å få frem at det er snakk om to ulike vaksiner!

Igjen, jeg snakker om at man ikke kan sammenligne de to vaksinene. Forferdelig trist at du ble syk etter svineinfluensa vaksinen, men mitt poeng var å få frem at det er snakk om to ulike vaksiner!
Jeg tok aldri den vaksinen. Det hadde du fått med deg om du hadde lest skikkelig. Jeg ser poenget ditt og velger likevel å ha min egen mening om sesongbaserte vaksiner. To ulike vaksiner, så absolutt. Er vi ferdig diskuterte nå?

Jeg tok aldri den vaksinen. Det hadde du fått med deg om du hadde lest skikkelig. Jeg ser poenget ditt og velger likevel å ha min egen mening om sesongbaserte vaksiner. To ulike vaksiner, så absolutt. Er vi ferdig diskuterte nå?
Beklager. Jeg blandet med hun andre i tråden her, rimelig trøtt i kveld :p

Selvfølgelig skal du få ha din egen mening, og det er selvfølgelig helt ditt valg hva du velger å gjøre, men ut i fra det første innlegget ditt så virket det som du satt likhetstegn ved de to vaksinene og det syns jeg var viktig å få frem at ikke er tilfelle, de kan ikke sammenlignes. Hva du mener om hvilken risiko du vil ta får være helt opp til deg, det var ikke poenget mitt overhodet. Jeg syns bare det er viktig å få frem riktig fakta :)

Enig. Og skal ta den etter 12 uker.

Kan man ikke ta den før 12 uker?

Aldri tatt vaksinen før jeg, til tross for at vi får den gratis på jobb. Jeg fikk influensa i vinter. Trodde jeg hadde hatt influensa mange ganger før jeg, men det tror jeg ikke nå lenger.. for det var virkelig ille. Dårlig flere uker etterpå. Skal ikke ha influensa i år! [emoji12]

Kan man ikke ta den før 12 uker?

Aldri tatt vaksinen før jeg, til tross for at vi får den gratis på jobb. Jeg fikk influensa i vinter. Trodde jeg hadde hatt influensa mange ganger før jeg, men det tror jeg ikke nå lenger.. for det var virkelig ille. Dårlig flere uker etterpå. Skal ikke ha influensa i år! [emoji12]

Kan hvis man er i ekstra risiko, ellers er standardanbefalingen for gravide etter uke 12. Den er ekstremt mye forsket på og trygg å ta for gravide. Anbefales av WHO og de fleste land i verden med oppegående helsevesen. :) Veldig høy risiko for fosteret om mor får influensa, så jeg tør ikke å ta noen sjanse nei. Pluss at sykdommen er dritt i seg selv og, som du jo da husker altfor godt. :shifty:

Synes det er ekstremt synd å se hvordan verden har blitt og hvor skeptiske folk har blitt til vaksiner som har blitt brukt i flere tiår nå. Det som er ennå mer trist er jo at folk leser en gammel forskningsartikkel som sier at MMR-vaksinen er farlig, selv om denne forskningsartikkelen har blitt fratatt all kredibilitet og erklært som juks fra forskningsmiljøet. Ikke minst motbevist i et flertall av nyere forskningsprosjekter. Likevel skal de velge å tro på at denne gamle artikkelen er den mest faktabaserte artikkelen som finnes der. Og siden MMR-vaksinen bare er juks og gjør barna mine syke, er alle vaksiner farlige siden det er legemiddelindustrien som selger disse giftstoffene.

Skremmende holdninger spør du meg. Mine barn skal følge vaksinasjonsprogrammet iallefall. Synes bare det er synd at tuberkolose-vaksinen er borte.

Kan hvis man er i ekstra risiko, ellers er standardanbefalingen for gravide etter uke 12. Den er ekstremt mye forsket på og trygg å ta for gravide. Anbefales av WHO og de fleste land i verden med oppegående helsevesen. :) Veldig høy risiko for fosteret om mor får influensa, så jeg tør ikke å ta noen sjanse nei. Pluss at sykdommen er dritt i seg selv og, som du jo da husker altfor godt. :shifty:

Jeg kommer helt klart til å ta den [emoji4] Tar ingen sjanser. Tenker da selvfølgelig både på fosteret og av hensyn til meg selv [emoji4] Tenkte bare på om det var mulig å ta den før, eller om det er en grunn til å måtte vente.

Back
Topp