Meslinger i Norge og på reise

Ikke i bruk

Forumet er livet
Meslinger er en farlig, men veldig sjelden barnesykdom i Norge. Men hva hvis du skal på utenlandsferie i sommer? Bør du vaksinere den lille tidligere enn planlagt?

Les hele artikkelen her

Vi har i Norge fått tilbud om vaksine mot meslinger siden 1969. Før den tid opplevde nesten alle foreldre at deres barn fikk meslinger. Slik er det ikke lenger, og i dag slipper de aller fleste å gjennomgå barnesykdommen.

– Det er to hovedgrunner til at vi vaksinerer oss – vi skal beskytte oss selv, og bidra til å beskytte andre. Hvis mange nok er vaksinert får vi flokkimmunitet. 95 prosent av alle barn i hvert årskull bør være vaksinert for at flokkimmuniteten mot meslinger opprettholdes, sier Øystein Riise, overlege ved avdeling for vaksineforebyggbare sykdommer ved Folkehelseinstituttet.

Jeg har blitt mer og mer bekymrer etter alle tilfellene som kommer frem. Ikke morsomt å være gravid nå sånn sett. Sjekket også kommunen her og er dårlig med både mesling og kikhoste vaksine blant befolkningen.

Vi lot være å reise utenlands i fjor pga hun var for liten til å få meslingvaksine (kan få når de er minimum 9 mnd) og ville ikke risikere noe.

Hvor sikret er spedbarn egentlig gjennom ammingen? Og hvor lenge er de eventuelt det? Jeg fullammet forrige og har en gutt på 12 dager som jeg tenker å fullamme også :) Tenker med bekymring på å gå på utenlandsreiser før han er gammel nok til å få meslingvaksine, og vaksinene generelt. Er jeg hysterisk?? :p

Sommeren 2017 var det utbrudd av meslinger da vi skulle til Danmark og Tyskland og hadde en gutt på 10 mnd da, og fikk satt en ekstra vaksine før vi dro samt tok den vanlige ved 15 mnd, men mener at man ikke kunne ta den før barnet var 8-9 mnd?

Hvor sikret er spedbarn egentlig gjennom ammingen? Og hvor lenge er de eventuelt det? Jeg fullammet forrige og har en gutt på 12 dager som jeg tenker å fullamme også :) Tenker med bekymring på å gå på utenlandsreiser før han er gammel nok til å få meslingvaksine, og vaksinene generelt. Er jeg hysterisk?? :p

Sommeren 2017 var det utbrudd av meslinger da vi skulle til Danmark og Tyskland og hadde en gutt på 10 mnd da, og fikk satt en ekstra vaksine før vi dro samt tok den vanlige ved 15 mnd, men mener at man ikke kunne ta den før barnet var 8-9 mnd?
6 mnd ca. Vi velger å utsette Spania turen til vår er 9 mnd slik at hu kan få vaksinen før vi reiser, kanskje litt hysterisk, men better safe than sorry.

9 mnd er tidligste de kan få vaksinen, den virker etter ca 2 uker.

Meslinger er farlig og jeg har veldig respekt for den og de andre farlige barnesykdommene vi kan beskytte oss mot, vi lever fint uten utenlandsturer frem til minstemann er fullvaksinert :) Tilfellene i Norge er enkelttilfeller foreløpig, håper det fortsetter slik.

Vi driver ikke med utenlandsferie, men jeg er glad mine er fullvaksinerte. Det er jo småskummelt når man har disse små uten vaksinene på plass.

Vi fremskynder vaksinasjon til 10 mnd pga reise i sommerferien..

Nå bor jeg i et av disse EU landene med smitte, så det stresser meg litt. Tenkte eventuelt å be om vaksine til det kommende barnet så fort som mulig og i tillegg amme så lenge som mulig. Min yngste sønn fikk vannkopper da han var 6 mnd, men fikk minimalt med vannkopp utslett, men storebror fikk kraftig utbrudd. Antar det var pga ammingen.

Vi får den fremskyndet til 12-månederskontrollen. Da er vi innafor slik at vi slipper å ta en ekstra dose, og rekker det i god tid før ferie.

Vi har fremskyndet til 9 mnd, rett og slett pga tilfellene i Norge og har familie rundt stedene. + tenkt på Bhg start til høsten. Tar ingen sjanser.

Såvidt jeg har skjønt er det ikke ammingen som beskytter opp til 6 mnd men overføringen av antistoffer fra mor til barn over morkaka spesielt i 3. trimester. Dette avhenger såklart av at mor enten er vaksinert eller har gjennomgått meslinginfeksjon sånn at hun har antistoffer. Mer info her (om spedbarn litt ned på siden): https://www.fhi.no/sv/vaksine/reisevaksiner/mmr-for-reisen
Altså har det ingenting å si om man ammer eller ikke

Back
Topp