Mere permisjon...

Mackenzie87

Betatt av forumet
Denne uken skal jeg sende inn søknad om permisjon. Jeg lurer litt på hvordan dere har gjort det, i forhold til dekningsgrad? Og det at vi får barn i april? I vår kommune så får vi ikke barnehageplass før 1 august. Hva gjør vi liksom fra permisjonen er slutt til barna begynner i barnehagen? Jeg tenker på at om pappaens permisjon er ferdig i midten av mars, så er det 1,5 mnd før kontantstøtten kommer. Noen som har laget en plan de vil dele? Her vil ikke pappaen ta ut alt sammenhengende, så er litt usikker på hvordan vi skal løse det. Tips, forslag, gamle erfaringer Osv taes imot med stor takk!
PS. Med førstemann tok jeg først min permisjon + ferie og deretter tok mannen 12 uker pappaperm som den gang var pappakvoten før vi fikk bhg 1 april. Da bodde vi i en annen kommune. Far i huset hadde det ikke noe særlig disse 3 mnd, og det ble egentlig bare rot og kaos for oss alle tre. Så vi må gjøre det på en annen måte denne gangen :-)

Vi tar 100%. Jeg tar ut ferie noen uker i desember, og når min permisjon er over i begynnelsen av februar tar jeg enten ulønnet eller ferie frem til pappaen tar over permisjonen i midten av april. Han er lærer, så da kan han være hjemme sammenhengende fra midten av april til midten av august. Det blir drøyt to måneder som må dekkes opp med ulønnet permisjon eller at jeg bruker noe av ferien min. Sist gang fikk vi innvilget avdragsfrihet på huslånet den perioden vi hadde ulønnet, så jeg håper vi får til det denne gangen også.

Vi tar 100% dekningsgrad + 10 uker ulønnet. Jeg forlenger i tillegg min permisjon med 6 uker ulønnet perm, så fem uker ferie fra 2017, og så en uke ferie fra 2018. Da er vi i midten av mai. Deretter tar mannen sine 10 uker med permisjon, og så tar vi sannsynligvis tre uker ferie sammen etter de. Da er vi kommet til midten av august :) Er det barnehagestart fra 1. aug, kutter jeg sannsynligvis ned den ulønnede permen med et par uker, men vi tenker det uansett kan være greit å ha en uke hvor vi har ferie når lillemann skal i barnehagen første gang slik at han evt kan prøve kortere dager i starten, med mindre vi tenker å reise bort :)

Vi tar 100%. Jeg tar ut ferie noen uker i desember, og når min permisjon er over i begynnelsen av februar tar jeg enten ulønnet eller ferie frem til pappaen tar over permisjonen i midten av april. Han er lærer, så da kan han være hjemme sammenhengende fra midten av april til midten av august. Det blir drøyt to måneder som må dekkes opp med ulønnet permisjon eller at jeg bruker noe av ferien min. Sist gang fikk vi innvilget avdragsfrihet på huslånet den perioden vi hadde ulønnet, så jeg håper vi får til det denne gangen også.
Vi tar 100% dekningsgrad + 10 uker ulønnet. Jeg forlenger i tillegg min permisjon med 6 uker ulønnet perm, så fem uker ferie fra 2017, og så en uke ferie fra 2018. Da er vi i midten av mai. Deretter tar mannen sine 10 uker med permisjon, og så tar vi sannsynligvis tre uker ferie sammen etter de. Da er vi kommet til midten av august :) Er det barnehagestart fra 1. aug, kutter jeg sannsynligvis ned den ulønnede permen med et par uker, men vi tenker det uansett kan være greit å ha en uke hvor vi har ferie når lillemann skal i barnehagen første gang slik at han evt kan prøve kortere dager i starten, med mindre vi tenker å reise bort :)

Okei, tusen takk dere :) Skjønner vi må legge opp til litt ulønnet permisjon. Men hvordan har dere gjort det i søknaden om foreldrepenger? Har dere fylt inn alle disse ønskene allerede? Og min arbeidsgiver krever i søknaden til de å få vite nøyaktig når pappaen skal ta ut sin permisjon, men han sier jo at han ikke har tatt stilling til hvordan han ønsker å fordele sin permisjon sånn akkurat nå? Hva har dere skrevet til arb.giver?

Vi tar 80%, og pauser i permisjonen for å ta sommerferie+ resten av ferien etter permisjon. Da er jeg tilbake på jobb rett etter påske, i april neste år. Så tar pappaen over frem til første uken i juni, og så ordner vi den siste uken før jeg går ut i sommerferie (er lærer) med enten barnevakt fra besteforeldre eller ulønnet perm 1,5 uke ;) Går nesten AKKURAT når vi gjør det sånn, flaks :wtf:

80% her, for å dra det ut så lenge som mulig. Vi har valgt å ikke tenke økonomisk, vi klarer oss. Vi gjør det sånn at min mann tar ut sin permisjon mens jeg studerer. Dvs jeg tar 10 uker ulønnet, men de er fordelt utover året. Det pluss ferie gjør at jeg skal tilbake på jobb i starten av juni 2018. Da tar mannen 2-3 uker ferie mens jeg jobber. Så tar jeg ferie (er lærer). Vi får vel bare en uke eller så sammen da, men på den måten begynner jeg å jobbe ordenrlig i august 2018, og har et par uker med innkjøring i bhg før jeg starter. Gitt at vi får innkjøring tidlig i august da.

Tror (søknaden sendes fredag etter møte med arbeidsgiver) vi gjøre det slik ; jeg tar permisjon fram til juli. Så tar jeg fire/fem uker ferie, tilbake i permisjon igjen og går i en ut fellesperilden (slutten av mars) deretter 1 uke påskeferie. Så tar mannen sine 10 uker. Da er vi 11/2 uke unna sommerferien (lærere begge to). Veit ikke helt hva vi gjøre der enda.. Også klarer vi oss fram til barnehagestart i august. . Så lenge ikkeen jeg går 14 dager over termin, da blir det flere uker å fylle før sommerferien..

Tror (søknaden sendes fredag etter møte med arbeidsgiver) vi gjøre det slik ; jeg tar permisjon fram til juli. Så tar jeg fire/fem uker ferie, tilbake i permisjon igjen og går i en ut fellesperilden (slutten av mars) deretter 1 uke påskeferie. Så tar mannen sine 10 uker. Da er vi 11/2 uke unna sommerferien (lærere begge to). Veit ikke helt hva vi gjøre der enda.. Også klarer vi oss fram til barnehagestart i august. . Så lenge ikkeen jeg går 14 dager over termin, da blir det flere uker å fylle før sommerferien..

Om du går over termin har ingenting å si. Permisjonen din starter 3 uker før termin uansett...

Okei, tusen takk dere :) Skjønner vi må legge opp til litt ulønnet permisjon. Men hvordan har dere gjort det i søknaden om foreldrepenger? Har dere fylt inn alle disse ønskene allerede? Og min arbeidsgiver krever i søknaden til de å få vite nøyaktig når pappaen skal ta ut sin permisjon, men han sier jo at han ikke har tatt stilling til hvordan han ønsker å fordele sin permisjon sånn akkurat nå? Hva har dere skrevet til arb.giver?

Tenker du hvordan vi har gjort det i søknaden til NAV? Der har jeg bare søkt om vanlig permisjon for meg + fellesperioden. Siden jeg tar ferien for 2017 etter ulønnet permisjon, blir det bare en avtale mellom meg og arbeidsgiver, og NAV trenger ikke å ha noe info om det. Det samme med ulønnet permisjon - det trenger heller ikke NAV ha noen informasjon om. Far kan ikke søke om permisjon før etter barnet er født, men han må søke i god tid før fellesperioden er over. Synes det høres rart ut at arbeidsgiveren DIN skal vite når HAN tar ut permisjon?? Hvis jeg forstod det riktig da.

Om du går over termin har ingenting å si. Permisjonen din starter 3 uker før termin uansett...
Haha. . Sant :hilarious:blir samme dato tilbake ja, bare at ungen blir to uker yngre, og det har ikke akkurat noe å si i denne sammenheng uansett. HeHe.. Får skylde på "gravidtåka". :banghead::joyful::hilarious:

Husk at hvis du stopper permisjon for å ta ut ferie får du kun 4uker +1dag ferie. De fleste av oss har 5uker +1 dag ferie (tariffestet). Derfor kan det være lurt å ta permisjon helt ut, for deretter å gå ut i ferie, hvis man ønsker å strekke ut tiden mest mulig. Vi gjør det ihvertfall sånn

Husk at hvis du stopper permisjon for å ta ut ferie får du kun 4uker +1dag ferie. De fleste av oss har 5uker +1 dag ferie (tariffestet). Derfor kan det være lurt å ta permisjon helt ut, for deretter å gå ut i ferie, hvis man ønsker å strekke ut tiden mest mulig. Vi gjør det ihvertfall sånn

Sniker i fra mai.. har lest andre og skriver en kun får utsette permisjonen 4+1. Hvor står dette? her betaler arbeidsgiver permisjonspengene og jeg kan ikke huske å hatt problemer med å utsette permisjonen 5 uker tidligere...

Sniker i fra mai.. har lest andre og skriver en kun får utsette permisjonen 4+1. Hvor står dette? her betaler arbeidsgiver permisjonspengene og jeg kan ikke huske å hatt problemer med å utsette permisjonen 5 uker tidligere...
Jeg spurte direkte til NAV på chatten om hvor mye man kunne ta ut i ferie og fikk 4 uker + 1 dag som svar. Det virker også kanskje som de er blitt strengere på det, for jeg har hørt om flere som har sagt det har gått fint før. Det kan jo hende det er fordi du får betalt direkte fra arbeidsgiver, men jeg tror egentlig ikke det siden du vel må oppgi ferie i permisjonsskjemaet da også?

Det er ihvertfall det jeg har fått beskjed om. Nav gir ikke arbeidsgiver refusjon for mer enn 4+1, ferieuker. Men det er jo mange muligheter og løsninger, så jeg har ikke fasit

Det stemmer at vi bare får 21 dager (4 uker og en dag) dersom man vil pause permisjonen. Har spurt tre forskjellige på nav :-P Jeg som lærer har 25 dagers ferie, så da tar jeg de resterende fire dagene etter permisjonen min, og så starter mannen på sin etter det :) Spiller jo ingen rolle, for da blir jo permisjon + ferie like lang ;)

Takk for svar.. må bare huske å fø overført de siste dagene til endt permisjon da:)

Her blir ubenyttede feriedager automatisk overført til neste år. Så lenge jeg ikke skal ta noe ferie nå før permisjonen så får jeg overført 7 dager til 2018. Jeg tar som tidligere nevnt ferie fra jobb i hele desember. Vi har automatisk fri i romjula, så da lønner det seg å legge ferien der.

Det stemmer at vi bare får 21 dager (4 uker og en dag) dersom man vil pause permisjonen. Har spurt tre forskjellige på nav :p Jeg som lærer har 25 dagers ferie, så da tar jeg de resterende fire dagene etter permisjonen min, og så starter mannen på sin etter det :) Spiller jo ingen rolle, for da blir jo permisjon + ferie like lang ;)
Også lærer , og gjør det samme. De siste fire dagene tar jeg ut etter permisjonen.

I går ble søknad og alle papirer sendt. Krysser fingra for at alt ble riktig. :nailbiting::):wacky::rulez ikke så lett å sette seg inn i alt. Har jo aldri vært mamma før, og vanskelig å på forhånd si hvordan ting vil bli. Heldigvis er det en del ting man kan endre på da..

Ser at det er flere tidligere arbeidsgivere som ikke har avsluttet arbeidsforholdet når jeg sluttet.. Har derfor fire arbeidsgivere i følge NAV, men jobber nå bare en plass.. må jeg gjøre noe med dette?

Back
Topp