Mer melk i et bryst?

Lil_sol

Forumet er livet
Mailykke <3
Utmarsj 2024
Hei!
Jeg føler at mitt høyre bryst produserer mye mer enn mitt venstre bryst, og det er oftest det som får melkespreng, er det normalt? Syns jeg legger til ofte på begge to, prøver å gjøre f.eks amming nr 1: høyre, høyre, venstre . Neste amming; venstre, venstre, høyre. At jeg ammer f.eks to ganger fra høyre også tar jeg venstre neste gang/etterpå hvis han vil ha mer.
Når jeg har så spreng som nå og baby sover, så pumpet jeg ut 60 ml på ca 10 min, veldig tynn melk dette da.. Han er nå 4 uker og 4 dager, hvis jeg gir han dette , tror du han vil ha pupp etterpå da? Har avent flaske nr 1, minste hullet men syns det og rant fort igrunn.. Og skal det oppbevares i kjøleskapet? Skal det varmes før jeg eventuellt gir ham det?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hei!
De aller aller fleste produserer mer melk i det ene brystet i forhold til det andre, og 90% produserer mest i høyre bryst- dvs at du er høyst normal ;) Jeg syns det høres fornuftig ut slik du gjør det med å amme hyppigere av det brystet som ikke produserer så mye. Det du og kan prøve er å legge barnet til i tvillingstilling på det brystet som produserer minst for å se om det er det at barnet dier mindre effektivt i den ene stillingen. Når han ligger i tvillingstilling så ligger han likt som han gjør på det andre brystet som produserer mer så hvis årsaken ligger hos barnet så kan du få et hint i forhold til det ved å amme i tvillingstilling.

Jeg ville ikke gitt den utpumpede melken istedenfor et måltid dersom du er tilstede. Dersom du er borte så kan den som passer barnet gi ham det. Melken oppbevares i kjøleskap i 3 dager etter pumping, den kan gjerne fryses og er da holdbar i 6 mnd.

Det er ikke nødvendig å varme opp melken før du gir den dersom barnet vil drikke den kald, men det er en del som ikke vil drikke den uten at den er lunket. Det er viktig at du ikke varmer den for mye opp for da vil en del av de viktige antistoffene bli ødelagt, så heller for kald enn for varm.

Det renner for raskt av de fleste smokker, også dem som reklamerer med å være ammevennlige. Ingen smokker er ammevennlige uansett hva produsentene hevder. Det som er viktig er å finne en som renner langsomt OG at man bruker en teknikk som kalles langsom flaskemating når man gir barnet med flaske: https://www.youtube.com/watch?v=UH4T70OSzGs

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Tusen takk for et godt og utfyllende svar! Jeg endte opp med å gi han det jeg hadde pumpet igår, idag, varmet det bare litt først, det var før jeg rakk å lese her.. Men, han ville ikke roe seg ned ved brystet i det hele tatt, så da ammet jeg det som var igjen i brystet, ga han flaska og ammet igjen.. Gikk heldigvis greit å få pupp igjen etterpå da og han var mer rolig så vi slapp å "krangle". Skal absolutt prøve tvillingstilling! Jeg fikk pumpet litt ikveld også, bare for å se om jeg ikke får økt produksjon enda litt til + at ei "tilleggsflaske" kan være kjekt å ha på dager som idag..

Nok en gang, tusen takk :D!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp