Mental helse og svangerskap + dårlig legetilbud

L-40163197

Første møte med forumet
Hei, dette er min første forumtråd, og håper jeg har fått lagt inn på riktig sted her. Det er mange år siden jeg sist var aktiv i forum, så jeg har sikkert glemt normer og regler her, men jeg prøver!

Jeg er 26 år og gravid med mitt første barn. Appen sier 6+4 i dag, jeg har enda ikke vært til første offisielle legetime, men hadde en blødning jeg dro og sjekket meg for. Fikk høre fra legen i dag at alt står bra til :)

Men det jeg lurte på, er hvilke tilbud man kan benytte seg av for å prate om de følelsene som oppstår når man finner ut av at man er gravid, og når man har en del traumer?

Jeg og kjæresten min vil veldig gjerne ha dette barnet, men på grunn av at jeg ble utsatt for psykisk terror av mine egne foreldre i oppveksten, så følte jeg jo at jeg hadde gjort noe galt plutselig, og det var ikke særlig godt. Klarte å prate med kjæresten om det, og jeg kom til konklusjonen at jeg er jo 26 år, jeg trenger ikke mine foreldres tillatelse til dette, og ønsker de at de ikke skal ha kontakt med enda flere barnebarn, så får de bare fortsette og oppføre seg dritt

Men hadde vært godt å vite om flere tilbud man kan benytte seg av dersom det blir vanskeligere.

I tillegg så lurte jeg på hvordan man bør gå frem når fastlegetilbudet er kronisk dårlig? Jeg står på vikarliste + venteliste, men vikaren har hatt vikar i det siste, og hun hadde jeg ekstremt dårlig erfaring med (hun har medisinsk kompetanse ja, men hun bare kan ikke snakke med medmennesker i det hele tatt, gikk gråtende fra timen...). Jeg har litt ekstra behov for at psyken min og blir ivaretatt u der dette, og med vikar på vikar, så blir jeg bekymret for at dette skal bli en dårlig opplevelse for meg.

Jeg har jo noen engstelser under det hele, så råd om hvordan jeg kan best gå fram med forutsetningene mine hadde jeg satt pris på :)

Hei, dette er min første forumtråd, og håper jeg har fått lagt inn på riktig sted her. Det er mange år siden jeg sist var aktiv i forum, så jeg har sikkert glemt normer og regler her, men jeg prøver!

Jeg er 26 år og gravid med mitt første barn. Appen sier 6+4 i dag, jeg har enda ikke vært til første offisielle legetime, men hadde en blødning jeg dro og sjekket meg for. Fikk høre fra legen i dag at alt står bra til :)

Men det jeg lurte på, er hvilke tilbud man kan benytte seg av for å prate om de følelsene som oppstår når man finner ut av at man er gravid, og når man har en del traumer?

Jeg og kjæresten min vil veldig gjerne ha dette barnet, men på grunn av at jeg ble utsatt for psykisk terror av mine egne foreldre i oppveksten, så følte jeg jo at jeg hadde gjort noe galt plutselig, og det var ikke særlig godt. Klarte å prate med kjæresten om det, og jeg kom til konklusjonen at jeg er jo 26 år, jeg trenger ikke mine foreldres tillatelse til dette, og ønsker de at de ikke skal ha kontakt med enda flere barnebarn, så får de bare fortsette og oppføre seg dritt

Men hadde vært godt å vite om flere tilbud man kan benytte seg av dersom det blir vanskeligere.

I tillegg så lurte jeg på hvordan man bør gå frem når fastlegetilbudet er kronisk dårlig? Jeg står på vikarliste + venteliste, men vikaren har hatt vikar i det siste, og hun hadde jeg ekstremt dårlig erfaring med (hun har medisinsk kompetanse ja, men hun bare kan ikke snakke med medmennesker i det hele tatt, gikk gråtende fra timen...). Jeg har litt ekstra behov for at psyken min og blir ivaretatt u der dette, og med vikar på vikar, så blir jeg bekymret for at dette skal bli en dårlig opplevelse for meg.

Jeg har jo noen engstelser under det hele, så råd om hvordan jeg kan best gå fram med forutsetningene mine hadde jeg satt pris på :)
Uff så leit å lese.

Men jeg vil virkelig anbefale deg å ta kontakt med Jordmor, hun vil du kunne snakke mye mer med og hun har ofte mye større forståelse rundt graviditet og følelser.
Vil også tro hun kan henvise deg til mere hjelp om hun mener du skulle trenge det.

Så mitt beste råd er å forhøre deg med jordmor først og så ta det derifra.

Masse lykke til og gratulerer så mye :Heartred

Hei! Må ta dette veldig kort fordi jeg er alene med ungene akkurat nå. Men du kan tinge helsestasjon i ditt miljø, få en time hos jordmor for 1. svangerskapskontroll og så forteller du henne om dette.

Da kan du få en «henvisning» av henne til psykolog eller terapeut på familiesenteret/helsestasjon. Det er lavterskel tilbud der for blivende foreldre og småbarnsforeldre. Så tipper du vil få rask hjelp der :) masse lykke til! :Heartred

Som de andre har skrevet kontakt helsestasjonen og få time raskt til jordmor, si du har et behov for time raskt pga diverse og at du ikke kan vente med time, ellers kan du fort måtte vente i mange uker på time! Der vil jordmor hjelpe deg. Drt er mye hjelp å få, så det er kjempe fint at du/dere ønsker å ta i mot det dere kan ❤️

Hei. Så fint at du tar tak!
Jeg synes du skal starte hos jordmor jeg for en samtale der så kan hun henvise deg videre.
Jeg benyttet meg av forsterket helsestasjon når jeg sto oppi fødsel og dødsfall. Veldig fint tilbud.

Så trist å lese at du sitter med de følelsene du har, og jeg kan tenke meg at det kan være godt og avgjørende for deg å prate med noen. Jeg ville anbefalt en jordmor som kan følge deg opp fra A til Å. Hun til meg tok i mot alt av ting jeg spurte om og ønsket å prate om, en god opplevelse for ei som sleit noe voldsomt med fødselsangst den gangen (veldig støttende jordmor som lyttet gjorde meg trygg på veien). Tvi tvi, ønsker deg lykke til :love2

Endel sykehus har også jordmødre med videreutdanning i psykisk helse og psykiatri som kan være til stor hjelp. Men begynn på helsestasjonen, de vet hvilke tilbud som er tilgjengelig der du bor. Masse lykke til med svangerskapet!

Først og fremst, jordmor vil være der som støtte i graviditeten og ved fødsel! Ville også forhørt meg med henne om hvilke eventuelle tilbud man kan bruke.
I tillegg så skal de fleste kommuner ha et lavterskeltilbud for psykisk helse, der man kan få samtaler med psykiatrisk sykepleier. Ville undersøkt i din kommune om du finner noe slikt. ❤️

Finn din lokale helsestasjon og ring og forklar dette så får du en tidlig time til jordmor :)
Det vil også være fint for dere å få hjelp av familievernkontoret - de kan gi parterapi og hjelp til dere i denne overgangen. Søk opp tilbudet i din kommune, her kan man be resepsjonen til helsestasjonen om å henvise til familievernkontoret :)

Her kan jordmor henvise videre til psykolog, men det er mulig det varierer litt fra kommune til kommune. Så ta kontakt i morgen med helsestasjon og be om time hos jordmor så raskt som mulig, så hjelper hun deg med å forstå tilbudene i din kommune. Det kan være lurt å si litt om situasjonen på telefonen til helsesekretæren, så får du nok time raskt.

Du velger selv hvor du vil ha oppfølging i svangerskapet, enten hos lege eller jordmor. Det eneste du trenger lege til er noen få blodprøver. Ellers kan du ha all oppfølging hos jordmor, hvis kjemien er bedre der. Og du kan bytte jordmor underveis om kjemien ikke stemmer med den første. Så du trenger ikke å ha noe særlig kontakt med vikarlegene :)

Heier på deg! :Heartred

Tusen takk for alle de flotte svarene, da skal jeg oppsøke helsestasjon så fort som de åpner! :Heartpink

Ja det er virkelig veien å gå for hjelp til psykisk helse i svangerskapet, har hatt ekstra time hos jordmor, psykolog og familievernkontoret selv :) kan hende du må vente til etter uke 12, men ofte er det kapasitet til at du kan komme tidligere også!

Jeg vet at Ullevål har et eget team for de som har, har hatt psykisk helse utfordringer. Tror de heter Ullevål teamet. Har hørt mye bra om dem. Det kan hende at BUP også kan hjelpe. Men enig med andre her, helsestasjonen burde vite hva som finnes der du bor :Heartred

Back
Topp