Menstruasjonskopp

hm, blei nysgjerrig jeg også :P Jeg takler nesten ikke å ha tampong i en gang jeg, hvordan vil jeg takle denne da a? :O
Jeg hatet tampong, ble tørt og tråden var ekkel osv. Så jeg brukte for det meste bind før. Synes koppen er mye mer behagelig enn tampong, enkel å sette på plass og man kjenner ikke at den er der engang. Glemmer at man har mensen bortsett fra når koppen må tømmes ;)

Hehe, ok

Ja leste en måtte klippe, men hvor mye.? Tuppen er vel eneste å ta tak i å dra ut.. halvparten? Eller må en bare prøve seg frem :p hehehe

Nei. Jeg tar tak i koppen og klemmer den sammen og tar ut.
Du kan ikke dra i tuppen. Den sitter fast med vakum. Drar du i tuppen drar dj ut hele skjeden .. ja ikke fult så ille, men det er ikke behagelig.

Du setter en gummikopp oppi skjeden, den samler opp menstruasjonsblodet. Så tømmer man ut blodet innimellom ;) Det er anbefalt å tømme den minst hver 12. time. De første dagene når jeg blør mest tømmer jeg den kanskje 4-6 ganger i døgnet, ellers tømmer jeg den to ganger i døgnet. Nesten så man glemmer at man har mensen faktisk. Kjenner jo nesten ikke at den er der :D

Flere geniale ting er at man kan bade i svømmehall/sjø med den. Man sparer miljøet for forurensing fra bind og tamponger. Og man sparer masse penger! Koppen kan brukkes i mange år hvis man tar godt vare på den. Dagens reklame :P
Men kva koker dokke den i? Middagspannene??;P

Men kva koker dokke den i? Middagspannene??;P
Hihi, ja faktisk! Koker den i en vanlig kasserolle jeg, ikke av de minste da jeg er redd for at den skal nå bunnen og ødelegges. Men jeg koker ikke mat i kasserollen etterpå uten at den får seg en runde i oppvaskmaskina imellom da :p

Har hatt den i mikrosterilisatoren et par ganger også, men det syntes jeg faktisk var eklere enn å ha den i kasserolle...aner ikke hvorfor...

Jeg har en Lunette og en Ladycup. Liker Ladycup'en best. Har brukt den i snart 5 år, veldig enkelt og greit. Føler meg også "renere", særlig pga null lukt. Synes det er litt klønete når det ikke er doer med vask på, men den holder jo såpass lenge at jeg stort sett aldri har trengt å tømme den mens jeg er borte. Skyller den i vann hver gang, koker den før og etter mensstart/mensslutt (har en egen liten kjele til den).

Trodde seriøst at det var en tulletråd, men når jeg leser her er det jo så mange som er fornøyde! Hmm.. Nysgjerrig :-)

Jeg har en Lunette og en Ladycup. Liker Ladycup'en best. Har brukt den i snart 5 år, veldig enkelt og greit. Føler meg også "renere", særlig pga null lukt. Synes det er litt klønete når det ikke er doer med vask på, men den holder jo såpass lenge at jeg stort sett aldri har trengt å tømme den mens jeg er borte. Skyller den i vann hver gang, koker den før og etter mensstart/mensslutt (har en egen liten kjele til den).

Samme her. Ofret en liten ikea kjele til menskoppen.
Kunne ikke tenkt meg å lagd mat kjele jeg har kokt mensenslim/blod i:eek:

Jeg tror jaggu jeg skal bestille meg en sånn! Kan man bruke den på natten? Blør det i mellom? Hvordan oppbevarer dere koppen utenom mens?

:D

Jeg tror jaggu jeg skal bestille meg en sånn! Kan man bruke den på natten? Blør det i mellom? Hvordan oppbevarer dere koppen utenom mens?

Den kan brukes hele døgnet, men anbefales å tømme den minst hver 12. time. De første dagene når det blør ekstra mye, bruker jeg truseinnlegg/bind i tillegg om natten for sikkerhets skyld. Evt tømme koppen en gang i løpet av natta hvis du blør veeeldig mye. Men svært sjelden det blir noe søl altså. Koppen oppbevares gjerne i en liten tøypose som følger med når du kjøper den. (Skal ikke oppbevares lufttett eller i direkte sollys da den ødelegges av det.)

Veldig enkelt å planlegge siden du kan ha den i såpass lenge uten problem synes jeg. Bare å tømme den rett før man drar noe sted hvis man vet det kan bli trøblete med vask osv :)

Trodde seriøst at det var en tulletråd, men når jeg leser her er det jo så mange som er fornøyde! Hmm.. Nysgjerrig :)
Ikke sant!? Hehe... Koppen er vel ikke så kjent i Norge enda kanskje, men den er mye brukt i Storbritannia og USA f.eks. gjennom mange år. På tide den blir mer kjent i Norge også mtp alle fordelene ved den :D

Jeg kjøpte slik for leeeenge siden, men har ikke turt å bruke den ennå, hehe

Leste jo masse om slikt før jeg kjøpte, og noen skrev at de hadde problemer med å ta den ut igjen??? Tenk om den blir sittende fast der inne???? :eek: :rolleyes: hehe

Dere hatt "problem" å få tak i den "tuten" og dra ut? :p
Jeg sliter litt med å få tak i den. Henger den på utsiden så gnager den. Og på innsiden så lukker sjeden seg rundt den... Litt teknikk og øvelse må til

Jeg sliter litt med å få tak i den. Henger den på utsiden så gnager den. Og på innsiden så lukker sjeden seg rundt den... Litt teknikk og øvelse må til

Ja regner med jeg ville fått panikk om en IKKE får tak i den, men er kanskje lettere enn jeg trur. Har jo aldri testet den.

Nei. Jeg tar tak i koppen og klemmer den sammen og tar ut.
Du kan ikke dra i tuppen. Den sitter fast med vakum. Drar du i tuppen drar dj ut hele skjeden .. ja ikke fult så ille, men det er ikke behagelig.

Ahhh, men da lærte jeg noe nytt også. Bare fått for meg at den tuten er for å dra den ut i. Men da er det å få tak i selve koppen der inne og dra ut da, sant? :p

Da har jeg bestilt meg en! Håper jeg ikke får bruk for den på en stund.. Helst 1 år! :P

det ble sky blue på meg.. Synes den var så søt ;)

Jeg har aldri blødd imelllm. Og bruker ikke bind som ekstra.
Tømmer rett før jeg legger meg.
Blir det stress på morran så trenger jeg ikke tømme før utpå dagen:)

Det anbefales å tømme den når man må bommelomme for da kan den flytte på seg (skli nedover).

Det er ikke noe problem å få tak i den oppi skjeden. Jg har ihvertfall ikke så lang skjede at den forsvinner:p

Den finnes også i 2 str. En for de som ikke har født barn. Og en for de som har født barn (størst).
Jeg tror man skal velge den store selv om man har hatt ks og ikke vaginal fødsel.

Back
Topp