Mensen

tara86

Forelsket i forumet
Mailykken 2025
Hei dere! Har egentlig vært i termin gruppa i mai, men fødte for tidlig den 31. mars. Jeg fikk i dag tilbake mensen. Synes det var kanskje litt tidlig? Har slitt litt med ammingen i det siste. Baby som kaver ved puppen og virker ikke fornøyd, særlig på kveldene og er redd jeg har for lite melk. Er dette et tegn på at jeg ikke kommer til å klare fullamme videre. Fikk så mange tanker når jeg så mensen var tilbake nå. Har dere også fått tilbake mensen? Del gjerne litt erfaringer, tusen takk på forhånd

Hei dere! Har egentlig vært i termin gruppa i mai, men fødte for tidlig den 31. mars. Jeg fikk i dag tilbake mensen. Synes det var kanskje litt tidlig? Har slitt litt med ammingen i det siste. Baby som kaver ved puppen og virker ikke fornøyd, særlig på kveldene og er redd jeg har for lite melk. Er dette et tegn på at jeg ikke kommer til å klare fullamme videre. Fikk så mange tanker når jeg så mensen var tilbake nå. Har dere også fått tilbake mensen? Del gjerne litt erfaringer, tusen takk på forhånd
Hei, sniker fra andre termin grupper :happy: På vesla fikk jeg tilbake mensen etter snaue 3 mnd, akkurat som deg fordi hun begynte å sove gjennom natta. Det hadde ingenting for min melkeproduksjon å si, jeg fullammet henne hele veien,og hadde melk helt frem til nå nylig da jeg er nå er gravid i uke 13. (Frøkna blir 2 år til sommeren)
Det kan være at babyen din har økedøgn,da er det voldsomt til kaving. En annen tanke, kan det være at baby har dårlig sugetak, eller at knoppene dine er innovervendt? Mine var det, jeg måtte bruke skjold for at at vesla mi skulle få tak. En annen ting du kan gjøre hvis du har overskudd, er å pumpe når baby er ferdig på puppen hvis du tenker at baby ikke er helt ferdig, så holder du hvertfall produksjonen godt oppe. Sjekk om baby har stramt tungebånd hos lege eller helsestasjon, kom på at det har jeg sett andre har slitt med. Noen tanker og forslag som jeg håper kan være til hjelp :Heartred Lykke til! :Heartbigred

Jeg fullammet nr. 1 selv om jeg fikk mensen da hun var fire mnd. Planlagt gravid da hun var fem mnd. Fortsatte fullamming. Nr. 2 fikk jeg ikke mensen med før han var 10 mnd, så fullammet jo ikke da. Men ammet mye og til han var 2,5 år og ca. 4 mnd gravid med tredjemann.

Jeg fikk tilbake mensen etter fire mnd med førstemann til tross for at jeg ammet hver andre time døgnet rundt. Han gikk opp godt i vekt og var god og rund. Han hadde også kveldsuro og ammet mye på kveldene. Ammet han til han var 2,5 år:) har ei venninne som fikk mensen etter bare seks uker, hun har aldri hatt noe problem med vekt på baby, og ammer 1,5-åringen sin ennå:) melkeproduksjonen er lavere på kvelden pga hormoner som varierer i løpet av døgnet. Siden den første melka som produseres når det er lite melk i brystet er ekstra fettrik, får baby mye næring selv om det ikke er like mye volum som ellers i døgnet. Når baby er noen mnd opplever også mange at melkeproduksjonen går litt ned, og passer behovet til baby bedre. Da har man gjerne sjeldnere melkespreng og lekkasjer. Hvis man har hatt litt mye melk, har baby ofte ikke trengt å gjøre noe særlig for å få ut melk. Det kan være nytt og frustrerende for baby, men trenger ikke bety at det er lite melk. Kanskje melkekompresjoner og vindusviskeramming kan hjelpe?

Kveldsuro er slitsomt! Jeg fødte også 31.mars, men i uke 39. Vi har kveldsuro hver kveld. Det går over!

Eg fødte 18. mars so baby er 3 mnd i dag. Fullammer han pluss at storesøster på 2 år får pupp kvar morgon.

Kjente murringar på søndag og i dag kom mensen. Syns det er enormt kjipt, då det er liksom luksusen å kunne få slippe. Men men. Kroppen har vel ikkje skjønt at vi ikkje skal ha fleir barn og pusher på :smiley-ashamed004

Fødte i slutten av feb 24, fikk tilbake syklus i slutten av juni 24. Er 35+2 med #2 og delammer fortsatt #1 på 16 mnd. #1 ble fullammet. Hadde liten interesse for fast føde før interessen for det virkelig satte inn rundt 12 mnders alder. Har utelukkende ammet, ingen flaskemating eller MME unntatt en skvett på 10 mL med MME på barsel, så jeg har ikke hatt noe problemer med mengden melk før nå den siste mnd hvor jeg nesten ikke har melk igjen. Det lille jeg har er kolostrum men planen er foreløpig å tandemamme når neste kommer. #1 ammer jeg kun 1x til dagen nå fordi jeg får så ekstremt med kynnere under amming og fordi niplene er sensitive så klarer ikke mer enn 1x daglig:meh:

Back
Topp