Mensen ( ekle detaljer )

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Jeg er så lei av mensen! Den er såpass plagsom at den hemmer meg i hverdagen, de første to-tre dagene går jeg ikke ut av døra mer enn nødvendig. Ofte får jeg feber og influensasymptomer dagen før den kommer, og dette varer 1-3 dager. En annen ting er selve blødningen, altså det blør så MYE! En tampong holder maks en time disse første dagene. Så bruker tampong og nattbind. Har vondt i hele dåsa og føler meg mørbanket der nede, så noen timer før jeg skal dusje så bruker jeg kun bind for å "lufte" litt. Da sitter jeg mest på do, for det renner og drypper liksom. Kan sitte i sofaen og kjenne at Nå kommer det! Så må jeg løpe på do og da renner det. Er det vanlig med så kraftig blødning? Jeg føler meg så ekkel og skitten, og ikke minst er det kjipt å være syk hver måned! Noen med erfaringer eller råd?

Min mor hadde også enorme mengder da hun hadde mensen. (Ja, slik info har jeg om mamma! :P ) Hun har vært plaget i alle år, blødde gjennom feite saba-bind, men i fjor opererte hun vekk livmoren. Nå har hun et helt annet liv!

Har du prøvd spiral? Det er kanskje litt tidlig å tenke på operative inngrep. Men en skikkelig utredning hos gynekolog er jo å anbefale. :)

Du beskriver det sånn jeg har det! Nå er jeg gravid, så ikke problem nå. Men ellers, fy f! Jeg har lovet meg selv å få meg en ordentlig utredning når det begynner igjen. Ville tatt en tur til fastlegen asap å få satt i gang prosessen. Også hørt at spiral skal hjelpe litt forresten :-)

Min mor hadde også enorme mengder da hun hadde mensen. (Ja, slik info har jeg om mamma! :P ) Hun har vært plaget i alle år, blødde gjennom feite saba-bind, men i fjor opererte hun vekk livmoren. Nå har hun et helt annet liv!
Hadde gjort det om det var mulig å slippe å komme i overgangsalderen :p

Har du prøvd spiral? Det er kanskje litt tidlig å tenke på operative inngrep. Men en skikkelig utredning hos gynekolog er jo å anbefale. :)

Har vurdert det, men tåler hormoner dårlig og gikk opp 15 kg etter en p-sprøyte, så fikk litt skrekken. Og har flere venninner med dårlig erfaring. Spurte fastlegen om henvisning til gynekolog, men han ville "ta en titt" selv først for å se om det var noen vits. Får vel bestille time privat

Har vurdert det, men tåler hormoner dårlig og gikk opp 15 kg etter en p-sprøyte, så fikk litt skrekken. Og har flere venninner med dårlig erfaring. Spurte fastlegen om henvisning til gynekolog, men han ville "ta en titt" selv først for å se om det var noen vits. Får vel bestille time privat
Ta en titt selv?! Hørtes suspekt ut! :p Kom deg til gyn! Har mange pasienter på jobb som fjerner livmor pga blødningsforstyrrelser. De får jo nye liv. Men kan jo hende det er noe annet å gjøre før det. :)

Lillesøsteren min har det som du beskriver - startet når hun fikk satt inn spiral (men vil ikke bytte da eneste prevensjon hun hittil har tålt). Men han være hormonelt?

Jeg har det på samme måte, og prøver nå siste mulighet før livmor blir fjernet. Fjerner du livmor så kommer du ikke i overgangsalderen, du beholder eggstokkene for hormonproduksjon :)
Jeg reagerer på alt av hormonprevensjon, kan ikke bruke noe egentlig.
Har nå satt inn minispiral har ingen bivirkninger enda, men holder pusten.
Gynekologen mente at det er så lite hormoner i denne spiralen at man umulig skulle reagere!
Så kanskje noe for deg også?
Har hatt første blødning, og jeg blør allerede mindre. Men føler meg ikke noe bedre ;)

Ta en titt selv?! Hørtes suspekt ut! :p Kom deg til gyn! Har mange pasienter på jobb som fjerner livmor pga blødningsforstyrrelser. De får jo nye liv. Men kan jo hende det er noe annet å gjøre før det. :)

Legene på sykehuset vil ha prøvd alt før de gjør ett inngrep, men store blødningsforstyrrelser er en god grunn fikk jeg beskjed om:)
Jeg har tenkt mange ganger at om jeg var mann så måtte jeg ikke brukt flere år på at alt skulle prøves, de hadde gjort det med engang. Mens vi kvinner må lide oss gjennom mange år før avgjørelsen blir tatt :p
Er litt irritert på hvor lett min mann får hjelp med sine "manneproblemer" haha

Jeg har det på samme måte, og prøver nå siste mulighet før livmor blir fjernet. Fjerner du livmor så kommer du ikke i overgangsalderen, du beholder eggstokkene for hormonproduksjon :)
Jeg reagerer på alt av hormonprevensjon, kan ikke bruke noe egentlig.
Har nå satt inn minispiral har ingen bivirkninger enda, men holder pusten.
Gynekologen mente at det er så lite hormoner i denne spiralen at man umulig skulle reagere!
Så kanskje noe for deg også?
Har hatt første blødning, og jeg blør allerede mindre. Men føler meg ikke noe bedre ;)

Får bestille en time hos gynekolog og høre ang minispiral kanskje, det har jeg aldri hørt om.

Får bestille en time hos gynekolog og høre ang minispiral kanskje, det har jeg aldri hørt om.

Ja, hør med en gynekolog!
Her får ikke min fastlege titte under navle området, så jeg går privat.
Innsett og spiralen kostet meg ca 2000, og jeg ble lovet henvisning til sykehuset om jeg ikke var fornøyd etter 6 måneder. Måtte gi det 6 måneder før jeg fikk si noe da, spiralen trengte såpass med tid.
Jeg skulle helst ha fjernet dritten, men har ikke råd til privat der :o

Der samme gjorde jeg av p - sprøyta. I tillegg til kiloene taklet jeg hormonene dårlig psykisk.
Har nå spiral og den er fantastisk. Men jeg sverger til privat gynekolog. De er supre, tar seg god tid og du får alltid time fort.

Jeg er så lei av mensen! Den er såpass plagsom at den hemmer meg i hverdagen, de første to-tre dagene går jeg ikke ut av døra mer enn nødvendig. Ofte får jeg feber og influensasymptomer dagen før den kommer, og dette varer 1-3 dager. En annen ting er selve blødningen, altså det blør så MYE! En tampong holder maks en time disse første dagene. Så bruker tampong og nattbind. Har vondt i hele dåsa og føler meg mørbanket der nede, så noen timer før jeg skal dusje så bruker jeg kun bind for å "lufte" litt. Da sitter jeg mest på do, for det renner og drypper liksom. Kan sitte i sofaen og kjenne at Nå kommer det! Så må jeg løpe på do og da renner det. Er det vanlig med så kraftig blødning? Jeg føler meg så ekkel og skitten, og ikke minst er det kjipt å være syk hver måned! Noen med erfaringer eller råd?
Jeg har også voldsomme blødninger når jeg har mensen, men har sjelden andre "vondter".. Nå er jeg gravid, så slipper heldigvis unna noen mnd til, men gruer meg en smule til den kommet tilbake.. Skal i allefall snakke med gyn. dersom jeg er like ille når jeg får tilbake mensen etter graviditeten!
Hvor i landet bor du? Har verdens flinkeste gynekolog å anbefale, men det er mulig han blir litt langt unna der du bor;)

De to første dagene er slik for meg også.
Kan ikke gå ut døren på to dager, blør ofte gjennom, har vondt og er mørrbanket i hele området og blir dårlig i magen.

Jeg hadde det slik da jeg gikk på uskolen og vgs, det gav seg da jeg begynte på p-piller men begynte igjen etter fødselen i fjor.

Jeg har dessverre ingen gode tips, jeg trenger tips selv! Men kanskje det er en mager trøst å vite at du ikke er alene :(

Jeg har også voldsomme blødninger når jeg har mensen, men har sjelden andre "vondter".. Nå er jeg gravid, så slipper heldigvis unna noen mnd til, men gruer meg en smule til den kommet tilbake.. Skal i allefall snakke med gyn. dersom jeg er like ille når jeg får tilbake mensen etter graviditeten!
Hvor i landet bor du? Har verdens flinkeste gynekolog å anbefale, men det er mulig han blir litt langt unna der du bor;)

Ja det var det eneste positive i mine svangerskap, å slippe mensen! Tar gjerne mot tips om flink gynekolog, har aldri vært hos en før! Jeg bor på Østlandet, Vestfold.

Ja det var det eneste positive i mine svangerskap, å slippe mensen! Tar gjerne mot tips om flink gynekolog, har aldri vært hos en før! Jeg bor på Østlandet, Vestfold.
Det er veldig greit å slippe den, altså!;)
Blir nok litt lang reisevei for deg da, han jeg bruker holder til på Lillehammer :-)

Min mor hadde det på samme måten i alle år. Hun måtte også til slutt fjerne livmoren.

Jeg kan anbefale Gynekologklinikken i drammen. Alle som jobber der er veldig flinke. Vet om flere som reiser langt for å dra dit.

Back
Topp