Mensen allerede?

Totti

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Oktoberlykke 2019
Marshmallows2021
På mandag er det 10 uker siden fødsel, renselsen varte i ca 6 uker og ikke vært mer etter det, men i dag begynte jeg å blø.
Kan det være at mensen er tilbake allerede?
Fullammer. Blir litt bekymra for om jeg kan miste melka nå?
 
Melkeproduksjonen kan gå litt ned, men den forsvinner ikke. Bare fortsett å amme som normalt.

Jeg fikk mensen regelmessig fra fire uker etter fødsel med nr 1, hadde likevel ingen problemer med å fullamme i nesten ni måneder (vi innførte mat før altså, men han ville ikke ha).
 
Melkeproduksjonen kan gå litt ned, men den forsvinner ikke. Bare fortsett å amme som normalt.

Jeg fikk mensen regelmessig fra fire uker etter fødsel med nr 1, hadde likevel ingen problemer med å fullamme i nesten ni måneder (vi innførte mat før altså, men han ville ikke ha).
De siste par dagene har han blitt sulten raskere enn ellers, så spørs om produksjonen allerede har gått litt ned eller om det kan være økedøgn, håper litt på det siste.. Men om produksjonen bare går litt ned så får han heller spise litt oftere, han sier jo heldigvis i fra :)
Håper på å kan fullamme til 6 mnd, så krysser fingrene for at det går!
 
Om produksjonen har gått litt ned, tar den seg opp igjen etter noen dager. Det hender også at melka smaker litt annerledes når man får mensen, og at dette også påvirker hvor mye/ofte barnet vil die. Du må bare ikke få panikk og begynne å gi erstatning, det er da du risikerer å ødelegge produksjonen. Om du føler du blir usikker, ta kontakt med ammehjelper eller helsestasjonen.
 
Det kan nok være at mensen er tilbake igjen ja, selv har jeg fått den tilbake mellom 6 og 8 uker etter alle mine fødsler men det har ikke på noen måte gått ut over ammingen.
 
Fikk den her om dagen og baby er 4 mnd. Merker ingen forskjell på amming. Første barnet jeg har kunne amme også.
 
Fått igjen mensen tidlig med alle tre. Rundt 4 mnd ish :( mistet melka ved 10 , 7 og 5 mnd .
 
Fått igjen mensen tidlig med alle tre. Rundt 4 mnd ish :( mistet melka ved 10 , 7 og 5 mnd .
Håper ikke at jeg mister melka, men har hørt om flere som har gjort det :/
Så virker som det er litt både og, så får bare vente å se..
 
Håper ikke at jeg mister melka, men har hørt om flere som har gjort det :/
Så virker som det er litt både og, så får bare vente å se..

Er stort sett flere faktorer som bidrar til å miste melka, så prøv å ikke bekymre deg :) Bekymring og stress er stort sett en viktig faktor dessverre. Siden det gjør at man lettere begynner å fylle på og erstatte amming med flaske, og da mister man melka. Melka forsvinner ikke over natta så lenge du ammer, men utdrivingen kan hemmes hvis du stresser = baby strever med å få ut melk = redusert produksjon på sikt.

med eldste fikk jeg mensen etter ca 1 år, men ammet fortsatt ham når jeg ble gravid med neste, først da gikk produksjonen i bunn. Har fått mensen etter 6 mnd nå, men merker ingenting på melka. Kaver mini bytter vi pupp, melka lages kontinuerlig så er alltid melk å få. Plutselig fikk jeg sprengt pupp, så her økte produksjonen :hilarious:
 
Jeg måtte gi opp ammingen etter en uke. Og jeg fikk tilbake mensen 5 uker!! Etter fødselen. Skuffelsen var stor, men det kan skje så tidlig :p
 
Håper ikke at jeg mister melka, men har hørt om flere som har gjort det :/
Så virker som det er litt både og, så får bare vente å se..
Har også inntrykk av at det er mange som gjør det. Tror egentlig det ligger litt av natur i oss. Vi får mensen og er dermed klær til å avle på nytt. Da må barnet gjøre plass til neste. Haha...
Det er ikke sånn at alle nister melka. Men mange gjør det . Ikke minst er man jo rundt 6 mnd ish og da begynner baby med mat /fast føde og det metter mer, så da går det naturlig over på vanlig mat. Akkurat som dyr som sier. Når de spiser selv , så sier de mindre. :) legg til oftere sies det, men det er ikke alle det hjelper på heller.
 
Back
Topp