Mengde søvn på dagtid

Bygdejenta

Elsker forumet
Novemberlykke 2020
Hvordan får dere den lille til å sove på dagtid? Og hvor mye sover den lille i løpet av dagen? Vi sliter med at den lille ikke sover så godt på dagen og er derav veldig sliten når det blir kveld.
 
Her har han en fast morgenlur rundt kl 10. Han sovner som regel under/rett etter måltidet og sover på meg i sofaen. Samme gjelder senere på dagen. Sovner i armene mine etter mat. Er vi på tur og han er trøtt slokner han med en gang jeg begynner å trille vogna eller bilen begynner å kjøre. Pleier ha 3-4 lurer på dagtid alt etter hvor lange de er. Totalt sover han vel mellom 3-5 timer på dagen.
Har aldri vært noe problem å få han til å sove, han styrer det selv og gir tydelige signaler når han er trøtt. Hva gjør du?
 
Vi står opp mellom 6 og 8. Sovner enten i vippestolen før vi går i barnehagen eller sovner i vogna. Ca 9-9:30. Da kan hun sove 1-3 timer, litt avhengig av når hun fikk melk sist. Men sånn 11-12 pleier hun å være våken. Og etter det er vi ikke helt i rutine enda litt på grunn av henting i barnehagen og slikt. Blir så mye frem og tilbake. Enten sover hun da litt før og nekter og sove når vi henter eller så sovner hun i vogna på vei til barnehagen. Som regel får hun ikke sovet ordentlig når storebror har kommet hjem sp blir noen små dupper her og der før legging for natta mellom 19 og 20.
 
Våkner kl 6-6:30 og så er hun våken i 1-1,5 time før hun sover. Sånn fortsetter det gjennom dagen og hver dupp varer alt fra 1-3 timer. Har 3-4 dupper om dagen og alle blir tatt ute i vogn. Sover i ca 5 timer totalt på dagen og på natt så er det ca 11-12 timer.
 
Last edited:
Min vil omtrent kun sove i vogn som er i bevegelse eller i bæresele. Kan sove i senga på dagtid, men da er det max 30 minutter og krever at vi dytter inn smokken hver gang han mister den. Men det virker som han får nok søvn så jeg stresser ikke med det, men slitsomt at han er mye våken og krever oppmerksomhet. Sover 14-15 timer i døgnet og 10 av disse er natta.
 
Jeg legger henne etter cirka to timer... Altså at hun ikke er våken i mer enn to timer om gangen. Hun stoppet plutselig å sovne av seg selv på sofaen/på fanget osv og derfor begynte vi med dette. Var veldig overtrøtt på kvelden en periode, men når hun nå blir lagt i vognen eller i sengen på dagtid så sover hun bedre på natten.
 
Her har han en fast morgenlur rundt kl 10. Han sovner som regel under/rett etter måltidet og sover på meg i sofaen. Samme gjelder senere på dagen. Sovner i armene mine etter mat. Er vi på tur og han er trøtt slokner han med en gang jeg begynner å trille vogna eller bilen begynner å kjøre. Pleier ha 3-4 lurer på dagtid alt etter hvor lange de er. Totalt sover han vel mellom 3-5 timer på dagen.
Har aldri vært noe problem å få han til å sove, han styrer det selv og gir tydelige signaler når han er trøtt. Hva gjør du?

Ho får som regel 1-2 timer med søvn på morgenkvisten frem til vi står opp mellom kl. 9-10. Så er ho våken 3-4 timer før det er en liten blund. Varierer hvor lenge den blunden varer, alt fra 30 min. til 2 timer. Så er det litt våkentid før det er en liten blund igjen på mellom 30 min.-2 timer. Begge blundene tas i vugga. Ho legges når jeg merker at ho begynner å bli trøtt. Så er det som regel full rulle resten av kvelden frem til vi legger oss alle sammen mellom kl. 22-00 en gang.

Ho sover godt på nattestid og får trundt 6-7 timers søvn totalt før klokka i det hele tatt er 6 om morgen. Noen ganger med mating på natten, andre ganger ikke.
 
Her soves det bare ordentlig i bil, bæresele og vogn på trilletur (ute). Både i bæresele og i vogn kan han sove lenge! (3-4 timer) Er vi hjemme en hel dag blir det stort sett korte dupper på ca 30 min. Det varierer også VELDIG fra dag til dag. Tidligere i uken sov han f.eks 1,5 time i løpet av hele dagen fordelt på tre små lurer. I går var han nesten bare våken for å spise. Så ikke mye soverutiner her, bortsett fra på natten.
 
Min på 3 mnd sover mye på natt 12-14 timer. (Våken 2 ganger for å spise.) På dag derimot er det 3 dupper på 45min.... Som regel i fanget mitt eller vogn som er i bevegelse. Sliter med å finne roen ellers....
 
Har en liten en som liker å sov lenge! Legge seg mellom 19.30-20.00 på kvelden. Sover til 6-7 tiden, spiser litt også sover vi videre til gjerne 11. Da står vi opp, spise frokost å leker på babygymmen. Også sovner hun etter ca en time igjen. Sover da gjerne 2 timer, ny dupp kl 15-17 også er hun våken til hun legger seg på kvelden.
 
Våkner kl 6-6:30 og så er hun våken i 1-1,5 time før hun sover. Sånn fortsetter det gjennom dagen og hver dupp varer alt fra 1-3 timer. Har 3-4 dupper om dagen og alle blir tatt ute i vogn. Sover i ca 5 timer totalt på dagen og på natt så er det ca 11-12 timer.
Sånn er det ikke nå om dagen. Våkner etter 30 min på dagen og gråter når hun legges i vognen. Hvor ble det av lille sovebabyen min som var så enkel å legge?! Bank i bordet så går legging på kvelden fortsatt bra og hun sover som regel godt på natta.
 
Her sover han bare maks 30 minutter på hver lur på dagtid. Må sovne til puppen, eller i vogn som beveger seg/bil. Han er ikke spesielt interessert i å sove på dagtid, men gode rutiner på kveld :)
 
Back
Topp