Mengde morsmelk-pumping

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
Hva er normalt å klare pumpe fra et relativt fullt bryst?:)
Fullammer.
Noen som vet?
Hva klarer du få ut?:P

Hvor gammel er baby?

På sykehuset måtte jeg pumpe et døgn pga antibiotikakur jeg ikke kunne amme på. Da pumpet jeg ca 100ml på begge bryst hver fjerde time. Senere i ammeperioden har jeg aldri pumpet en "hel pupp", bare etter amming.

Hvor gammel er baby?

På sykehuset måtte jeg pumpe et døgn pga antibiotikakur jeg ikke kunne amme på. Da pumpet jeg ca 100ml på begge bryst hver fjerde time. Senere i ammeperioden har jeg aldri pumpet en "hel pupp", bare etter amming.

Han er litt over 3mnd. Han henger jo vanligvis kun på pupp,men måtte pumpe ene puppen i formiddag da det føltes stappafullt ut og han sov:P Begynte å bli ubehagelig/vondt. Det var da jeg begynte og tenke på om jeg har mye,lite, normalt eller hva....Ble rett over 125ml,og kunne gjerne fått noen dråper til...

Han er litt over 3mnd. Han henger jo vanligvis kun på pupp,men måtte pumpe ene puppen i formiddag da det føltes stappafullt ut og han sov:P Begynte å bli ubehagelig/vondt. Det var da jeg begynte og tenke på om jeg har mye,lite, normalt eller hva....Ble rett over 125ml,og kunne gjerne fått noen dråper til...
Det blir aldri "helt tomt", alltid noen dråper.
Da sønnen min var 3-4mnd drakk han ca 100-150ml i ett måltid. Fikk sjekket det når han ble gitt flaske av pappaen eller mormora. Han drakk antageligvis mer av flaske enn av pupp, siden han ikke trengte å suge så på flaska for å få noe ut. Høres ikke ut som du har lite melk om du har 125ml i en pupp. Babyer trenger jo forskjellig mengde, er du usikker så ta en tur til hs og veie:)

Da jeg fullpumpet kunne jeg på det meste få 150ml på hvert bryst, men da var jeg skikkelig melkesprengt! Det vanlige for meg var ca 100ml hver 3.time! :)

Kan legge til at jeg fullpumpet og ga på flaske fra hun var 3 måneder. Da drakk hun max 120ml av flaska selv om jeg kunne pumpe mer. Etter hvert som hun ble eldre økte hun selv produksjonen (ammet på natt) så da hun var 8 måneder var vi på max med 200ml hver 3.-4.time ;)

Det blir aldri "helt tomt", alltid noen dråper.
Da sønnen min var 3-4mnd drakk han ca 100-150ml i ett måltid. Fikk sjekket det når han ble gitt flaske av pappaen eller mormora. Han drakk antageligvis mer av flaske enn av pupp, siden han ikke trengte å suge så på flaska for å få noe ut. Høres ikke ut som du har lite melk om du har 125ml i en pupp. Babyer trenger jo forskjellig mengde, er du usikker så ta en tur til hs og veie:)

Han virker jo tilfreds og gj.snittsvekt på kontroll. Så da har jeg vel nok=) Evige beskymringen til førstegangsmor sikkert:P

Hvor mye man klarer å pumpe ut er veldig individuelt, og behøver ikke i det hele tatt å ha sammenheng med hvor mye melk du faktisk har i puppen :) Det finnes faktisk dem som ikke "får til" å pumpe i det hele tatt, dvs at brystet kan være sprengfullt uten at man klarer å få ut noe. Andre kan pumpe 200 ml på en pupp uten problemer. Men hvor mye du klarer å pumpe ut behøver altså ikke være noe indikasjon på hvor mye melk du faktisk har. Så lenge babyen legger på seg fint over tid, har godt med våte bleier i løpet av en dag og er fornøyd, så har du nok :)

Jeg var en av de som ikke klarte å pumpe!
Prøvde både manuell og elektrisk pumpe, men fikk bare ut en halv flaske etter en hel times pumping. Prøvde å slappe av, sitte godt, se på bilder av datteren min osv, men ble helt utslitt. Måtte som regel 3 runder til for å få et fullt måltid, så jeg fikk ikke så mye MEG- tid under ammeperioden akkuratt! Følte likevel aldri at jeg manglet melk, vesla spiste godt og vokste fint.

Jeg var en av de som ikke klarte å pumpe!
Prøvde både manuell og elektrisk pumpe, men fikk bare ut en halv flaske etter en hel times pumping. Prøvde å slappe av, sitte godt, se på bilder av datteren min osv, men ble helt utslitt. Måtte som regel 3 runder til for å få et fullt måltid, så jeg fikk ikke så mye MEG- tid under ammeperioden akkuratt! Følte likevel aldri at jeg manglet melk, vesla spiste godt og vokste fint.
Slik hadde jeg det også, jeg fullammet, og han la godt på seg, så han fikk jo i seg det han skulle, men jeg klarte aldri å pumpe ut mer enn 30-40 ml.

♡appen♡

Jeg fikk aldri til pumpinga, fikk kanskje ut 20-30 ml... Jeg fullammer til lille var 6-7 mnd og hun spiste så og si alltid bare en side til hvert måltid så hadde nok melk fordi om jeg ikke kunne få ut noe.. En gang fikk jeg ut 150 ml på en side, men da var jeg sikkelig sprengt!! Sånn sykt vondt sprengt! Måtte bare gi opp å pumpe noe.. Ikke tok hun flaske heller da..

Hvis det er skikkelig fullt kan jeg få opptil 300ml på den ene puppen, den andre får jeg bortimot 200 fra...

Jeg har også veldig vanskelig for å pumpe. Men med forrige huska jeg at det kom mye melk i pumpa vis jeg amma på motsatt side, da sørga ungen for at melka kom liksom.
Også gikk det greit å pumpe vis jeg hadde promille :) måtte pumpe bort sprengen et par ganger. Men da hjelper det jo fint lite, for den melka var jo ubrukelig.

Pumpa en full pupp i dag tidlig og fikk bare 55ml , men kjente jo at det var mye igjen. Skal prøve samtidig med amming i morgen tidlig vis det er spreng da også!

fra mobilen

Interesant å lese om andres erfaringer!
Store variasjoner og veldig individuelt...

Syns det er så flott at det er ammehjelpere her:D

Jeg synes faktisk jeg får ut mye mer ved håndmelking (ca 100 ml) enn med elektrisk pumpe, hvor det går tregt og jeg får ut maks 80 etter å ha sittet i over en time.

Jeg vet ikke hvor mye det er vanlig at dissr små drikker pr måltid men når jeg ser at barn på flere mnd drikker rundt 150 ml så lurer jeg på om min lille gutt er veldig glupsk:) Jeg testet å pumpe for første gang nå for en ukes tid siden og pumpet ut 100 ml på ene puppen. Veldig fornøyd med det! Pappaen ga ham dette - og det gikk så det suste. Etterpå måtte jeg fram med puppen og "fylle på" mer! Han er jo bare fem uker gammel, er det mye? Eller er det ikke noe systematikk i at de spiser mer når de er større? Eller spiser de rett og slett mer når de er mindre fordi de vokser raskere ift kroppsvekten?

Pleier å få ut ca. 60 på høyre bryst og 100-120 på venstre.

Har fullammet alle barna, så jeg har hatt mer enn nok melk :)

Back
Topp