Mengde babytøy

Zonnestraaltje

Glad i forumet
Juliknøttene 2022
Er det noen med yngre barn her som kan friske opp minnet mitt av hvor mye tøy man ca. trenger i hver størrelse til baby? :hilarious:

Jeg er mamma til to, men yngstemann er 9 år, og jeg husker ærlig talt ikke hvor mye tøy vi trengte. Jeg trodde også 9-åringen var sistemann, så jeg har kvittet meg med alt over str. 62.

Jeg tenker sånn ca. antall body, bukser, strømpebuker pr. størrelse i alt fra 68 til 80. Jeg har nemlig ikke så lyst å kjøpe dyre klespakker brukt om de inneholder altfor mye og jeg da heller kunne kjøpt litt i flere størrelser f.eks nytt for samme pris. Høres skikkelig sært ut :hilarious: Har bare bitt meg merke i at mange på bruktmarkedet sier "nesten ubrukt, noe fortsatt med lappen på", og da tenker jeg klespakken kanskje inneholder for mye uansett.

Jeg husker ærlig talt ikke, men vet at jeg selv kjøpte altfor mye til min førstefødte.

Hvor mange plagg hadde du klart deg med i de babystørrelsene du husker? :)

Synes prisene på bruktmarkedet er ganske gode. Man får ikke så mye per plagg i forhold til nypris, med andre ord en bra pris som kjøper og særlig om du selger videre.
Når det gjelder kommenterer som ikke brukt og lappen på, så rakk ikke vi bruke alt og fikk kanskje for mye i gave i tillegg - men så samlet jeg jo opp det som var minst brukt til klespakker. En del av klærne vi brukte mye var for utslitt til at jeg tenkte salg og noe hadde kanskje fått bæsjeflekker jeg ikke fikk bort :p

Prøblemet er at det er umulig å si hvor mye akkurat din baby trenger i hver størrelse fordi vi vet ikke hvor fort hun sko vokse de første 6 månedene :p
Feks. Med mitt eldste barn så trengte vi absolutt str 52 fra fødsel, han var 3,3kg så ikke innmari stor - men ved 6 måneder hadde han rast avgårde og bruke ste. 80!!! Og brukte da 80/86 helt frem til 1 år, da byttet han størrelse.
Hun jeg har nå var ca like stor, 3,4kg ved fødsel, hun er derimot mer gjennomsnittlig av vekst og ved 6 mnd brukte hun størrelse 68/74. Så med henne har jeg hatt tøyet i bruk mye lenger og dermed kanskje også trengst litt mer.

Hvor mye skal du kjøpe før fødsel da?
Og regn ut hvor mye det blir per plagg i pakkene. En body koster ny mellom 99 og 179kr per stk som regel.
Og det vil variere om hvor mye du trenger om du har gulpebaby eller ikke. Pgså ulikt hvordan de bæsjer, om det er veldig rennende og eksplosivt trenger du mer skift.

Men ca 10 bodyer i de minste størrelsene får du sikkert brukt.
Vi har hatt vinterbabyer og derfor mer ull. Ved litt gulp på ull, særlig nøstebarn sine bodyer, renner gulpet av i stedet for å trekke inn i stoffet som i bomull. Så jeg må si jeg foretrekker de bodyene utenom sommer :)

Om man kjøper de pakkene på HM koster det ca. 50 per body eller bukse :)

10 bodyer/strømpebukser i hver str, 5-6 bukser/sparkebukse, samme med gensere, 2-3 heldresser i tillegg. Er sånn basic, tenker jeg. Og noen kjoler hvis det er jente, 4-5 luer i forskjellig tykkelse, 5-6 par sokker. Så får du jo mer sikkert uansett da.

Altså.. nå bruker vi str 74, og baby er 5mnd..
Og vi hadde klart oss med 3 "sett" med klær, og tre pysjer i hver str. Også hoppet vi over str 68.
Kommer jo mye an på om man får en som gulper mye eller ikke, og sånt. Men her har jeg for det meste heller byttet klær fordi..tja.. vet ikke, for de ble verken særlig skitne eller svette e.l.
Tror du kommer langt med 5-7 sett +2-3 pysjer. For selv om du bytter klær to ganger per dag, så rekker du vel da å vaske og tørke før du går tom.

Om du skal kjøpe nytt, alt sammen, tror jeg 5 bodyer + strømpebukser/bukse+sokker er greit å starte med, i hver størrelse. Man får jo ofte litt i gaver, og man kan heller kjøpe 1-2 til senere ved behov..

Men, ja. Kommer jo helt an på hvilken baby du får, og, så... :)

Back
Topp