Mellomkjøttet

MagMetal

Betatt av forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
❤ Juliskattene 2018 ❤
Hei jenter! :) sist hos jm snakket vi litt om fødsel..hun anbefalte å massere mellomkjøttet med olje. Noen som har prøvd dette? Hva slags olje brukte dere?

Hei jenter! :) sist hos jm snakket vi litt om fødsel..hun anbefalte å massere mellomkjøttet med olje. Noen som har prøvd dette? Hva slags olje brukte dere?
Jeg har begynt med det nå, gjort det to ganger. Bruker Wedela perineum olje :)

Jeg har begynt litt. Bruker hvetekimolje.

Forrige gang jeg smørte meg hver dag ca. 4 uker før fødselen, men ble klippet til slutt, så er det noen vits å smøre egentlig?

Forrige gang jeg smørte meg hver dag ca. 4 uker før fødselen, men ble klippet til slutt, så er det noen vits å smøre egentlig?
Vanskelig å si om det vil gjøre noen forskjell eller ikke, men jeg er hvert fall villig til å prøve det :) Kan jo absolutt ikke skade!

Sniker litt fra august her. ville bare si at jeg smørte med slik olje et par ganger i uken fra uke 34 fram mot fødsel som "anbefalt", i mitt første svangerskap. Endte med noen få rift/sting (ikke noe dramatisk) I mitt siste svangerskap nå, så smørte jeg kun 2 ganger og endte opp med NULL sting/rifter. Så det har ikke nødvendigvis så mye effekt på alle hvertfall. Aner ikke om det er dokumentert effekt av det, men ville bare dele min erfaring hvertfall :)

Lykke til!

Jeg har aldri smurt eller massert med olje, og har heller aldri revnet. Fikk et lite kutt(?) under fødsel 1 og 2, men det ble fikset med to pyntesting. Har født fire ganger, så jeg for min del tror ikke det har noen betydning! :)

Jeg smørte meg med hvetekimolje sist gang og revnet heldigvis ikke! Denne gang bruker jeg weleda! :-)

De sier knipeøvelser også hjelper så en kombinasjon av dette kanskje? :-)

Det har ingenting å si for huden, men det skader ikke, og det kan være greit å la partneren sin gjøre det, sånn at man blir vant til berøring der nede på en litt mer "klinisk" måte. :)

Jordmor sa idag på fødselsforberedende kurs at den smøringen ikke har noe for seg. Det er selve fødselsprosessen som er viktig, at jordmor kontrollerer (i samarbeid med mor) hvor fort babyen kommer ut. Går det fort eller om baby blir forløst med tang/vakuum er det større sjanser for å revne. Ved sistnevnte klipper de stort sett. De aller fleste får en liten overfladisk rift eller to, men det er den revninga som gir problemer senere de gjør hva de kan for å unngå.. :)

Jordmor sa idag på fødselsforberedende kurs at den smøringen ikke har noe for seg. Det er selve fødselsprosessen som er viktig, at jordmor kontrollerer (i samarbeid med mor) hvor fort babyen kommer ut. Går det fort eller om baby blir forløst med tang/vakuum er det større sjanser for å revne. Ved sistnevnte klipper de stort sett. De aller fleste får en liten overfladisk rift eller to, men det er den revninga som gir problemer senere de gjør hva de kan for å unngå.. :)
De sier så mye forskjellig disse jordmødrene altså. På kurset vi var på var hun helt opphengt i at det var masse studier som viste at det hjalp, så å det burde man absolutt gjøre :P Tror man skal ta en del med en klype salt, men akkurat når det gjelder det her er jeg hvert fall villig til å prøve :) Samboer syns det var litt stas å få hjelpe litt med det også, så da blir det jo egentlig bare en hyggelig liten stund ut av det, om ikke annet :)

De sier så mye forskjellig disse jordmødrene altså. På kurset vi var på var hun helt opphengt i at det var masse studier som viste at det hjalp, så å det burde man absolutt gjøre :p Tror man skal ta en del med en klype salt, men akkurat når det gjelder det her er jeg hvert fall villig til å prøve :) Samboer syns det var litt stas å få hjelpe litt med det også, så da blir det jo egentlig bare en hyggelig liten stund ut av det, om ikke annet :)

Ja, man må visst bare gjøre det som blir rett for seg selv til syvende og sist :) Er ikke lett å bli klok på alt nei! :p

Er vel bare enda ett påfunn noen har kommet med for å tjene litt på det. Ser på det som et kjerringråd akkurat som smøring mot strekkmerker. Men for all del, hvis noen føler seg litt bedre med å gjøre det så er det jo en fin ting:happy:

Back
Topp