Melkeutslett?

Stinemarieenge

Blir kjent med forumet
Jenta mi på 4 uker i morgen, har begynt å få noe utslett i ansiktet og har blitt litt mye grining de to siste dagene. Hu har tidligere bare vært snill, og kun grini hvis hun har vært sulten, men nå griner hun selv etter amming. Har gitt litt tillegg, 1-2 ganger om dagen, men slutta med det ettersom hun gulpa veldig mye. Har kjøpt ferdig-nan, men vet ikke om jeg tørr å bruke det, hvis hun kanskje reagerer på det? Hun har ikke feber.

utslett.jpg
 
Jenta mi på 4 uker i morgen, har begynt å få noe utslett i ansiktet og har blitt litt mye grining de to siste dagene. Hu har tidligere bare vært snill, og kun grini hvis hun har vært sulten, men nå griner hun selv etter amming. Har gitt litt tillegg, 1-2 ganger om dagen, men slutta med det ettersom hun gulpa veldig mye. Har kjøpt ferdig-nan, men vet ikke om jeg tørr å bruke det, hvis hun kanskje reagerer på det? Hun har ikke feber.

Vis vedlegget 45400
Hei!
Det er ganske vanlig med såkalt melkeutslett kort tid etter fødselen. Som regel oppstår dette i løpet av de første ukene. Utslettet er småprikkete og kan komme og gå, og det kan variere fra ganske lett utslet til hissig utslett. Utslettet kalles også for varmeutslett,- da det ofte blusser opp dersom barnet blir ekstra varmt. Slikt utslett kan også ha sammenheng med hormoner. Dersom utslettet inneholder puss og det gir rødhet og hevelse og ser ut som kviser, skal en være obs på mulig infeksjon. Dersom det er tilfelle, vil jeg råde deg til å kontakte helsestasjon eller fastlege for å få en vurdering. Dersom utslettet forverres når barnet får morsmelkerstatning, kan det skyldes reaksjon på melkeproteiner, og være symptom på at barnet ikke tåler vanlig melk. Det er av stor betydning at dere som foreldre observerer evt. reaksjoner hos barnet ved inntak av mme. Håper dere finner ut av dette. Beste hilsen Elin
 
Back
Topp