Melkeproteinallergi

Bkno8276682

Første møte med forumet
Hei.
Jeg har melkefri kost pga min datter som nå er blitt 5 mnd mulig har melkeproteinallergi (ev. kolikk?). Hun hadde voldsom uro de første 9 ukene og er en storgulper. Jeg sluttet med melk da hun var ca 9 uker og etter dette roet hun seg (men gulper like mye). Vanskelig for meg å si om dette er utvikling eller allergi. Nå ønsker jeg å prøve og introdusere melk igjen. Hvilken rekkefølge skal jeg gjøre det?
 
Hei.
Jeg har melkefri kost pga min datter som nå er blitt 5 mnd mulig har melkeproteinallergi (ev. kolikk?). Hun hadde voldsom uro de første 9 ukene og er en storgulper. Jeg sluttet med melk da hun var ca 9 uker og etter dette roet hun seg (men gulper like mye). Vanskelig for meg å si om dette er utvikling eller allergi. Nå ønsker jeg å prøve og introdusere melk igjen. Hvilken rekkefølge skal jeg gjøre det?


Hei,

Beklager sent svar!
Så bra at melkefri kost hjalp på uroen! Bedring på melkefri kost betyr ikke nødvendigvis allergi. Det kan hjelpe ved:

- kolikk uten at man helt vet hvorfor
- ved refluks fordi tømning av magesekken til tarmene går raskere
- ved kumelkproteinallergi/intoleranse fordi irritasjonen av tarmene opphører

Ved grønn, slimet avføring evt med striper av blod, må melkeproteinallergi mistenkes.
Allergiprøver hos spebarn har mindre verdi - det er effekt av behandlingen (fravær av kumelk) som gir det beste svaret.
Det er like viktig å reintrodusere kumelk etter en periode uten, for å se om barnet blir verre. Da er man 100% sikker.

Jeg er usikker på hva du mener med rekkefølge, men prøv en Latte, litt yoghurt eller ost f.eks og se om uroen kommer tilbake.
Dersom det skjer, går du tilbake til melkefri kost noen måneder til og prøver på nytt med provokasjon etter dette.

Hvis datteren din går fint opp i vekt, er ikke gulping så bekymringsfullt

Hilsen Kristin
 
Back
Topp