melkeproteinallergi hos spedbarn

mari1976

Elsker forumet
Dere som har hatt baby med melkeproteinallergi. Hvilken oppfølging fikk dere? Når ble barnet allergitestet første gang?

Lurer jeg også på. Holdt meg unna melk nå i godt over en mnd (fullammer), og prøvd å innføre litt igjen denne uka. Veldig tydelig at melka er problemet. Så ringer nok ned til helsestasjonen i morgen og spør om veien videre. Ikke fått noe informasjon igrunnen, bare at det var ikke vits å ta noen prøver, beste var å teste ut melkefri diett.

Dere som har hatt baby med melkeproteinallergi. Hvilken oppfølging fikk dere? Når ble barnet allergitestet første gang?
Oppfølging hos barnelege på Ullevål, tok blodprøver hvert halvår. Ble allergitestet for første gang da hun var 8 mnd tror jeg. Min yngste datter ble testet før dette. Hun hadde en time hos barnelegen på sykehuset og hos fastlegen ved behov, men vi følte oss mer trygge og trengte ikke like tett oppfølging.

Vi ble lagt inn på barneavdelingen pga blod i avføringen når han var 6 uker, ble skrivd ut etter ett døgn med mistanke om allergi og med mme (jeg delammet). Skulle ha en prøveperiode på noen uker for så å gi nan og se reaksjoner. Deretter skulle oppfølging gå via fastlegen, har allerede ei som ikke tåler melk så føler meg ganske trygg på dette. Bare resepten og vedtaket fra helfo er i orden har jeg kontroll :) han er nå 10 mnd og her vil de fortsatt ikke teste, men pga reaksjonene hans skal han holdes helt melkefri til 2 år før det provoseres med melk fikk jeg grei beskjed om på sykehuset.

Lurer jeg også på. Holdt meg unna melk nå i godt over en mnd (fullammer), og prøvd å innføre litt igjen denne uka. Veldig tydelig at melka er problemet. Så ringer nok ned til helsestasjonen i morgen og spør om veien videre. Ikke fått noe informasjon igrunnen, bare at det var ikke vits å ta noen prøver, beste var å teste ut melkefri diett.
Men da kan ikke babyen drikke mm heller. Melkeprotein er melkeprotein.

Nei, det stemmer ikke ;) Morsmelk og kumelk er jo ikke det samme, så barna er som oftest allergisk mot kumelkprotein. Hvis du leser om dette eller forhører deg med en ernæringsfysiolog vil du få dette bekreftet. :) Mor kan som oftes amme så lenge hun holder seg vekk fra meieriprodukter.

Godt å se at dere har fått oppfølging. Mathias har hatt blod i avføringen siden han var 2 uker og nå er han 4 mnd. Det har riktignok blitt mye bedre siste mnd. Jeg ammer og har kuttet melk, soya og egg i kosten min. Var hos fastlegen i går og fikk henvisning til barneklinikken, men det satt laaaaaangt inne. Håper jeg får time snart.

Godt å se at dere har fått oppfølging. Mathias har hatt blod i avføringen siden han var 2 uker og nå er han 4 mnd. Det har riktignok blitt mye bedre siste mnd. Jeg ammer og har kuttet melk, soya og egg i kosten min. Var hos fastlegen i går og fikk henvisning til barneklinikken, men det satt laaaaaangt inne. Håper jeg får time snart.

Håper du får time ganske fort da, slik at dere kan få hjelp. Masse lykke til og god bedring til den lille :)

Jeg skjønte det var noe når gutten var åtte dager gammel. Så reiste på legevakten med han. Fikk komme meg videre til barne avdelingen. Der var vi over natta. Så var det fram og tilbake I ett par dager. Fikk nutramigen på resept så bedring etter to flasker legen satt Mpa diagnose og vi blei sendt hjem. Og etter det prøv og feile metoden. Han blir to år til høsten.

Vi har ingen oppfølging på sykehuset videre. Snakker med fastlegen når det trengs. Men jeg måtte lære opp fastlegen min og Hs. Hehe. Men mann finner fort ut av hva som går å ikke går.

Vi kjøpte Nutramigen selv på apoteket, hun skrek i flere timer hver kveld fra hun var et par uker. Og det bedret seg med dette og at jeg hadde melkefri kost. Dro til fastlege da hun var et par mnd og fikk henvisning til barnelege. Prikktest slo ikke ut, men barnelegen mente at siden vi hadde et så godt resultat med nutramigen skulle vi bare fortsette med det. Hatt en oppfølgingstime, og siden det fortsatt gikk bra med bruk av nutramigen så hun ingen grunn til å endre noe. Har ny time i august, vet ikke om det blir ny prikktest da eller ikke.

Får nutramigen på blå resept nå, veldig greit.

Ikke vært til noen annen enn hs og lege på helsestasjon. Hun er 5 1/2 mnd nå. Storesøster hadde første time hos spesialist da hun var 1 år.

Nei, det stemmer ikke ;) Morsmelk og kumelk er jo ikke det samme, så barna er som oftest allergisk mot kumelkprotein. Hvis du leser om dette eller forhører deg med en ernæringsfysiolog vil du få dette bekreftet. :) Mor kan som oftes amme så lenge hun holder seg vekk fra meieriprodukter.
Men det finnes jo babyer som er allergiske mot alt av melkeprotein, så da trodde jeg at de som reagerte på melkeprotein også reagerte på mm.

Men det finnes jo babyer som er allergiske mot alt av melkeprotein, så da trodde jeg at de som reagerte på melkeprotein også reagerte på mm.
Det er vel ingen barn som er allergisk mot morsmelk, men de reagerer på det mor spiser/drikker som kommer gjennom morsmelken. Barn er ikke allergisk mot morsmelk i seg selv.

Mine barn har jeg ammet lenge, men holde meg helt vekk fra kumelkprotein.

Står mer om dette på nettsidene til astma og allergiforbundet.

Nei.
Stor forskjell på kumelkprotein og morsmelkprotein.

Det finnes noen få babyer som ikke tåler morsmelk også, men disse vil være dødelig syke som nyfødte sa legen her.

Vi fikk diagnosen melkeproteinallergi på vår lille da hun var ca 5 uker gammel. Barnelegene på sykehuset her sa at måten man tester så små barn for dette er ved å eksponere dem for melkeprotein, prøve en stund med melkefritt før man eksponerer for melkeprotein igjen osv. Symptomene ved eksponering for melk er det avgjørende.

Vi fikk diagnosen basert på dette, ved at hun var "kolikkunge" da hun fikk vanlig melk. Tydelig sterke magesmerter, hele jenta vrei seg som besatt, så ikke ut som hun visste hvor hun skulle gjøre av seg pga så sterke smerter. Fikk da Neocate på blå resept fra da av, siden jeg ikke ammer.

Nei.
Stor forskjell på kumelkprotein og morsmelkprotein.

Det finnes noen få babyer som ikke tåler morsmelk også, men disse vil være dødelig syke som nyfødte sa legen her.
det trenger de visst ikke være. det kan ta et par mnd før det oppdages (tror jeg), evt før man får en diagnose.

det trenger de visst ikke være. det kan ta et par mnd før det oppdages (tror jeg), evt før man får en diagnose.
Var det legen min sa, det kunne hun raskt utelukke her.
De tar ikke til seg nok næring så det vil oppdages raskt at "noe" er galt ihvertfall. Og det hjelper ikke med mme. De må ha laktosefri diett. Om de bare fortsetter å gi vanlig melk blir de veldig syke.

Var det legen min sa, det kunne hun raskt utelukke her.
De tar ikke til seg nok næring så det vil oppdages raskt at "noe" er galt ihvertfall. Og det hjelper ikke med mme. De må ha laktosefri diett. Om de bare fortsetter å gi vanlig melk blir de veldig syke.
Synes egentlig hele temaet er ganske interessant og finner egentlig ikke sp mye info om det på nettet.

Back
Topp