Melkeproteinallergi , hjelp!

Bkno2497620

Andre møte med forumet
Hei, babyen er 2,5 mnd gammel. Fant nylig ut at lille har melkeprotein allergi.
Begynte på althera mme. Merker at han har fortsatt veldig mye luft i magen, gulper mindre, men han gulper opp «vann» veldig gjennomsiktig og ganske mye så nei det kan ikke være spytt. Og litt tykkere i konsistensen. Avføringen er veldig mørke grønn, diaré med masse ubehag for lille. Så det er ekstremt mye tårer hverdag.
Er det vanlig? Hvordan er deres erfaring??hjelp

• Omsorg
Reactions: HCS
Begynte på althera mme. Merker at han har fortsatt veldig mye luft i magen, gulper mindre, men han gulper opp «vann» veldig gjennomsiktig og ganske mye så nei det kan ikke være spytt. Og litt tykkere i konsistensen. Avføringen er veldig mørke grønn, diaré med masse ubehag for lille. Så det er ekstremt mye tårer hverdag.
Huff, det er vondt :Heartred Hvor lenge siden startet dere med Althera? Kan ta litt tid før det går seg til.

Ja veldig vondt faktisk :(:Heartred starta for snart en uke siden.. føler det ble ikke noe særlig bedre enn vanlig mme.
Har hørt at det kan ta helt opp til seks uker før det er helt ute, men rart om det skulle bli så lite bedre. Kan jo være laktoseallergi, men det er svæææært sjelden i nyfødte fordi de jo er avhengige av morsmelk. Har du en barnelege som følger opp? Ville bestilt ny time for å høre hva de tenker. Vi hadde samme med første, så føler virkelig med deg! :Heartred

Har hørt at det kan ta helt opp til seks uker før det er helt ute, men rart om det skulle bli så lite bedre. Kan jo være laktoseallergi, men det er svæææært sjelden i nyfødte fordi de jo er avhengige av morsmelk. Har du en barnelege som følger opp? Ville bestilt ny time for å høre hva de tenker. Vi hadde samme med første, så føler virkelig med deg! :Heartred
oi såpass. Har ingen barnelege som følger opp nei, men skal definitivt kontakte helsestasjon, noe må det finnes for å gjøre det lettere for lille. Uff, tok det lang tid for dere til det ble bedre eller?kan jeg spørre om babyen vokste ut av det? :(:Heartred Leste at mange vokser ut av det etterhvert

• Omsorg
oi såpass. Har ingen barnelege som følger opp nei, men skal definitivt kontakte helsestasjon, noe må det finnes for å gjøre det lettere for lille. Uff, tok det lang tid for dere til det ble bedre eller?kan jeg spørre om babyen vokste ut av det? :(:Heartred Leste at mange vokser ut av det etterhvert
Var det fastlegen som skrev ut Althera til dere? Ville definitivt kontaktet helsestasjonen ja. De har jo leger der man kan komme til også. Så vil de eventuelt henvise videre. Vi ble fulgt opp av spesialist, og fikk en fin plan for uttesting når hun nærmet seg året. Og da hun var ca. 1 år så var det over :) måtte jo spise melkefritt siden jeg ammet, men var verdt det.

Var det fastlegen som skrev ut Althera til dere? Ville definitivt kontaktet helsestasjonen ja. De har jo leger der man kan komme til også. Så vil de eventuelt henvise videre. Vi ble fulgt opp av spesialist, og fikk en fin plan for uttesting når hun nærmet seg året. Og da hun var ca. 1 år så var det over :) måtte jo spise melkefritt siden jeg ammet, men var verdt det.
Ja det var fastlegen. Ganske fersk fastlege, hun googla litt og bestemte seg at althera var best. Skal til helsestasjon i dag , men ringte dit på fredag og ble enige om å prøve pepticate. Kjøpte den på fredag og på søndag vi hadde en ny baby allerede. Vanlig avføring, lite tårer og masse smil ! Så godt å høre at det ble borte hos dere. Takk for tips og hjelpen :Heartred :)

• Omsorg
Hei,
Kan jeg få spør hvordan dere fant ut at babyen har mpa? Tok de noen tester? Eller prøvde du deg fram ved å kutte melkeprodukter.
Han en på 2 mnd som sliter enormt med magesmeter samme hva vi har prøvd. Og HS anbefalte å kutte alt av melkeprodukter, men det er en ganske stor jobb å legge om hele kostholdet mitt. Det hadde jo vært så mye bedre om dette kan påvises ved noen prøver, før jeg går fult inn og endrer hele kostholdet mitt.
Takk for svar på forhånd ♥️

Hei,
Kan jeg få spør hvordan dere fant ut at babyen har mpa? Tok de noen tester? Eller prøvde du deg fram ved å kutte melkeprodukter.
Han en på 2 mnd som sliter enormt med magesmeter samme hva vi har prøvd. Og HS anbefalte å kutte alt av melkeprodukter, men det er en ganske stor jobb å legge om hele kostholdet mitt. Det hadde jo vært så mye bedre om dette kan påvises ved noen prøver, før jeg går fult inn og endrer hele kostholdet mitt.
Ikke meg du spør, men kan svare likevel. Hos noen så kan man få utslag på prikktest/blodprøver når de er så små, men langt fra alle. Hos første fant vi ut av allergi etter prikktest nærmere 8 mnd gammel. Med yngste mistenkte jeg det ganske tidlig, og i samråd med helsestasjon testa jeg ut melkefritt etter seks ukers kontrollen. Fikk raskt bedring, og har fått symptomer igjen når jeg har prøvd å introdusere melk igjen så det er liten tvil om at melk er problematisk. Men prikktesten har vært negativ begge ganger vi har testa (rundt 3-4 mnd og 9 mnd). Allergilegen vår sier at den type allergi som går mest på plager med mage typisk ikke vises på tester.

Hei,
Nå har du fått svar av ypsilon, men vil også legge til at det nok virker voldsomt i starten, men det er ganske mange erstatningsprodukter på markedet nå, så mye man kan lage. Det meste av brød er melkefritt, det finnes flere melkefri plantemargariner, og kjøttpålegg i stedet for ost. Soya-/mandel-/havremelk i kaffen, osv. Mye asiatisk er naturlig melkefritt, som er god middagsmat. Hvor føler du skoen trykker mest mtp kosthold?

Jeg har selv mpa som voksen, hatt hele livet, så ikke vokst av meg dessverre. Selv om jeg reagerer som en gris hvis jeg får i meg det minste lille spor - har blitt dårlig av rester i ei skrape i ei stekepanne som ikke var 100% «sterilisert» liksom - så slår det ikke ut på allergitest. Håper fordi det ikke er en reell allergi for meg, jeg blir dritdårlig lenge, men er kun i mage-tarm systemet som blir helt kaos og trenger ikke epipen, så vil ikke junior arve det. Da vi skulle begynne med mme (delammer pga lite melk) fikk vi tilfeldigvis Althera av naboen. Ble skikkelig forstoppa. Altså, skikkelig propp. Fikk så Neocate av legen (på blå resept heldigvis) som også gjorde han forstoppet, men Ikke like ille. Husker barnelegen bare «forstoppet på Althera ja, glad du ikke har han på Nan». Så her kjører vi allergimme pga forstoppelse, og har prøvd å gi litt smør i grøten, bremykt, og ser ikke ut som han reagerer på det. Så håper han ikke har noe allergi!

Hvis du ammer må du selv være 100% melkefri for at det skal hjelpe. Den minste lille melkeskvett kan gi plager i ei uke+++.

Nå har du fått svar av ypsilon, men vil også legge til at det nok virker voldsomt i starten, men det er ganske mange erstatningsprodukter på markedet nå, så mye man kan lage. Det meste av brød er melkefritt, det finnes flere melkefri plantemargariner, og kjøttpålegg i stedet for ost. Soya-/mandel-/havremelk i kaffen, osv. Mye asiatisk er naturlig melkefritt, som er god middagsmat. Hvor føler du skoen trykker mest mtp kosthold?
Når det gjelder soya så reagerer mange av de små også på soya om de reagerer på melk. Det kan derfor være lurt å kutte begge deler først og så heller innføre soya igjen når man har sett om det har hatt noen effekt. Om man kutter melk og bytter det ut med soya risikerer man at man bare bytter melk med noe annet baby reagerer på og da kan man lett tenke at det må være noe helt annet.

Når det gjelder soya så reagerer mange av de små også på soya om de reagerer på melk. Det kan derfor være lurt å kutte begge deler først og så heller innføre soya igjen når man har sett om det har hatt noen effekt. Om man kutter melk og bytter det ut med soya risikerer man at man bare bytter melk med noe annet baby reagerer på og da kan man lett tenke at det må være noe helt annet.
Ja, det er sant; 1 av 5 av de med mpa reagerer også på soya.

Back
Topp