Melkeproteinalergi. Tips?

Marai

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
September To Remember
Hei, hei. Trenger sårt tips til kost, ulike produktet og retter jeg kan lage.

Jeg må teste ut en melkefri diett og holde meg unna alt som kan inneholde melkeprotein. Baby har mosegrønn avføring, så har rådført meg med helsesykepleier, og blitt bedt om å teste ut denne kostholdsendringen i 3 uker.

Har noen av dere erfaring med dette? Tips mottas med stor takk :joyful:
 
Hei, hei. Trenger sårt tips til kost, ulike produktet og retter jeg kan lage.

Jeg må teste ut en melkefri diett og holde meg unna alt som kan inneholde melkeprotein. Baby har mosegrønn avføring, så har rådført meg med helsesykepleier, og blitt bedt om å teste ut denne kostholdsendringen i 3 uker.

Har noen av dere erfaring med dette? Tips mottas med stor takk :joyful:

Holder på med det samme selv. Coop har kokesjokolade uten melk og Oreokjeks er uten melk. Ellers så er det å lage mat fra bunnen og ikke steke i smør. Her går det mye i frossen lapskausblanding med gilde magerpølse uten melk.
 
Hei! Er på dag 13 med samme opplegg. Det er utfordrende og tøft, men merket forskjell på gutten min etter 1 uke hvis det er noe trøst.

Tips er å planlegge godt :angelic: Ta deg tid til å lese bak på etiketter. Har du tilgang til å handle på Oda, har alle produktene info om innhold der. De har også et godt utvalg av melkefrie produkter. Alle varer merket vegan er melkefrie, så der kan du være trygg på at de ikke inneholder melk. Coop extra har også et godt utvalg.

Jeg er vegetarianer fra før, så overgangen har ikke blitt så stor for meg. Men jeg savner ost! Kan dessverre ikke tipse om noe god ost, da jeg synes veganost er pyton! Ville unngått dette for å ikke bli skuffet ;)

I stedet for melk i kaffe/havregrøt/pannekaker etc: Mandelmelk, mandel og hasselnøtt-melk, kokosmelk (på literskartong som er tynnet ut) eller havremelk. Her finnes det et godt utvalg, både søtet og usøtet og du må bare prøve deg frem. Merker er änglamark, alpro, oatly, joya. Finnes også i sjokomelk. Soya kan også være et alternativ, men blir ofte anbefalt å kutte ut dette også i starten da mange barn kan reagere på soya.

Steking: Unngå smør, og stek i raps eller solsikkeolje. Finnes melkefri margarin du også kan bruke f.eks i baking.

Matlaging: oatly har mange alternativ til matfløte, creme fraîche etc. Q-meieriene sin Planti er en plantebasert rømme som ikke var aller verst på taco :) Ellers er kokosmelk på boks/kartong ypperlig i mat! Mange asiatiske oppskrifter (curry, supper, gryter etc) er basert på kokosmelk.

Snacks/is: Det finnes overraskende god vegan-is! Selv om den koster litt mer. Ben & Jerry’s Cookiedough, Magnum Almond. Ville unngått tofubasert is (smaker annerledes). Oreos er melkefri (men har soya), Minde Mørk (hvit pose) er melkefri, Søstrene Grene har vegansk sjokolade. Igjen viktig å lese bakpå, da en del potetgull har melk i seg selv om du ikke skulle tro det. Salt og pepper pleier å være trygt. Inneholder det sjokolade er det stort sett melk involvert.

Brød og pålegg: Polarbrød og mange frossen rundstykker er melkefri. Ryvita knekkebrød også. Havregrøt kan lages melkefri, det samme med kjøleskapsgrøt med chiafrø, havregryn og f.eks mandelmelk. Peanøttsmør, syltetøy er raskt på skiva. Spiser du kjøtt har du så klart flere alternativ, men ingen tips å gi der ;) Berit Nordstrand har også en del produkter.

Og ja, det er kjedelig og du kommer til å bli lei og savne matvarer. Mitt tips er å fokusere på hvorfor du gjør det, og hva du potensielt gjør for barnet ditt for å hjelpe. Fokuser på hva du kan spise, og kos deg med det :) Det finnes også et hav av oppskrifter der ute om du søker på vegan. Det kan hjelpe masse! Så er sikkert overskuddet der etterhvert til å kose deg med å prøve ut nye oppskrifter (det sier jeg til meg selv ). Så må du i starten bare ha et sett med go-to oppskrifter. Alle røde pastasauser pleier å være trygge! Og ja, mange halvfabrikater må du nok styre unna…

Lykke til! Vi er flere i samme båt her :)
 
Brød og pålegg: Polarbrød og mange frossen rundstykker er melkefri. Ryvita knekkebrød også. Havregrøt kan lages melkefri, det samme med kjøleskapsgrøt med chiafrø, havregryn og f.eks mandelmelk. Peanøttsmør, syltetøy er raskt på skiva. Spiser du kjøtt har du så klart flere alternativ, men ingen tips å gi der ;) Berit Nordstrand har også en del produkter.

Sniker fra februar. Når mini var allergisk mot melk brukte jeg mye smørepåleggene fra Plantego på brødskiva. Tidligere hadde jeg spist nesten utelukkende brunost, og det måtte jeg selvfølgelig kutte ut. Har fortsatt med de plantego-påleggene i ettertid også for jeg synes de er gode :)
 
Pålegg; makrell i tomat, krepsehaler i aioli, rene kjøttprodukter, røkelaks.

Kokosyoghurt med bare bra granola er et fint mellommåltid.
 
Vi har vært melkefri i 8 uker og lurer på å reintrodusere melkeprotein for å bekrefte/avkrefte at mini reagerer. Noen som har gjort det? Hvordan gjorde dere det? Vurderer å gi litt drikkeklar hipp. På den måten tuller det ikke til ammingen dersom han skulle reagere. Skulle spurt helsesykepleier om dette på kontroll i dag, men måtte utsette da mini hadde feber. Tenker også at det er lurt å gjøre det før 3-måneders vaksinasjonen som også kan gi bivirkninger som ligner. Det tydeligste tegnet på MPA her har vært utslett, magevondt, gulping og uro. Fint med erfaringer før jeg tar kontakt med fastlegen. Legen hadde ikke mye kunnskap om dette heller…
 
Vi har vært melkefri i 8 uker og lurer på å reintrodusere melkeprotein for å bekrefte/avkrefte at mini reagerer. Noen som har gjort det? Hvordan gjorde dere det? Vurderer å gi litt drikkeklar hipp. På den måten tuller det ikke til ammingen dersom han skulle reagere. Skulle spurt helsesykepleier om dette på kontroll i dag, men måtte utsette da mini hadde feber. Tenker også at det er lurt å gjøre det før 3-måneders vaksinasjonen som også kan gi bivirkninger som ligner. Det tydeligste tegnet på MPA her har vært utslett, magevondt, gulping og uro. Fint med erfaringer før jeg tar kontakt med fastlegen. Legen hadde ikke mye kunnskap om dette heller…

Da ville jeg isåfall gitt veldig lite, introduksjon vis morsmelk er mer skånsomt :) gi isåfall typ en teskje.
Mi på 21 mnd reagerer fortsatt. Ammer ikke lenger men ved reintroduksjon nå, gir vi feks en teskje revet ost eller mat som er stekt i litt smør. Så det er små mengder du får i seg :) prøver ca annenhver måned i håp om at hun snart har vokst det av seg.
 
Da ville jeg isåfall gitt veldig lite, introduksjon vis morsmelk er mer skånsomt :) gi isåfall typ en teskje.
Mi på 21 mnd reagerer fortsatt. Ammer ikke lenger men ved reintroduksjon nå, gir vi feks en teskje revet ost eller mat som er stekt i litt smør. Så det er små mengder du får i seg :) prøver ca annenhver måned i håp om at hun snart har vokst det av seg.
Takk for tips! Vi endte opp med å gi litt hipp i går kveld. Ingen magevondt, men utslettet ser ut til å blomstre opp allerede. Så da blir det fortsatt melkefritt på meg. Har vondt av han, selv om han ikke virker plaget. Kommer nok til å vente en god stund før vi forsøker igjen, og da etter han har begynt med fast føde. Holder meg nok melkefri til ammingen er unnagjort. Håper han vokser det av seg. Din også :Heartpink
 
Takk for tips! Vi endte opp med å gi litt hipp i går kveld. Ingen magevondt, men utslettet ser ut til å blomstre opp allerede. Så da blir det fortsatt melkefritt på meg. Har vondt av han, selv om han ikke virker plaget. Kommer nok til å vente en god stund før vi forsøker igjen, og da etter han har begynt med fast føde. Holder meg nok melkefri til ammingen er unnagjort. Håper han vokser det av seg. Din også :Heartpink

Ja jeg mener at hvis de reagerer ved reintroduksjon så skal man vente til 12mnd med å prøv igjen fikk vi beskjed om - men spør lege om det. Vi fikk henvisning til barnelege som er litt mer oppdatert enn feks fastlegen på barn og allergier :)
Det skal hevrtfall være gode sjanser for å vokse det av seg innen 3 år, så vi bare prøver av og til og ser an. :)
 
Etter 10 mnd melkefritt fikk jeg nå påvist b12-mangel...er nok trolig en sammenheng, selv om jeg har prøvd og være flink å spise vitaminer og egg.
 
Etter 10 mnd melkefritt fikk jeg nå påvist b12-mangel...er nok trolig en sammenheng, selv om jeg har prøvd og være flink å spise vitaminer og egg.

Hvorfor ikke ta tilskudd? Melk er kun B12-rik fordi det blir tilsatt B12 i foret til kua, som da går gjennom tarmen og tas opp i blodet og deretter ut i melka. Den prosessen gjennom ku-tarm, blod og melk kan man spare seg med å bare ta tilskuddet direkte selv :) Og om man enda har mangel så kan det hende man ikke har godt opptak i tarm uansett, da må man til med sprøyter både med og uten melk.
 
Hvorfor ikke ta tilskudd? Melk er kun B12-rik fordi det blir tilsatt B12 i foret til kua, som da går gjennom tarmen og tas opp i blodet og deretter ut i melka. Den prosessen gjennom ku-tarm, blod og melk kan man spare seg med å bare ta tilskuddet direkte selv :) Og om man enda har mangel så kan det hende man ikke har godt opptak i tarm uansett, da må man til med sprøyter både med og uten melk.

Har tatt gravid og amme-vitamin/multivitamintilskudd siden januar i fjor. Så trodde ikke det var mulighet for å synke så lavt på b12, siden jeg har spist egg og kjøtt. Hadde tatt b12-tilskudd i tillegg, dersom jeg hadde visst jeg trengte det.
 
Har tatt gravid og amme-vitamin/multivitamintilskudd siden januar i fjor. Så trodde ikke det var mulighet for å synke så lavt på b12, siden jeg har spist egg og kjøtt. Hadde tatt b12-tilskudd i tillegg, dersom jeg hadde visst jeg trengte det.

Vet du hvor mange mikrogram B12 de inneholder? Når jeg hadde mangel tok jeg 1000mikrogram om dagen, legens anbefaling
 
Vet du hvor mange mikrogram B12 de inneholder? Når jeg hadde mangel tok jeg 1000mikrogram om dagen, legens anbefaling

Hva multivitamintilskuddene innholdt av b12 har jeg ikke oversikt over.

Mener jeg har fått samme kur (1000mg) på resept fra legen nå på b12.
 
Hei. Hva ønsker du å lage? Lettere å gi tips og råd da. Vi har levd melkefritt i 10 år så har sånn passe oversikt.
Og der så jeg at innlegget var gammelt.... :hilarious:
 
Etter 10 mnd melkefritt fikk jeg nå påvist b12-mangel...er nok trolig en sammenheng, selv om jeg har prøvd og være flink å spise vitaminer og egg.
Hvordan kom dere på å sjekke det? Hadde du symptomer på det? Trøtt og sliten?
Jeg lever også fortsatt melkefri.
 
Hvordan kom dere på å sjekke det? Hadde du symptomer på det? Trøtt og sliten?
Jeg lever også fortsatt melkefri.

Kom for sykmelding pga noe annet, men legen lurte på om jeg følte meg fysisk sliten og jeg bare ja. Og han bare "vi tar en blodprøve før du reiser".
 
Hvordan kom dere på å sjekke det? Hadde du symptomer på det? Trøtt og sliten?
Jeg lever også fortsatt melkefri.
Ikke meg du spurte, men når jeg hadde b12 mangel var mitt første symptom lett depresjon. Så hovnet jeg opp og ble tørr i slimhinner i munnen og så ble jeg utrolig sliten og andpusten av små fysiske ting (som å gå opp en slak bakke). Dette utviklet seg over (sannsynligvis) flere år.
 
Ikke meg du spurte, men når jeg hadde b12 mangel var mitt første symptom lett depresjon. Så hovnet jeg opp og ble tørr i slimhinner i munnen og så ble jeg utrolig sliten og andpusten av små fysiske ting (som å gå opp en slak bakke). Dette utviklet seg over (sannsynligvis) flere år.

Jeg tilfredsstiller alle symptomer som finnes i oversikt på nettet. Trøtt, ustødig, deprimert, hjertebank. Har også tørre slimhinner. Tok prøve av b12 på 6-ukerskontroll. Da var den lav, men innenfor normalområdet. Nå var den under.

Når merker du bedring etter du begynte på kur, eller tok du injeksjoner?
 
Jeg tilfredsstiller alle symptomer som finnes i oversikt på nettet. Trøtt, ustødig, deprimert, hjertebank. Har også tørre slimhinner. Tok prøve av b12 på 6-ukerskontroll. Da var den lav, men innenfor normalområdet. Nå var den under.

Når merker du bedring etter du begynte på kur, eller tok du injeksjoner?
Jeg tok tabletter. Tror jeg tok 1000mg (2 tabletter), og syns jeg kan huske å føle meg mye bedre etter et par uker. Det er noen år siden dette. Jeg har hatt mangel en gang før også (jeg har ibs) 10 år før der igjen og fikk sprøyter, men da kan jeg ikke huske at jeg merket noe forskjell.
 
Back
Topp