Hei! Er på dag 13 med samme opplegg. Det er utfordrende og tøft, men merket forskjell på gutten min etter 1 uke hvis det er noe trøst.
Tips er å planlegge godt
Ta deg tid til å lese bak på etiketter. Har du tilgang til å handle på Oda, har alle produktene info om innhold der. De har også et godt utvalg av melkefrie produkter. Alle varer merket vegan er melkefrie, så der kan du være trygg på at de ikke inneholder melk. Coop extra har også et godt utvalg.
Jeg er vegetarianer fra før, så overgangen har ikke blitt så stor for meg. Men jeg savner ost! Kan dessverre ikke tipse om noe god ost, da jeg synes veganost er pyton! Ville unngått dette for å ikke bli skuffet
I stedet for melk i kaffe/havregrøt/pannekaker etc: Mandelmelk, mandel og hasselnøtt-melk, kokosmelk (på literskartong som er tynnet ut) eller havremelk. Her finnes det et godt utvalg, både søtet og usøtet og du må bare prøve deg frem. Merker er änglamark, alpro, oatly, joya. Finnes også i sjokomelk. Soya kan også være et alternativ, men blir ofte anbefalt å kutte ut dette også i starten da mange barn kan reagere på soya.
Steking: Unngå smør, og stek i raps eller solsikkeolje. Finnes melkefri margarin du også kan bruke f.eks i baking.
Matlaging: oatly har mange alternativ til matfløte, creme fraîche etc. Q-meieriene sin Planti er en plantebasert rømme som ikke var aller verst på taco
Ellers er kokosmelk på boks/kartong ypperlig i mat! Mange asiatiske oppskrifter (curry, supper, gryter etc) er basert på kokosmelk.
Snacks/is: Det finnes overraskende god vegan-is! Selv om den koster litt mer. Ben & Jerry’s Cookiedough, Magnum Almond. Ville unngått tofubasert is (smaker annerledes). Oreos er melkefri (men har soya), Minde Mørk (hvit pose) er melkefri, Søstrene Grene har vegansk sjokolade. Igjen viktig å lese bakpå, da en del potetgull har melk i seg selv om du ikke skulle tro det. Salt og pepper pleier å være trygt. Inneholder det sjokolade er det stort sett melk involvert.
Brød og pålegg: Polarbrød og mange frossen rundstykker er melkefri. Ryvita knekkebrød også. Havregrøt kan lages melkefri, det samme med kjøleskapsgrøt med chiafrø, havregryn og f.eks mandelmelk. Peanøttsmør, syltetøy er raskt på skiva. Spiser du kjøtt har du så klart flere alternativ, men ingen tips å gi der
Berit Nordstrand har også en del produkter.
Og ja, det er kjedelig og du kommer til å bli lei og savne matvarer. Mitt tips er å fokusere på hvorfor du gjør det, og hva du potensielt gjør for barnet ditt for å hjelpe. Fokuser på hva du kan spise, og kos deg med det
Det finnes også et hav av oppskrifter der ute om du søker på vegan. Det kan hjelpe masse! Så er sikkert overskuddet der etterhvert til å kose deg med å prøve ut nye oppskrifter (det sier jeg til meg selv ). Så må du i starten bare ha et sett med go-to oppskrifter. Alle røde pastasauser pleier å være trygge! Og ja, mange halvfabrikater må du nok styre unna…
Lykke til! Vi er flere i samme båt her