Melkeproteinalerg hos baby. Tips?

Marai

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
September To Remember
Hei, hei. Trenger sårt tips til kost, ulike produktet og retter jeg kan lage.

Jeg må teste ut en melkefri diett og holde meg unna alt som kan inneholde melkeprotein. Baby har mosegrønn avføring, så har rådført meg med helsesykepleier, og blitt bedt om å teste ut denne kostholdsendringen i 3 uker.

Har noen av dere erfaring med dette? Tips mottas med stor takk :joyful:
 
De beste melkefrie tingene:
- Gryr vegansk fløte
- iKaffe Havremelk er veldig god å steame til kaffe latte om du liker det
- Berit Nordstrand smør/bordsmørpakke
- Melange melkefritt smør
- Minde vegansk sjokolade med havsalt
- glutenfri brun saus pose er melkefri

Og A L T fra merket Dig! de har det på noen helsekoster og ohyes.no masse gode sjokoladesnacks som ikke smaker som «melkefri estatningssjokolade». Hadde ikke smakt at disse var melkefrie om jeg ikke visste det.

Og generelt - alle produkter som er prosesserte, må du lese på. Potetgull, nøtteblandinger, sauser, ferdigretter. Alt som ikke er helt rene produkter kan inneholde en form for melk.

Det enkleste er å lage retter som egentlig ikke behøver å inneholde masse melk, men man kan samtidig få til veldig god pasta carbonara med GRYR fløte.
 
Coop sin kokesjokolade og 70 prosent er melkefri (kan inneholde spor, men det pleier gå greit).

Bruker gryr havremelk som regel, men kun i mat. Lager det medte fra bunn av, men med melkefritt smør (Melange blå) og havremelk.

Lese på alt, mye ferdigmat inneholder heller ikke melk, men majoriteten gjør dessverre det.

Meny blant annet har en erstatning for Philadelphia som heter påsmacken eller noe. Den er god :)
 
Jeg har nettopp smakt et nytt sjokoladepålegg fra Plantego som heter sjokao som jeg syns var veldig godt! Jeg har funnet det på Meny.
 
Jeg har nettopp smakt et nytt sjokoladepålegg fra Plantego som heter sjokao som jeg syns var veldig godt! Jeg har funnet det på Meny.

Hvordan smakte det i forhold til vanlig? Savner nugatti på brødskiven i helgene :p
 
Hvordan smakte det i forhold til vanlig? Savner nugatti på brødskiven i helgene :p

so vegan so fein fra brinkers er veldig nam, vet ikke om man får tak i den i Norge.

Melkefritt er egentlig bare å være nøye på prosesserte produkter og ellers bruke erstatninger, havrebrød og boller smaker det samme med havremelk og margarin :) Eneste jeg savner (er veganer pga dyrevelferd) er en god camembert og synes mye ost er ugh. Men der må man bare prøve seg fram, det finnes så sykt mange alternativer på markedet i dag.
 
Hvordan smakte det i forhold til vanlig? Savner nugatti på brødskiven i helgene :p
Nugatti er med nøtter så den smaken får man jo ikke. Jeg har aldri vært noen nugatti-person, spiste Sjokade når jeg var liten. Lenge siden jeg har spist nå så kan ikke sammenligne, men jeg syns det var så godt at det ble spist ei skei etter jeg var ferdig å ha på skiva
 
Tusen takk for disse fenomenale tipsene damer!! Jeg begynte å grue meg skikkelig ettersom jeg ELSKER ost og sjokolade! :joyful:
 
Tusen takk for disse fenomenale tipsene damer!! Jeg begynte å grue meg skikkelig ettersom jeg ELSKER ost og sjokolade! :joyful:

Ost har jeg ikke funnet en fullgod erstatning for, men sjokolade JA :D og det er aller viktigst i barseltida spør du meg.

Man kan lage en kjempegod snack selv også ved å blande peanøttsmør, honning, kako, havregryn og evt hakka valnøtter eller peanøtter pluss en god klype havsalt. Jeg bare slumper meg frem med mengdeforhold, varmer alt på svak varme i en kjele så det er lettere å blande. Flater ut på et bakepapir og har i fryser eller kjøleskap til en stivner. Det tar litt tid før det har stivna, men det smaker BEDRE enn smash :D synes jeg da. Smaker litt ekstra godt fordi man kan kose seg mer med å tenke på at det ikke inneholder sukker :p
 
Ost har jeg ikke funnet en fullgod erstatning for, men sjokolade JA :D og det er aller viktigst i barseltida spør du meg.

Man kan lage en kjempegod snack selv også ved å blande peanøttsmør, honning, kako, havregryn og evt hakka valnøtter eller peanøtter pluss en god klype havsalt. Jeg bare slumper meg frem med mengdeforhold, varmer alt på svak varme i en kjele så det er lettere å blande. Flater ut på et bakepapir og har i fryser eller kjøleskap til en stivner. Det tar litt tid før det har stivna, men det smaker BEDRE enn smash :D synes jeg da. Smaker litt ekstra godt fordi man kan kose seg mer med å tenke på at det ikke inneholder sukker :p
Det høres superdigg ut!!! Takk for tips! Skal definitivt lages!!! Må på handletur asap kjenner jeg! :joyful:
 
Vanskeligste syns jeg er ift enkel mat på farten nå med nyfødt. Energibarer inneholder ofte melk, man kan ikke bare kjøpe en yoghurt osv. Ferdigsmurt bruker ofte smør.

Lagd hjemmelaget bounty da, det er jo kjempeenkelt og raskt! Coop sin kokesjokolade har reddet noen barseltårer :p

Og bananpannekaker steker jeg opp fler av som jeg fryser i porsjonsposer. Da kan de bare tines på benken, en rask tur i mikroen og så ferdig :) Ellers blir det mye polarbrød med syltetøy eller makrell… Generelt lite fan av kjøttpålegg og spiser sjeldent egg.
 
Vanskeligste syns jeg er ift enkel mat på farten nå med nyfødt. Energibarer inneholder ofte melk, man kan ikke bare kjøpe en yoghurt osv. Ferdigsmurt bruker ofte smør.

Lagd hjemmelaget bounty da, det er jo kjempeenkelt og raskt! Coop sin kokesjokolade har reddet noen barseltårer :p

Og bananpannekaker steker jeg opp fler av som jeg fryser i porsjonsposer. Da kan de bare tines på benken, en rask tur i mikroen og så ferdig :) Ellers blir det mye polarbrød med syltetøy eller makrell… Generelt lite fan av kjøttpålegg og spiser sjeldent egg.
Det plantego-merket som har Sjokao har også flere andre kjøttfrie pålegg. Hummus, avokado/kikerter, tomat/basilikum/kikerter og paprika/kikerter. Jeg bruker dem mye fortsatt selv om melkeallergien er over her nå.
 
veldig enkelt å lage hjemmelaget nugatti. Rist hasselnøtter i oven eller tør stekepanne. Ta det i en foodprosessor. Kjør det sammen med litt kakao og evt honning. La det går til nøttene begynner å olje seg.
 
veldig enkelt å lage hjemmelaget nugatti. Rist hasselnøtter i oven eller tør stekepanne. Ta det i en foodprosessor. Kjør det sammen med litt kakao og evt honning. La det går til nøttene begynner å olje seg.
Men pass på å ikke gi til baby før 12 mnd om man bruker honning i. For vår del er nøtter også utelukka så sånne pålegg funker ikke for oss :(
 
Men pass på å ikke gi til baby før 12 mnd om man bruker honning i. For vår del er nøtter også utelukka så sånne pålegg funker ikke for oss :(
Ja viktig det med honning! Hva med peanøtter? Det er ikke en nøtt, men en belgfrukt
 
Da er det best å høre på legen! Ville bare si ifra for mange tror at peanøtter er en nøtt.
Ja jeg vet, så bra at du presiserte sånn at andre som leser ser at man kanskje kan spise det ene selv om man er allergisk for det andre :)
 
Back
Topp