Melkeprodusjon

Margrethe

Gift med forumet
Smånissene 2022
❄️ Januargull 2023 ❄️
Bakgrunn: Mini ble født med keisersnitt for 16 dager siden i 35+0. Har siden da hatt sonde ig vi over på amming og flaske. All mat måles opp, enten ml om vi gir direkte i sonde, eller veiing før og etter amming, slik at det resterende ikke overstiger mengden han skal ha.

Jeg fikk ut råmelk samme dag som fødsel og under oppholdet på barsel tok produksjonen seg gradvis opp, men mengde per pumping på 40-60ml.

Vi har vært hjemme en uke og jeg syns produksjonen har stagnert. Lnsker å ha noen måltid ekstra stående i kjøleskapet, men reservene forsvinner så firt nannen tar en mating uten meg på natten. Hjelper lite å pumpe lengre enn programmet på pumps også.

Har dere noen tips om hva jeg Jan gjøre? Reservemåltid er én ting, men han skal opp i antall ml per måltid ig da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre…
 
Ammer du han nå eller gir du bare flaske?

Har pumpet med begge mine pga prematur (uke 27 og nå uke 32), alltid fått ut lite. Men sekundet de ammer legger de ekstremt godt på seg, så puppene er regelrett bare elendige ift pumping. Måtte bruke noe erstatning i tillegg til hva jeg pumpet med han født uke 32, i tillegg til bankmelk på begge to. Pumping var en kamp mot klokken.

Anbefaler legge inn en ekstra økt pumping på natt og morgen. Da er produksjonen høyest.
 
Anbefaler forøvrig til normalen bare pumpe maks 10 min, men legge inn noen økter med powerpumping (stimulerer på samme måte som økedøgn).
 
Ammer du han nå eller gir du bare flaske?

Har pumpet med begge mine pga prematur (uke 27 og nå uke 32), alltid fått ut lite. Men sekundet de ammer legger de ekstremt godt på seg, så puppene er regelrett bare elendige ift pumping. Måtte bruke noe erstatning i tillegg til hva jeg pumpet med han født uke 32, i tillegg til bankmelk på begge to. Pumping var en kamp mot klokken.

Anbefaler legge inn en ekstra økt pumping på natt og morgen. Da er produksjonen høyest.
En periode da vi var på sykehuset var det ingen amming, rett og slett fordi vi ikke skulle bruke energien hand på å prøve. Han mistet for mye vekt.

Nå gjør jeg alle tre: forsøker å amme (han sovner), pumper og gir flaske og sonde.

Takk for tips pm mer pumping natt og morgen!
 
Jeg hadde problemer med ammingen i starten og gjorde det samme som du gjør nå. Prøvde å amme, gav flaske (koppmating i begynnelsen) og så pumping. Fikk beskjed om å gjøre dette hver 3. time, døgnet rundt, i starten. Var ufattelig slitsomt. Jeg fikk heller ikke noe særlig mer enn 50-60 ml pr pumping. Tror ikke det var noe i veien med produksjonen min, bare det at pumpingen ikke var så effektiv desverre. Vi kjøpte inn NAN til slutt, sånn at vi hadde reserve i tilfelle jeg ikke fikk pumpet ut nok.

Heldigvis kom vi i gang med ammingen ca 1,5 - 2 uker etter at vi kom hjem fra sykehuset. Ikke noen gode tips her, annet enn å pumpe mer på natt/morgen eller bruke erstatning for å supplere. Håper dere finner en løsning som passer for dere!
 
Pumping hver tredje time døgnet rundt var det som hjalp produksjonen min skikkelig igang. Powerpumping ved 1-2 amminger per døgn.
 
Jeg hadde problemer med ammingen i starten og gjorde det samme som du gjør nå. Prøvde å amme, gav flaske (koppmating i begynnelsen) og så pumping. Fikk beskjed om å gjøre dette hver 3. time, døgnet rundt, i starten. Var ufattelig slitsomt. Jeg fikk heller ikke noe særlig mer enn 50-60 ml pr pumping. Tror ikke det var noe i veien med produksjonen min, bare det at pumpingen ikke var så effektiv desverre. Vi kjøpte inn NAN til slutt, sånn at vi hadde reserve i tilfelle jeg ikke fikk pumpet ut nok.

Heldigvis kom vi i gang med ammingen ca 1,5 - 2 uker etter at vi kom hjem fra sykehuset. Ikke noen gode tips her, annet enn å pumpe mer på natt/morgen eller bruke erstatning for å supplere. Håper dere finner en løsning som passer for dere!
Takk, ikke så viktig om du ikke har konkrete tips, men godt å vite at andre har opplevd det samme. Vi er på samme tretimersregime, og skal jeg gjøre alt etter boken, tar det ufattelig med tid: veie ham, amme, veie igjen, gi resten vi flaske, så sonde, så pumpe. Går fort opp mot halvannen time.

Godt å høre at det løste seg for deg!
 
Takk, ikke så viktig om du ikke har konkrete tips, men godt å vite at andre har opplevd det samme. Vi er på samme tretimersregime, og skal jeg gjøre alt etter boken, tar det ufattelig med tid: veie ham, amme, veie igjen, gi resten vi flaske, så sonde, så pumpe. Går fort opp mot halvannen time.

Godt å høre at det løste seg for deg!
Og så i tillegg kommer koking av utstyr! Hele dagen går vekk. Jeg slapp jo veiing og sonde da. Håper det løser seg for deg også!
Etterhvert som de vokser og går opp i vekt løsner det jo litt og man får litt mer ut av dagen, men jeg vet det er tøft når man står i det.
 
Takk, ikke så viktig om du ikke har konkrete tips, men godt å vite at andre har opplevd det samme. Vi er på samme tretimersregime, og skal jeg gjøre alt etter boken, tar det ufattelig med tid: veie ham, amme, veie igjen, gi resten vi flaske, så sonde, så pumpe. Går fort opp mot halvannen time.

Godt å høre at det løste seg for deg!
Jeg fikk foresten bare ut rundt 20-30 ml maks på sykehuset. Da skulle han ha 40-50 ml hver tredje time… I tillegg til det regimet du nevner…
 
høres slitsomt ut med det regimet, sørlig med veiing av alle måltider! :HeartredDet er vel ikke så uvanlig at omveltningen med å komme hjem gjør at matingen går litt dårligere en periode.

Tre tips for pumping: sjekk at pumpeskjoldene er riktig størrelse, sett i gang utdrivingen selv før du starter pumpinga og gjør melkekompresjoner når du pumper. Melkekompresjoner er også supert å gjøre når du ammer for å få mer melk ut, som øker produksjonen din og gir mer mat i baby :happy: noen opplever også at håndmelking er mer effektivt enn pumping, spesielt med litt trening.
 
Du kan forresten ta kontakt med ammehjelpen for å få oppfølging hvis du ikke har gjort det, det er flere ammehjelpere som jobber på nyfødtintensiv og kjenner godt til problemstillingene!
 
Du kan forresten ta kontakt med ammehjelpen for å få oppfølging hvis du ikke har gjort det, det er flere ammehjelpere som jobber på nyfødtintensiv og kjenner godt til problemstillingene!
Tusen takk for tips! Mulig det blir aktuelt :)
 
Jeg hadde problemer med ammingen i starten og gjorde det samme som du gjør nå. Prøvde å amme, gav flaske (koppmating i begynnelsen) og så pumping. Fikk beskjed om å gjøre dette hver 3. time, døgnet rundt, i starten. Var ufattelig slitsomt. Jeg fikk heller ikke noe særlig mer enn 50-60 ml pr pumping. Tror ikke det var noe i veien med produksjonen min, bare det at pumpingen ikke var så effektiv desverre. Vi kjøpte inn NAN til slutt, sånn at vi hadde reserve i tilfelle jeg ikke fikk pumpet ut nok.

Heldigvis kom vi i gang med ammingen ca 1,5 - 2 uker etter at vi kom hjem fra sykehuset. Ikke noen gode tips her, annet enn å pumpe mer på natt/morgen eller bruke erstatning for å supplere. Håper dere finner en løsning som passer for dere!
Men: 50-60 ml egentlig mye! De minste spiser ikke så mye.


Pumpet også hver 3. Time med eldste, og fikk vel egentlig overproduksjon av melk, og kunne nok donert bort hadde jeg tenkt på det. Frøs et lager for nå samboer overtok permisjon. Pumpe hver gang lille har spist, og så om så stå opp om natta... det høres vilt ut, men gjorde det en stund med eldste. Bare stimulering uten at det kommer så mye melk øker produksjonen,da kroppen oppfatter at det etterspørres mer.
 
Husk at puppene produserer det baby etterspør:) hyppig amming/pumping vil gradvis øke produksjonen ☺️ når mini var nyfødt i fjor, ammet vi så hyppig som hver time døgnet rundt en periode :angelic:
 
Men: 50-60 ml egentlig mye! De minste spiser ikke så mye.


Pumpet også hver 3. Time med eldste, og fikk vel egentlig overproduksjon av melk, og kunne nok donert bort hadde jeg tenkt på det. Frøs et lager for nå samboer overtok permisjon. Pumpe hver gang lille har spist, og så om så stå opp om natta... det høres vilt ut, men gjorde det en stund med eldste. Bare stimulering uten at det kommer så mye melk øker produksjonen,da kroppen oppfatter at det etterspørres mer.
Ja, det er godt nok for 1-2 måltid. Min spiste vel rundt 50 ml etter en uke? Noen ganger mindre, noen ganger mer. Men jeg måtte pumpe en stund får å få ut så mye og jeg orker ikke å pumpe ut noe stort mer så jeg hadde aldri mye til overs. Fikk også litt overproduksjon så når amminga kom i gang skikkelig så stoppet jeg å bruke pumpa.
 
Forrige uke var SÅ bra, men opp mot 80ml på powerpumping. Så bra at jeg til og med kontaktet Melkebanken (fikk fra dem da vi var innlagt og vil gjerne gi tilbake). Men må er det som om produksjonen er reversert. Hjelper ikke å powerpumpe. Klarer kanskje å få i ham 10-15 ml når han ammer. Så blir det en liten pause mens vi sonder resten og så er det 20-30ml når jeg pumper. Det går jo ikke det når han skal ha 50 ml hver tredje time. Hva kan jeg gjøre?
 
Forrige uke var SÅ bra, men opp mot 80ml på powerpumping. Så bra at jeg til og med kontaktet Melkebanken (fikk fra dem da vi var innlagt og vil gjerne gi tilbake). Men må er det som om produksjonen er reversert. Hjelper ikke å powerpumpe. Klarer kanskje å få i ham 10-15 ml når han ammer. Så blir det en liten pause mens vi sonder resten og så er det 20-30ml når jeg pumper. Det går jo ikke det når han skal ha 50 ml hver tredje time. Hva kan jeg gjøre?

Ta en økenatt heller enn powerpumping! Det er det som skjer når man ikke pumper, men ammer :) det innebærer ofte at baby skal die hver time mellom 00 og 06, så pumpe feks 10 min hver time. Blir lite søvn den natten. Og mor er helt i svime dagen etter :wacky: Men det er timene på natta som virkelig gjør at produksjonen øker.
 
Ta en økenatt heller enn powerpumping! Det er det som skjer når man ikke pumper, men ammer :) det innebærer ofte at baby skal die hver time mellom 00 og 06, så pumpe feks 10 min hver time. Blir lite søvn den natten. Og mor er helt i svime dagen etter :wacky: Men det er timene på natta som virkelig gjør at produksjonen øker.
Dette er et godt tips. Må få mannen med på laget, så prøver jeg!

(Men så er hvordan vi da skal gjøre det mtp mini og datamengden hans… mannen får regne på det)
 
Dette er et godt tips. Må få mannen med på laget, så prøver jeg!

(Men så er hvordan vi da skal gjøre det mtp mini og datamengden hans… mannen får regne på det)
Kan være verdt et forsøk, men lurt å ha mannen med ja. Når man har økenatt og ammer, så kan man jo bare pakke inn puppen etterpå og ligger ofte samtidig så går fortere å sovne. Mens pumping er mer slitsomt, synes jeg da. Må sette seg opp, ordne med pumpe, putte melk i kjøleskapet etterpå osv.
så det er greit å kunne sove litt dagen etter. Man trenger jo også litt hvile for å produsere melk også.
Han tar kanskje ikke brystet helt enda med eller uten skjold? Kan være lettere for premature og flaskemate babyer å ta bryst med skjold, men samtidig ikke noen quickfix heller. Jeg ammet min første med skjold i 2 uker, før han begynte å ta brystet uten og i et par dager med minste.
 
Kan være verdt et forsøk, men lurt å ha mannen med ja. Når man har økenatt og ammer, så kan man jo bare pakke inn puppen etterpå og ligger ofte samtidig så går fortere å sovne. Mens pumping er mer slitsomt, synes jeg da. Må sette seg opp, ordne med pumpe, putte melk i kjøleskapet etterpå osv.
så det er greit å kunne sove litt dagen etter. Man trenger jo også litt hvile for å produsere melk også.
Han tar kanskje ikke brystet helt enda med eller uten skjold? Kan være lettere for premature og flaskemate babyer å ta bryst med skjold, men samtidig ikke noen quickfix heller. Jeg ammet min første med skjold i 2 uker, før han begynte å ta brystet uten og i et par dager med minste.
Jeg bruker fremdeles skjold og tror det er best må. NAST observerte i går og mente han har godt tak, men på 30 min (15 på hvert bryst) tar han bare 10-30 ml (avhengig av når på døgnet). Kanskje det da henger noe sammen med min produksjon også?

Mannen prøver å dytte i meg mat, jeg har lite matlyst og spiser/føler behov for lite nå som jeg er så ekstremt immobil. Skjønner at det spiller inn, så tipset om havregrøt tar jeg hjertelig imot!
 
Back
Topp