melkeproduksjonen

x1xsiljis

Glad i forumet
Hjelp! etter att jeg snakket med barnelegen om gulsoten til gutten min så ble det bestemt att jeg skulle gi tilegg til annenhvert måltid.. i hvertfall da jeg skulle pumpe meg så kom det ikke ut mere enn kanskje 20ml på den venstre puppen![&:] høyre kom det jo 70ml på noen få min! hva er det som skjer, og hva gjør jeg nå?? det er jo ikke rart gutten min har sugi og sugi på venstre puppen når det ikke er noe der![X(] uff.. kjenner jeg blir skikkelig lei meg av hele greia for jeg vil så gjerne amme han, og akkurat når det begynte å gå skikkelig bra og jeg ikke var sår lenger så måtte jeg begynne å gi tilegg og nå kjenner jeg att han begynner å suge feil på puppen etter han har fått flaske[:(]

uff, kjenner jeg blir skikkelig lei meg! alt gikk så innmari bra med amminga, og plutselig så har jeg liksom ikke melk i den ene puppen omtrent![X(] føler jeg svikter han på en eller annen dum måte, han er jo sikkert like fornøyd med tilegg han, men jeg vil jo så gjerne amme han! det er jo så kos også <3
Men kanskje jeg skal prøve å ringe de du snakka med! har du ett telefonnnummer jeg kan få?[:)]
Håper det ordner seg for deg da! jeg synes å det er helt umulig å finne ut om puppen er tom eller ikke.. mamma mente hu kjente att melka strømma da hu amma, men hvis jeg kjenner det er det såfall bare i starten når det er ganske fullt.. er bare da jeg hører han svelge også egentlig, for da er ha så glupsk :) men jeg har jo tydeligvis ikke peiling, han har jo liggi å sugi på puppen min i oppimot en halvtime og bare fått ut 20-30ml stakkar[&o]

nøtter det ikke om du pumper den ofte eller legger han ofte til den puppen?[8|]

Takk s90,da skal jeg prøve å ringe de[:)] UFF! tuller du? jeg har jo ikke så mye valg nå da siden jeg må gi han mme for å få ned bilrubinen hans[X(] åhhh... for noe dritt asså! får bare håpe det går bra med denna amminga for oss!

Sl0th: jeg prøver å pumpe hver 3time, blir bare sår hvis jeg legger han til for han blir jo så fortvila over att det ikke er noe der... men jeg får ikke pumpa noe oftere heller for det tar jo så lang tid før det fyller seg opp igjen der... hmm...

ORIGINAL: s90

Men jeg lurer også på noe, gidder ikke å lage egen tråd om det [8D]

Når de sier til meg at jeg skal amme ANNEHVER time (!), og han dier i rundt 45-60 minutter for å tømme èn pupp, så har jeg bare en time igjen før jeg må amme igjen. Såvidt vi rekker raping og kanskje et bleieskift før jeg må ut med puppen igjen, da! [:o] Syns det høres så overveldende ut.. [&o][X(]

Min kar sov 3-4 og opptil 5 timer på dagen og jordmor sa til meg at det var helt perfekt.. Jeg var jo skitredd for at han ikke la på seg siden han sov så mye og bare var med puppen i alt fra 2- 10 minutter.. Men han hadde jo lagt på seg masse da ;P

Ellers så sier de jo at man skal gi de mat når de vil ha, omså det er hver 10. minutt eller hver 4. time ? Man kan jo ikke tvinge de til å spise ? [8|]

ORIGINAL: siljis

Takk s90,da skal jeg prøve å ringe de[:)] UFF! tuller du? jeg har jo ikke så mye valg nå da siden jeg må gi han mme for å få ned bilrubinen hans[X(] åhhh... for noe dritt asså! får bare håpe det går bra med denna amminga for oss!

Sl0th: jeg prøver å pumpe hver 3time, blir bare sår hvis jeg legger han til for han blir jo så fortvila over att det ikke er noe der... men jeg får ikke pumpa noe oftere heller for det tar jo så lang tid før det fyller seg opp igjen der... hmm...

Men jeg syns jeg leste på ammehjelpen eller hvor det nå var at man øker ikke melkeproduksjonen med mindre puppen blir helt tømt.. Så det spiller vel da egentlig ingen rolle om det er noe melk der eller ikke da? Så lenge man får stimulert slik at det kanskje lages mere melk ? [8|]

For jeg har brukt å pumpe helt til det ikke kommer mer på natta.. Og så leste jeg det at man ikke skulle pumpe så mye om man pumpa på natta (jeg pumper for at jeg blir så sprengt at han ikke får tak, så jeg må lette trykket litt;P) for at da kunne man øke melkeproduksjonen, heller bare pumpe litt til at puppen blir litt mykere..

.. Er jo verd et forsøk er det ikke ? [:)] Prøve å pumpe litt hver time eller noe ?

Prøver bare å tenkte litt høyt jeg [;)]

ORIGINAL: s90

Men jeg lurer også på noe, gidder ikke å lage egen tråd om det [8D]

Når de sier til meg at jeg skal amme ANNEHVER time (!), og han dier i rundt 45-60 minutter for å tømme èn pupp, så har jeg bare en time igjen før jeg må amme igjen. Såvidt vi rekker raping og kanskje et bleieskift før jeg må ut med puppen igjen, da! [:o] Syns det høres så overveldende ut.. [&o][X(]

annenhver time for å øke produksjonen da eller? hmm.. det høres jo litt mye ut jo, men bruker han så lang tid på å tømme en pupp? koser han mye da eller?[:)] høres jo nesten ut som du har mye melk hvis han bruker så lang tid på å tømme den.. det att du skal amme så ofte er vel bare for en periode så kanskje det bare må være litt slitsomt til det stabiliserer seg?[8|]

ORIGINAL: Sl0th

ORIGINAL: siljis

Men jeg syns jeg leste på ammehjelpen eller hvor det nå var at man øker ikke melkeproduksjonen med mindre puppen blir helt tømt.. Så det spiller vel da egentlig ingen rolle om det er noe melk der eller ikke da? Så lenge man får stimulert slik at det kanskje lages mere melk ? [8|]

For jeg har brukt å pumpe helt til det ikke kommer mer på natta.. Og så leste jeg det at man ikke skulle pumpe så mye om man pumpa på natta (jeg pumper for at jeg blir så sprengt at han ikke får tak, så jeg må lette trykket litt;P) for at da kunne man øke melkeproduksjonen, heller bare pumpe litt til at puppen blir litt mykere..

.. Er jo verd et forsøk er det ikke ? [:)] Prøve å pumpe litt hver time eller noe ?

Prøver bare å tenkte litt høyt jeg [;)]

Hmmm.. men da skjønner jeg ingenting egentlig, for det er jo alltid litt melk når jeg klemmer.. det bare strømmer ikke ut hvis du skjønner.. kanskje den er tett da så jeg ikke får ut melka som sitter "innerst" ahhh! jeg blir helt forvirra jeg! ringer ammehjelpen nå og prøver å få noe fornuftig svar...

men om jeg da pumper litt hver time, så skulle ikke det øke produksjonen da siden den ikke blir tømt?[&:] og hvis jeg skal pumpe så ofte så kan det vel ikke være noe melk til han skal drikke... hmmmm...

Jeg har også en pupp som ikke er så god som den andre!! Helt normalt!!!! Kjenner ei som ammer en toåring, og han sier at den ene puppen er æsj....hehe[;)]

ORIGINAL: Snickers

Jeg har også en pupp som ikke er så god som den andre!! Helt normalt!!!! Kjenner ei som ammer en toåring, og han sier at den ene puppen er æsj....hehe[;)]

Okei, hehe.. men hva gjør du med den andre puppen da? [8|]

Her har jeg også en pupp som er mer i enn den andre.. hehe.. venstre pupp er mye mer melk i enn høyre.. men sikkert for jeg har brukt den litt oftere pga at jeg fikk ei grop/sår på høyre.

Det som er viktigst er at du slapper av, stresser man for mye med ammingen kan man miste melka helt [&o] så bare slapp av og gi det du har..
Du skal ikke tenke at du svikter gutten din selv om du må gi han litt tillegg, gi det du har og slapp av :)
så skal du se at gulsoten går vekk og at du får til ammingen bedre og bedre etterhvert [:)]

Ingen døgn er like her, av og til får jeg til å full amme mens andre døgn trenger jeg hjelp med mme. sånn er det bare..
Likte det ikke i starten jeg heller men at lille gullet er mett er viktigere enn mamman sin stolthet [:)] Vi svikter ikke, vi vil jo så gjerne :)

ORIGINAL: t0mmelise

Her har jeg også en pupp som er mer i enn den andre.. hehe.. venstre pupp er mye mer melk i enn høyre.. men sikkert for jeg har brukt den litt oftere pga at jeg fikk ei grop/sår på høyre.

Det som er viktigst er at du slapper av, stresser man for mye med ammingen kan man miste melka helt [&o] så bare slapp av og gi det du har..
Du skal ikke tenke at du svikter gutten din selv om du må gi han litt tillegg, gi det du har og slapp av :)
så skal du se at gulsoten går vekk og at du får til ammingen bedre og bedre etterhvert [:)]

Ingen døgn er like her, av og til får jeg til å full amme mens andre døgn trenger jeg hjelp med mme. sånn er det bare..
Likte det ikke i starten jeg heller men at lille gullet er mett er viktigere enn mamman sin stolthet [:)] Vi svikter ikke, vi vil jo så gjerne :)

Jeg tror nok att det kan være noe med det som er grunnen her ogswå, att han f.eks suger mindre på det brystet så han derfor bare har stimulert til att det skal være 20-30ml der[8|] jeg prøver jo å slappe av med det, men akkurat nå er det litt vanskelig for han har i tilegg begynt å suge feil pga att han får mme med flaske, og jeg har blitt sår av pumpinga[&o]
Men gir du mme på flaske da? og hvordan gjør du det da? jeg lar han suge så mye han vil, men han pleier å sovne under amminga så da blir det: legge han til på f.eks venstre- så sovner han- for å så våkne og gråte og jeg legger han da til på den andre- og han sovner igjen, for å våkne igjen etter en stund og gråte og vil ha mere... prøver du da puppen igjen, eller gir du da tilegg?? blir helt forvirra jeg over hvordan jeg skal gjøre det, og hvor lenge jeg skal prøve å gi pupp... føler ikke jeg klarer å finne ut om de er tomme eller hva som skjer..
langt det her.. sorry[:-][:)]

Jeg gir mme på flaske ja [:)] går helt fint :) jeg gir henne en pupp til hun begynner å rive å dra ut puppen hvis du forstår, da skifter jeg bleie på hun også får hun pupp nr 2 etter det [:)]

Men nå forrige måltid gidde jeg begga puppene men hun ble hissig og ville ikke suge mer.. presset litt på puppen og det kom saaakte ut noe men da måtte hun få litt tillegg.

Jeg hører at hun svelger og at det strømmer melk men av og til er det ikke nok her.. har pumpet meg og da får jeg ut en del men det gjør så sinnsykt vondt [&o] fått det såret på den ene puppen.. men emilie fikser den når hun suger på den [:D]

hun her hadde en del gulsot i begynnelsen og da sovner de jo lett under mating.. bare prøv å ta han opp til raping og bleieskift før han sovner.. det måtte jeg.. funka her iallefall [:)] for da får du han mett til neste måltid.. føles ut som man bare ammer når de sovner til puppen for da våkner de etter en kort stund og vil ha mer..

ble langt dette men håper det gidde noen innblikk herfra [;)]

Prøv å vente med å gi han mat til han er ordentlig våken, slik at han kan gjøre seg ferdig før han sovner. (og ikke vekk han for å gi han mat når du har lagt han for å sove, da blir han ikke ordentlig våken og vil bare sove igjen)

Så ammer du først fra den puppen du har minst melk, så får han resten fra den andre.

Melkeproduksjonen vil nok gradvis øke, ikke noe å stresse med. Det må få ta den tida det tar.

Lykke til[:)]

Back
Topp