melkeallergikere her?

kajen

Betatt av forumet
min kjære gutt på 1 år har fått påvist melkeallergi...
flere her med barn som ikke tåler melk??
Hva spiser de av pålegg osv? han spiser kun skinkeost&prim, og det må jo kuttes ut nå :/

Og har ikke jeg krav på blå resept til mme??

blir det mye ekstra utgifter?? Synes det var litt dyrt for soyamelk osv osv..

Noen tips om matvarer som inneholder melk som man kanskje ikke tenker over?

Mye å sette seg inn i, ja!

dytt

Vår yngste har melkeallergi.. Det er litt pes i begynnelsen så kommer du inn i det:)
Nå har vi jo stort sett bare det hun kan spise (og det kan jo vi også spise), og så forhører vi oss da vi skal bort og evt tar med mat til henne.. Hvis du ikke bor langt unna sverige, er det mye billigere og større utvalg i melkefri mat der...
Mat uten melk koster endel mer; rismelk/soyamelk/youghurt/suppepulver osv... men du kan jo søke om stønad fra NAV..
Lykke til:)

ORIGINAL: Refleksheks

Link til informasjon om matvareallergi: http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00004/Kostr_d_ved_allergi_m_4158a.pdf
(Fant ingen kortere side dessverre)
Side 18 står det om støtteordninger - og om særfradrag.
Bla deg ned du. Står at utgiftene må overskride over 5000 ett eller annet.

Forsøk å skriv det av på skatten du - og vær nøye med dokumentasjon :))

tusen takk for hjelp! :) 5tusen virker mye, men det blir kanskje for så mye.. nei jeg får være nøye med dokumentasjon ja, synd jeg ikke tok med meg kvittering isted da jeg handlet for harde livet :(

ORIGINAL: snart2barn:)

Vår yngste har melkeallergi.. Det er litt pes i begynnelsen så kommer du inn i det:)
Nå har vi jo stort sett bare det hun kan spise (og det kan jo vi også spise), og så forhører vi oss da vi skal bort og evt tar med mat til henne.. Hvis du ikke bor langt unna sverige, er det mye billigere og større utvalg i melkefri mat der...
Mat uten melk koster endel mer; rismelk/soyamelk/youghurt/suppepulver osv... men du kan jo søke om stønad fra NAV..
Lykke til:)

hva spiser dere da?? hehe.. trenger tips!! har gått rundt i 3mnd nå å blitt vant til å holde oss unna egg og fisk. også nå er dte melk i tillegg, føler jeg blir helt tom :(

men har dere mme til deres yngste? står jo at de kan få dekket dette til 10 år.. men hvordan søker jeg?? for nutramigen var svin dyrt. gullet ville ikke drikke det da men :/

Nå er vår yngste 2 år, så hun drikker ris melk.. Vil ikke ha soya melk...
HVa vi spiser?? tja si det..
Laks (men dere hadde fiskeallergi også??)
Pannekaker (laget på melk og soyaolje bl.a.)
Kjøtt boller/kaker ( god og mager)
Seibiff
Taco
Pasta med kjøttsaus
++++ :)

ORIGINAL: kajen

Link til informasjon om matvareallergi: http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00004/Kostr_d_ved_allergi_m_4158a.pdf
(Fant ingen kortere side dessverre)
Side 18 står det om støtteordninger - og om særfradrag.
Bla deg ned du. Står at utgiftene må overskride over 5000 ett eller annet.

Forsøk å skriv det av på skatten du - og vær nøye med dokumentasjon :))

tusen takk for hjelp! :) 5tusen virker mye, men det blir kanskje for så mye.. nei jeg får være nøye med dokumentasjon ja, synd jeg ikke tok med meg kvittering isted da jeg handlet for harde livet :(

tror ganske raskt det kan overskride det.
Mye av det som er veldig dyrt i Norge..
Har dere mulighet til å handle i Sverige? Kanskje man kan bestille på nett derfra forresten.
Sjekk ut svenske helsekostforretninger du :)

ja bor ikke så langt unna sverige, så får sjekke neste gang jeg er der! :)

Nå er vår yngste 2 år, så hun drikker ris melk.. Vil ikke ha soya melk...
HVa vi spiser?? tja si det..
Laks (men dere hadde fiskeallergi også??)
Pannekaker (laget på melk og soyaolje bl.a.)
Kjøtt boller/kaker ( god og mager)
Seibiff
Taco
Pasta med kjøttsaus
++++ :)

hva med pålegg ogsånn?

ok, men gikk hun på mme? hvor lenge evt holdte du på å gi det? når kan en begynne med rismelk`?

ja fiske allergi også :/

Vi fikk ikke dette påvist før hun var et år, så vi gikk over på rismelk da...
Til pålegg spiser hun makrell i tomar, leverpostei(go og mager og den guleboksen), skinke, sjokade på lørdager, kaviar (ikke alle typer)...
du blir god på varedeklarasjoner etterhvert.. Føler at folk ser rart på meg når jeg handler og studerer alt jeg kjøper :)

Vi fikk ikke dette påvist før hun var et år, så vi gikk over på rismelk da...
Til pålegg spiser hun makrell i tomar, leverpostei(go og mager og den guleboksen), skinke, sjokade på lørdager, kaviar (ikke alle typer)...
du blir god på varedeklarasjoner etterhvert.. Føler at folk ser rart på meg når jeg handler og studerer alt jeg kjøper :)

ok=)

hehe, ja jeg får vel begynne å studere alt sammen jeg også! :D

takk for svar!

Holder meg unna melk pga Milo sin mage... og har funnet masse info inne på utenmelk.no.

Verdt å sjekke ut. Lykke til med sønnen din. [:)]

ORIGINAL: Lillepusen

Holder meg unna melk pga Milo sin mage... og har funnet masse info inne på utenmelk.no.

Verdt å sjekke ut. Lykke til med sønnen din. [:)]

ja der sto det masse .. da er det bare å lese! =)
takk=)

Hei :) Vil bare komme med et lite tips som dere kan tenke på i fremtiden.
For jeg fikk påvist melke intoleranse og soya allergi da jeg var liten. Da jeg var 4 år, begynte jeg på Balder klinikken ( http://www.balder-klinikken.no/ ). Så når jeg var 8 år gammel var jeg helt kvitt allergien og intoleransen. Kun et par ting jeg ikke kan spise den dag i dag.
Det er litt dyrt å gå dit, men det er virkelig verdt det.

ORIGINAL: Kodeord Markblomst

PØLSER inneheld mjølk.

Ellers er BIXIT kjeks utan melk. (kan innehelde spor... men er no uansett einaste kjeksen eg kan ete med god samvite utan å verte dårleg)

Ikke alle - det finne faktisk pølser som skal være garantert fri for melk. Og dersom barnet ikke har veldig alvorlig allergi kan go og mager-pølsene også spises, de kan inneholde spor av melk så man skal jo være litt obs.

Back
Topp