Melkeallergi

sukkersnusk

Fanget i babybobla:-)
VIP
Det viser seg at snuppa har melkeallergi, mannen var til barnelegen med henne i dag. Fikk han til å nevne at hun tok seg til ørene så ofte, det var vist også et tegn på melkeallergi. Egentlig var hun der for den hosten hun aldri blir kvitt.
Fikk resept på Althera mme, men får man ikke resept på grøt? Den er jo svindyr den også.
Hun har bare gått opp 90 gram på en måned, kan det ha noe med melkeallergien hennes å gjøre?

Jeg ble plutselig et spørsmålstegn??

Det viser seg at snuppa har melkeallergi, mannen var til barnelegen med henne i dag. Fikk han til å nevne at hun tok seg til ørene så ofte, det var vist også et tegn på melkeallergi. Egentlig var hun der for den hosten hun aldri blir kvitt.
Fikk resept på Althera mme, men får man ikke resept på grøt? Den er jo svindyr den også.
Hun har bare gått opp 90 gram på en måned, kan det ha noe med melkeallergien hennes å gjøre?

Jeg ble plutselig et spørsmålstegn??
sniker fra juni12.
snuppa mi har også melkeallergi, vi bruker nutramigen mme. men tipper det kommer litt an på hvilken lege man har vært til;)

dessverre får man ikke dekket grøten, men jeg lager den selv. Mye billigere og bedre smak:) ikke tar det lange tiden heller;)
jeg bruker å lage havre og hirsegrøt. kjøper hirseflak og økologiske havregryn på helsekosten som jeg koker med vann. evt kan man tilsette mme og/eller fruktmos for mer smak:)
så må man ha 1 ts olje i.
Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

sniker fra juni12.
snuppa mi har også melkeallergi, vi bruker nutramigen mme. men tipper det kommer litt an på hvilken lege man har vært til;)

dessverre får man ikke dekker grøten, men jeg lager den selv. Mye billigere og bedre smak:) ikke tar det lange tiden heller;)
jeg bruker å lage havre og hirsegrøt. kjøper hirseflak og økologiske havregryn på helsekosten som jeg koker med vann. evt kan man tilsette mme og/eller fruktmos for mer smak:)

Tror jeg må begynne å lage grøten selv jeg også, kan man lage porsjoner og ha i kjøleskapet over lengre tid?

Den hirsegrøten du får kjøpt på helsekost er uten melk, det er bare hirse og eventuelt frukt i den.
Ellers er det superbillig og veldig enkelt å lage selv.
Om det er laget på kun vann tipper jeg du kan lage så du har for en dag eller to, og varme det opp igjen en gang!

Den hirsegrøten du får kjøpt på helsekost er uten melk, det er bare hirse og eventuelt frukt i den.
Ellers er det superbillig og veldig enkelt å lage selv.
Om det er laget på kun vann tipper jeg du kan lage så du har for en dag eller to, og varme det opp igjen en gang!

Er det Holle sin grøt?:-)

ja det er holle, men det blir også dyrt i lengden.

anbefaler å lage selv:) du kan iallefall lage ett par porsjoner om gangen til senere.

anbefaler å lese litt på bloggen til margit vea. hun deler mange oppskrifter på hjemmelaget grøt;)

hmm var ikke det jeg quota:p

ja det er holle, men det blir også dyrt i lengden.

anbefaler å lage selv:) du kan iallefall lage ett par porsjoner om gangen til senere.

anbefaler å lese litt på bloggen til margit vea. hun deler mange oppskrifter på hjemmelaget grøt;)

Skal sjekkes ut, takk:-)

melkeallergi pga hun tar seg til ørene? hadde jeg aldri gjetta :P ;)

MEN det nytter jo ikke å få resept på mme, du må jo få godkjenning fra Helfo for å få den gratis! ;)

Når det kommer til grøt har vi bare brukt Holle sine grøter, og har aldri reflektert noe over at den er spesielt dyr :P Men nå er vi ikke noen ivrige grøtgivere, er stortsett max to grøtmåltider om dagen! Men har heller ikke sett på prisene på melkegrøter, siden vi aldri har kunnet brukt de ;) Jeg lager Hollegrøt på mm, og den blir nydelig! :) Tilsetter kokkosolje for fett og frukt for ekstra smak!

Vi har for øvrig fått godkjent dekning av næringsmidler på blåresept, det vil si at vi får resept på næringsmidler hos legen og kan hente ut diverse spesialmatvarer. Har ikke sjekka det opp ennå, men kan jo hende det er noen type grøt der :P
Nå når jeg nesten ikke har mm igjen så går det en boks Nutramigen i uka, og det koster 225kr/boks, så er glad vi får de gratis!!! Althera tålte Hermine for øvrig ikke, fikk blod i bæsjen av det :eek:

melkeallergi pga hun tar seg til ørene? hadde jeg aldri gjetta :p ;)

MEN det nytter jo ikke å få resept på mme, du må jo få godkjenning fra Helfo for å få den gratis! ;)

Når det kommer til grøt har vi bare brukt Holle sine grøter, og har aldri reflektert noe over at den er spesielt dyr :p Men nå er vi ikke noen ivrige grøtgivere, er stortsett max to grøtmåltider om dagen! Men har heller ikke sett på prisene på melkegrøter, siden vi aldri har kunnet brukt de ;) Jeg lager Hollegrøt på mm, og den blir nydelig! :) Tilsetter kokkosolje for fett og frukt for ekstra smak!

Vi har for øvrig fått godkjent dekning av næringsmidler på blåresept, det vil si at vi får resept på næringsmidler hos legen og kan hente ut diverse spesialmatvarer. Har ikke sjekka det opp ennå, men kan jo hende det er noen type grøt der :p
Nå når jeg nesten ikke har mm igjen så går det en boks Nutramigen i uka, og det koster 225kr/boks, så er glad vi får de gratis!!! Althera tålte Hermine for øvrig ikke, fikk blod i bæsjen av det :eek:

Nei, jeg ble litt sjokka selv, legen ble også litt forundret over at hun ikke har hatt utlsett.

Aha, minntes at det ikke skulle være så enkelt, når jeg tenker tilbake på det som ble skrevet før her.
Det er jo svindyrt, får forsøke meg å få det godkjent, hun har jo melkeallergi det er var det ingen tvil om. Hun hadde høye verdier.
Snuppa her får også to grøtmæltider om dagen, synes det går mye unasett. Skal i vei og kjøpe Hollegrøt og stæsj til å lage grøt selv i dag.
Hva annet gir du henne av middag og lunsj?

Nei, jeg ble litt sjokka selv, legen ble også litt forundret over at hun ikke har hatt utlsett.

Aha, minntes at det ikke skulle være så enkelt, når jeg tenker tilbake på det som ble skrevet før her.
Det er jo svindyrt, får forsøke meg å få det godkjent, hun har jo melkeallergi det er var det ingen tvil om. Hun hadde høye verdier.
Snuppa her får også to grøtmæltider om dagen, synes det går mye unasett. Skal i vei og kjøpe Hollegrøt og stæsj til å lage grøt selv i dag.
Hva annet gir du henne av middag og lunsj?
du må spørre legen om han sendte søknad om refusjon til Helfo, er ikke alle leger som tenker så langt!
Fikk du gjort prøvene hos fastlegen? Vi blei nemlig sendt til barnepoliklinikk :confused:
Men hvis du fortsatt ammer mye så går det veeeldig lite mme, vi brukte bare 1 boks i måneden fram til mm-mengden nå plutselig falt, siden da har vi brukt 1 boks i uka :eek: ;)

Ellers så tenker jeg ikke så mye over at hun ikke får melk i kosten, for det er så enkelt å gi babyer melkefri kost! :) Man lærer fort å lese varedeklarasjonen på alt man kjøper, også barnematglass, fruktmoser og smoothies! Har melkefri margarin, og de runde gule boksene med leverpostei til brødmat. Fruktmos, banan og syltetøy er også populært som pålegg her! Koker endel middagsmat selv, men kjøper også mye ferdig, sjekker bare at det ikke er ost eller melk i glassene! ;) Får hun det vi spiser til middag kan det ikke være smør i det. Pølser, kjøttkaker o.l. kan hun heller ikke få, for det er det melk i o_O

forresten så er hirsegrøten og speltgrøten de Hollegrøtene som inneholder mest jern, så prøver å bruke en av de en gang om dagen! Hermines favoritt er Musligrøten deres, for den er tilsatt banan og bringebær og smaker veldig søtt :) Som regel blander jeg friske bær (som er varma i mikro), kokkosfett og malt eller svisker i grøten for å gjøre den mer næringsrik og smaksrik! Er viktig å bruke olje eller annet fett i grøten, for de er ikke tilsatt fettsyrer! :)
Jeg lager den helst på mm eller mme, men man kan fint lage den på vann også. Da tilsetter jeg MASSE fruktmos eller banan, for å gi den fylde! ;)

du må spørre legen om han sendte søknad om refusjon til Helfo, er ikke alle leger som tenker så langt!
Fikk du gjort prøvene hos fastlegen? Vi blei nemlig sendt til barnepoliklinikk :confused:
Men hvis du fortsatt ammer mye så går det veeeldig lite mme, vi brukte bare 1 boks i måneden fram til mm-mengden nå plutselig falt, siden da har vi brukt 1 boks i uka :eek: ;)

Ellers så tenker jeg ikke så mye over at hun ikke får melk i kosten, for det er så enkelt å gi babyer melkefri kost! :) Man lærer fort å lese varedeklarasjonen på alt man kjøper, også barnematglass, fruktmoser og smoothies! Har melkefri margarin, og de runde gule boksene med leverpostei til brødmat. Fruktmos, banan og syltetøy er også populært som pålegg her! Koker endel middagsmat selv, men kjøper også mye ferdig, sjekker bare at det ikke er ost eller melk i glassene! ;) Får hun det vi spiser til middag kan det ikke være smør i det. Pølser, kjøttkaker o.l. kan hun heller ikke få, for det er det melk i o_O

Gog og mager pølsene fra gilde og first price pølsene er melkefrie :-)

Vi ble sendt til en barnelege, av legen på helsestasjon. Det går mye mindre mm nå, men det går lite mme også. Det blir mest i maten hennes, hun tar forferdelig lite drikke på flaske eller kopp.
Det går vel seg til når man blir vant til å sjekke maten:-)

forresten så er hirsegrøten og speltgrøten de Hollegrøtene som inneholder mest jern, så prøver å bruke en av de en gang om dagen! Hermines favoritt er Musligrøten deres, for den er tilsatt banan og bringebær og smaker veldig søtt :) Som regel blander jeg friske bær (som er varma i mikro), kokkosfett og malt eller svisker i grøten for å gjøre den mer næringsrik og smaksrik! Er viktig å bruke olje eller annet fett i grøten, for de er ikke tilsatt fettsyrer! :)
Jeg lager den helst på mm eller mme, men man kan fint lage den på vann også. Da tilsetter jeg MASSE fruktmos eller banan, for å gi den fylde! ;)

Jeg kjøpte hirsegrøt med pære og eple, og 3-kornsgrøten:-)
Forsøkte hirsegrøten i dag, med litt kokosolje, det falt i smak så det ut som.
Skal teste ut den speltgrøten siden Hermine liker den så godt, kjøper du barnematglass av Holle også?
Jeg har bestilt meg seks glass med poteter, mais og biff:-)

Godt tips det med å tilsette fettsyrer, for det visste jeg ikke. Lager alltid grøten på mm eller mme jeg også:-)

Jeg kjøpte hirsegrøt med pære og eple, og 3-kornsgrøten:)
Forsøkte hirsegrøten i dag, med litt kokosolje, det falt i smak så det ut som.
Skal teste ut den speltgrøten siden Hermine liker den så godt, kjøper du barnematglass av Holle også?
Jeg har bestilt meg seks glass med poteter, mais og biff:)

Godt tips det med å tilsette fettsyrer, for det visste jeg ikke. Lager alltid grøten på mm eller mme jeg også:)
nei, synes de glassene er så hinsides dyre, så da lager jeg heller selv, eller bruker Hipp sine ;)

hirsegrøten med eple- og pære synes jeg ble så tam, så kan liksågodt bruke vanlig hirsegrøt for må uansett ha mer fruktmos i den til henne :p ;)
Speltgrøten smaker ikke spesielt godt i seg selv, men den inneholder mest jern av alle grøtene så jeg bruker den en gang om dagen ;) Tilsetter som regel kokkosolje, en terning aprikosmos (tint og varmet) og en neve varmete bringebær så blir den snadder :D Folk spør om jeg ikke synes det er mye styr å lage grøt med så mye "rart" i, men jeg har jo aldri rørt pulver ut i vann, så jeg synes slettes ikke det er mye styr! ;) :P MEN mikroen er min beste venn! ;)

nei, synes de glassene er så hinsides dyre, så da lager jeg heller selv, eller bruker Hipp sine ;)

hirsegrøten med eple- og pære synes jeg ble så tam, så kan liksågodt bruke vanlig hirsegrøt for må uansett ha mer fruktmos i den til henne :p ;)
Speltgrøten smaker ikke spesielt godt i seg selv, men den inneholder mest jern av alle grøtene så jeg bruker den en gang om dagen ;) Tilsetter som regel kokkosolje, en terning aprikosmos (tint og varmet) og en neve varmete bringebær så blir den snadder :D Folk spør om jeg ikke synes det er mye styr å lage grøt med så mye "rart" i, men jeg har jo aldri rørt pulver ut i vann, så jeg synes slettes ikke det er mye styr! ;) :p MEN mikroen er min beste venn! ;)

Det som er så synd at det er pappan som er hjemme, får aldri han til å lage luksusgrøt hehe:-)
Bruker aldri å ha fruktmos i grøten hennes, så hun er ikke vant med at den er så søt. Men når man bruker mme i grøten, blir det ikke nok jern da?

Det som er så synd at det er pappan som er hjemme, får aldri han til å lage luksusgrøt hehe:)
Bruker aldri å ha fruktmos i grøten hennes, så hun er ikke vant med at den er så søt. Men når man bruker mme i grøten, blir det ikke nok jern da?
tja, det skulle man jo tro! Har aldri hatt mme i grøten, for har nok mm til det ;) Men synes jernet i kornet får holde, hun får jo jern via kjøtt og grønnsaker i tillegg :)
Her er pappan skikkelig dreven, og sto å varma bringebær da jeg kom hjem fra tur nå i kveld :D Men vi har laga grøt på den måten hele tiden, så er like naturlig for oss begge ;)

...fikk henne for øvrig aldri til å spise grøt før vi begynte å tilsette masse frukt eller bær i den ;) Så helt til hun ble syv måneder spiste hun ikke grøt overhodet, bare grønnsaker :P

Back
Topp