Melkeallergi?

Mar10s

Flørter med forumet
Ja, da var jeg med gutten min til kiropraktor i dag for å undersøke noen utstikkende ribben og mulig sammenheng med refluks..for å gjøre lang historie kort, fikk jeg anbefaling om å teste ut om det kunne være melkeallergi før jeg ble henvist til videre utredning for refluks.

Så lurer jeg på..noe her med barn med melkeallergi, og hva var symptomene?

Vi har vært mye frem og tilbake pga melkeallergi.
Har ikke fått det påvist, men barnelegen på sykehuset mener han er allergisk.

Vi tok kontakt med legen pga avføringen hans, det begynte med at han bæsjet skum, og etter noen dager gikk den fra og være gul til grønn.
Han begynte og med masse slim i avføringen til tider.
Han hadde utslett i ansiktet, og mye tørr hud.
Han presset og trykket en del, uten at han var på do. Kunne ligge på gulvet og gjøre det uten grunn.
Han hadde og masse mageknip.

Vi gikk gjennom melkefri diett i en periode, etter en uke med melkefri mme så virket det som gutten hadde effekt. Så var vi tilbake på melk igjenn, men da fungerte han og fint :p

Vi har kommet frem til at han har periodevis symptomer på melk.
Legen mener han er allergisk, jeg vet ikke.
Han får mme med melk og grøt med melk nå, uten at han reagerer :)

Vet at OFTE blir kolikk og reflux diagnosert på unger som er allergiske mot melk.
At om en fjerner melk fra kosten, så forsvinner ofte problemet.
Mener en i fleste tilfeller får det i oppgave først.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/melkeallergi-29676.html

Lykke til :)

*Vanda* skrev:
Lurer faktisk på om Vetle har melkeallergi også.
ALL melk som kommer inn, kommer ut igjen. Virker som han har skjønnt det selv også, for nå nekter han å drikke melk lengre...
Både legene og helsesøster sier at "Nei, jeg tror ikke han har melkeallergi"!
Men jeg begynner å ane ugler i mosen altså!
Etter mange dager uten melk, KUN grøt og vann/barnesaft, resulterte i NULL gulping.
Så mente hs at han MÅTTE ha melk, og vi fikk pressa i han ca 100 ml før legging isted. Hva skjedde? Jo, SPRUTGULP! Noe som er veldig vanlig når han får melk. Ellers gulper han HELE tiden også, etter melkemåltid.
Vi har slitt så lenge med den enorme gulpinga, at mine krefter til slutt sa stopp. Barnelegen på sykehuset, mente vi bare kunne gå mer og mer bort fra melka.
Hs mener at han må ha den, for å få i seg kalk og nok kalorier.

Tenker å gjøre et forsøk fra imorgen av, å blande melkepulveret oppi grøten. Om han da gulper, er jeg nesten sikker på at han har melkeallergi.

Hvordan er det hos deg da?

Jeg må si meg enig med helsesøster jeg.

Hvorfor prøver dere ikke melkefri mme?
Få legen til og skrive hvit resept på det, er nemlig ganske dyrt.
Handler dere på hvit resept og han får påvist allergi, så kan dere få tilbakebetalt det dere har lagt ut, og så får dere melkefritt på blå resept.

Rart ikke barnelegen på sykehuset anbefalte dette.

*Vanda* skrev:
*UtspyttaLaban* skrev:
*Vanda* skrev:
ALL melk som kommer inn, kommer ut igjen. Virker som han har skjønnt det selv også, for nå nekter han å drikke melk lengre...
Etter mange dager uten melk, KUN grøt og vann/barnesaft, resulterte i NULL gulping.
Så mente hs at han MÅTTE ha melk, og vi fikk pressa i han ca 100 ml før legging isted. Hva skjedde? Jo, SPRUTGULP! Noe som er veldig vanlig når han får melk. Ellers gulper han HELE tiden også, etter melkemåltid.
Vi har slitt så lenge med den enorme gulpinga, at mine krefter til slutt sa stopp. Barnelegen på sykehuset, mente vi bare kunne gå mer og mer bort fra melka.

Tenker å gjøre et forsøk fra imorgen av, å blande melkepulveret oppi grøten. Om han da gulper, er jeg nesten sikker på at han har melkeallergi.

Jeg må si meg enig med helsesøster jeg.

Hvorfor prøver dere ikke melkefri mme?
Få legen til og skrive hvit resept på det, er nemlig ganske dyrt.
Handler dere på hvit resept og han får påvist allergi, så kan dere få tilbakebetalt det dere har lagt ut, og så får dere melkefritt på blå resept.

Rart ikke barnelegen på sykehuset anbefalte dette.

Nå har Vetle prøvd 4 forskjelllige melkesorter. Han begynte med prenan, for premature. Så videre til Nan HA1, så Nan 1 og nå collett. Vet man får en på resept hos lege som heter nutramigen eller noe sånt. Men legen hans på sykehuset, ville ikke at vi skulle begynne med enda en sort til han.
Jeg stoler på han, for det er jo han som har hatt han hele tiden. Vetle er jo over 7 mnd nå, og vi skulle også behandle han som det. Så om vi greide å få i han 1-2 måltider mme for dag, skulle det holde.
Vet jo at de trenger melk enda, så derfor jeg tenker å prøvde det grøten istedet.

Ah okay :)

Ja alle de du nevnte der er vel melk i, den for premature vet jeg ikke, har ikke vært borti den :)

Vi prøvde nutramigen, hadde god effekt av den, men brukte litt tid for og få han til og drikke den.
Neocate er og uten melk, har prøvd den og, eller gjort vårt beste for og prøve den. Lillegutt tok ikke flaske på den tiden, så ble litt vrient :/

Nå har han brukt vanlig HIPP, driver og tester collet nå, begynte iddag, og idag har han gulpet stooore mengder :/

Vanda: Han gulper til den store gullmedalje, svelger unna mye oppstøt og sprutgulper uavhengig av når han har fått mat, men også veldig ofte rett etter mat. Han har noen ganger gulpet banangult gulp, noe jeg tror er magesyre eller galle. Det kommer gjerne dagen etter han har hatt skriketokter, og da er han utrøstelig. Tidligere sov han tilsammen 1,5 time i løpet av en hel dag og våknet om nettene minimum hver 2.3. time noen ganger hver 1/2 time. Nå sover han mye bedre på dagen, men holder på slik enda om nettene, da ingen ting annet enn pupp trøster han og får ha til å dove videre.
Han har mye luft i magen, og sikkert mye mageknip som resultat av det. Avføringen har tidligere alltid vært grønn (noe jeg trodde var normal farge på amme bæsj) før jeg for to uker siden opplevde at han hadde gul bæsj. Det var samtidig som han begynte å sove bedre og lenger på dagtid. Jeg har trodd frem til nå at det må være svak lukkemuskel som bidrar til alle disse problemene, allergi har ikke streifet meg før kiropraktoren ba meg teste det ut.

MEN det rare er.. nesten alltid når han er veldig urolig og plages så hjelper det å gi erstatning fremfor pupp..det er jo melk i det..så jeg hva er det i min melk som han reagere sånn på? Jeg skjønner ingenting..

Sniker litt her jeg, vi har ei jente med melkeallergi.

Tenkte jeg bare skulle nevne at alle grøttyper unntatt Sinlac og en type nestlé maisgrøt er uten melk, resten har melkepulver i seg.
Jeg synes da det er rart at han ikke reagerer noe på dette ?

*Vanda* skrev:

Sniker litt her jeg, vi har ei jente med melkeallergi.

Tenkte jeg bare skulle nevne at alle grøttyper unntatt Sinlac og en type nestlé maisgrøt er uten melk, resten har melkepulver i seg.

Jeg synes da det er rart at han ikke reagerer noe på dette ?

Back
Topp