Melka forsvinner!!!

Nathalie_91

Glad i forumet
Jeg fikk masse melk bare 4 dager etter fødsel.. Puppene mine var spreng store og fikk ut 100 ml på hver pupp når jeg pumpet.. Nå får jeg såvidt ut 40 ml på hver pupp.. Og puppene mine er slappe! Tar Elvira inntil brystet så ofte jeg kan, og pumper meg hvis ho nekter å spise... Jeg er livredd for å miste melka! Vil så gjerne amme!

E bare 10 dager siden fødsel, og jeg har en følelse på at mensen allerede har ankommetn var kjempe lite brunt blod de siste dagene, men i dag kom det masse masse frisk blod!! Det kan jo ha en sammenheng med mindre melk?

Det friske blodet er nok skorpa til morkaka som har løsnet.. Drikk ammete, vørterøl og amm amm amm... Lykke til

Og drikk masse vann!!!! Så mye at du må tisse flere ganger i timen!! Lykke til, håper det tar seg opp. :)

Som nemnt over er det veldig vanleg at ein får ein ny, større blødning rundt 10-12 dagar ett fødsel. Dette er skorpa på livmora som løsnar.
I forhold til melk, er det alltid vanskelegare å pumpe ut nok i forhold til sugeevnen til babyen. Kor ofte pumpar/ammar du?
Dersom du ønsker å auka produksjon bør du amme/pumpe annakvar/kvar tredje time. Bedre med hyppige og korte tømmingar enn færre og lange tømmingar. Når du er fornøyd med mengden, bør ein tømme seg 6-8 gonger pr dag for å opprettholde produksjonen.
Drikk alkoholfri øl, ammete/fennikelte, et mat med havre i seg - type havrelappar, havregryn osv. Pass på å få nok søvn og nok mat i kroppen. Kroppen trenger ca 500 ekstra kalorier når du fullammar.

Berre hugs at kroppen, som regel, regulerar produksjonen etter babyen sjølv.

Som nemnt over er det veldig vanleg at ein får ein ny, større blødning rundt 10-12 dagar ett fødsel. Dette er skorpa på livmora som løsnar.
I forhold til melk, er det alltid vanskelegare å pumpe ut nok i forhold til sugeevnen til babyen. Kor ofte pumpar/ammar du?
Dersom du ønsker å auka produksjon bør du amme/pumpe annakvar/kvar tredje time. Bedre med hyppige og korte tømmingar enn færre og lange tømmingar. Når du er fornøyd med mengden, bør ein tømme seg 6-8 gonger pr dag for å opprettholde produksjonen.
Drikk alkoholfri øl, ammete/fennikelte, et mat med havre i seg - type havrelappar, havregryn osv. Pass på å få nok søvn og nok mat i kroppen. Kroppen trenger ca 500 ekstra kalorier når du fullammar.

Berre hugs at kroppen, som regel, regulerar produksjonen etter babyen sjølv.
Takk for gode svar!! Jeg hater øl, men skal kjøpe meg noe alkoholfri øl i morra!:) og ammete/ fennikel :-) har kanskje spist litt lite :-( men skl presse i meg mere mat!!:-) legger ho til annenhver time, men det kommer ikke mye ut altså!

Men skal gjøre alt jeg kan for å fortsette ammingen :-)

Takk for gode svar!! Jeg hater øl, men skal kjøpe meg noe alkoholfri øl i morra!:) og ammete/ fennikel :-) har kanskje spist litt lite :-( men skl presse i meg mere mat!!:-) legger ho til annenhver time, men det kommer ikke mye ut altså!

Men skal gjøre alt jeg kan for å fortsette ammingen :-)

Det du kan prøve på, er å ta ho på vekta før eit måltid og etter eit måltid. Da kan du sjå kor mange gram mm ho faktisk får i seg. Den følelsen du har i forhold til kor mykje som kjem ut i løpe av amminga er ikkje reell.
Kor lenge suger ho? Vekker du ho for kvar amming? Korleis er det på natta? Får ho noko tillegg (erstatning)? Legger ho på seg greitt?
Natta er også best i forhold til auke av produksjon. Om du klarar ville eg prøvd å pumpe meg, mens ho suger på det andre. Dobbelt amming/pumping er mykje bedre enn singel. Er noko med hormonet som blir produsert.

Eg fant ut at Munkholm var ein veldig ok alkoholfri øl :)

Ellers er det masse bra info på ammehjelpen.no og dei har eiga side på FB der du kan spørja om råd.

Heilt til sist, ikkje stress ;) Stress er ikkje bra for deg, for jenta di eller for produksjonen din. Det går bra uansett :)

Det er veldig normalt at mengden går ned når sprenger er over. De orker ikke så mye i begynnelsen og mengden reguleres etter hva babyen orker og trenger... Slapp helt av, amme når baby trenger det. Er hun mett og fornøyd trenger du ikke pumpe for å øke. Det kommer økedøgn etterhvert når hun trenger at mengden melk skal øke

Det er veldig normalt at mengden går ned når sprenger er over. De orker ikke så mye i begynnelsen og mengden reguleres etter hva babyen orker og trenger... Slapp helt av, amme når baby trenger det. Er hun mett og fornøyd trenger du ikke pumpe for å øke. Det kommer økedøgn etterhvert når hun trenger at mengden melk skal øke
Signerer denne! Jeg går bare å venter på å bli kvitt melkesprengen :)

Back
Topp