Melk2

Klatten

Forumet er livet
Aslak har fått litt melk blandet med mme noen dager ifm tilvenning. Men det virker som om han får kjempevondt i magen i løpet av 4-5 timer. Er det slik tilvenning skal være mon tro? Håper ikke det.. Har også fått et par skjeer yoghurt innimellom og får da bløt mage [&:]

Hvordan reagerte deres små når dere startet med kumelk? Og hvordan/hvor lang tid brukte dere på tilvenning?

ORIGINAL: Klatten

Aslak har fått litt melk blandet med mme noen dager ifm tilvenning. Men det virker som om han får kjempevondt i magen i løpet av 4-5 timer. Er det slik tilvenning skal være mon tro? Håper ikke det.. Har også fått et par skjeer yoghurt innimellom og får da bløt mage [&:]

Hvordan reagerte deres små når dere startet med kumelk? Og hvordan/hvor lang tid brukte dere på tilvenning?

Kan jo være at han ikke tåler melk da [8|]

Nettopp, er jo derfor jeg spør om reaksjonene til deres småtroll! [;)]

hvor mye melk fikk han da?? om han har fått lite ek ingen rene melkeprod før,så går det jo an.. men han tåler vel melk? for du dikker vel og spiser melkeprod?

vi bare bytta vi.
begynte med yoghurt før vanlig melk. ikke vært noe problem.

ORIGINAL: ohBaby!

hvor mye melk fikk han da?? om han har fått lite ek ingen rene melkeprod før,så går det jo an.. men han tåler vel melk? for du dikker vel og spiser melkeprod?

Han har fått 150 ml melk, hvorav 1/3 har vært kumelk. Første gang prøvde vi 50/50, men det virket for hardt så vi reduserte litt. Virket som om det fremdeles var magevondt.
Og jada; jeg spiste melkeprodukter hele tiden mens jeg ammet, om han reagerte på det kan jeg bare spekulere i. Hadde jo masse kolikk-smerter lenge, men det ga seg etter ca 7 mnd-alder. (Kuttet ut melketing en kort periode mens jeg ammet uten at det hadde noen merkbar innvirkning på han.)

ORIGINAL: Klatten

Han har fått 150 ml melk, hvorav 1/3 har vært kumelk. Første gang prøvde vi 50/50, men det virket for hardt så vi reduserte litt. Virket som om det fremdeles var magevondt.
Og jada; jeg spiste melkeprodukter hele tiden mens jeg ammet, om han reagerte på det kan jeg bare spekulere i. Hadde jo masse kolikk-smerter lenge, men det ga seg etter ca 7 mnd-alder. (Kuttet ut melketing en kort periode mens jeg ammet uten at det hadde noen merkbar innvirkning på han.)

Du kan jo kontakte lege for å få en klarere svar. Er ikke alle med melkeallergi som reagerer på amming, fordi lite melkeprotein går over i morsmelk. De fleste som reagerer på amming, begynner å tåle at mor får i seg melk når de blir litt eldre.

man kan ikke med sikkerhet ta allergitester og få ett sikkert svar før de er 2år,så her er det bare å kutte ut noen uke,for så å introdusere på ny som gjelder,så ser man fort om det er noe i det. hos oss ble det drastisk bedring i apetitt og vekt når vi kuttet ut melkebasert mme. så da konkluderte de med melkeproteinallergi

Takker for svar damer [:)]
Vi har allerede kuttet ut noen dager nå, så får vi prøve på nytt igjen om ei ukes tid!
Men er det ikke normalt at de reagerer litt ved overgangen da mon tro? Hvorfor skulle de ellers ha "tilvenning"?

man kan ikke med sikkerhet ta allergitester og få ett sikkert svar før de er 2år,så her er det bare å kutte ut noen uke,for så å introdusere på ny som gjelder,så ser man fort om det er noe i det. hos oss ble det drastisk bedring i apetitt og vekt når vi kuttet ut melkebasert mme. så da konkluderte de med melkeproteinallergi

Nei, en lege kan ikke ta allergitest, men de kan veilede i hvordan man skal teste. Evt. finne ut at årsaken til magevondt kanskje er noe annet enn melk.

Här var vi tvungna o ge lite mjölk i taget för att han skulle vänja sig, har tagit pricktest mot mjölk på honom men det visade ingenting, men är ju vanligt att pricktest inte visar också. Vi misstänkte en period att han var allergisk(eftersom han hade mycket magont o luft i magen osv länge) så vi provade en period med nutramigen men verkade inte som han blev bättre av det. Till slut kom vi fram till att han troligtvis bara är som mig, att han reagerar lite när han får för mycket mjölk så vi gav små mängder i början o ökade på så smått o nu är det inga problem längre

Herlig [:D]

Stakkars lille klattebassen, håper det bare er tillvenningsbesvær.

Hadde du forresten 100% melkefri kost da du kuttet ut melk mens du ammet? eller kuttet du bare rene melkeprod.? Jeg prøvde først å kutte bare rene melkeprodukt uten at det ga noen nevneverdig effekt, men da jeg kuttet absolutt alt som inneholdt melk ble knerten bedre. Bare en tanke som slo meg ettersom Aslak hadde kolikksmerter såpass lenge [8|]

Nei håper han tåler melk og at alle vondter gir seg igjen

Eg hoppte bare rett i d, va bare ein dag eg bare ga hu valige melk å har jort d siden, hadde littvløse mage i 1-2 uker va veldig grøtaktig avføring meb nå e den heilt fin:)

ORIGINAL: overasket

Stakkars lille klattebassen, håper det bare er tillvenningsbesvær.

Hadde du forresten 100% melkefri kost da du kuttet ut melk mens du ammet? eller kuttet du bare rene melkeprod.? Jeg prøvde først å kutte bare rene melkeprodukt uten at det ga noen nevneverdig effekt, men da jeg kuttet absolutt alt som inneholdt melk ble knerten bedre. Bare en tanke som slo meg ettersom Aslak hadde kolikksmerter såpass lenge [8|]

Nei håper han tåler melk og at alle vondter gir seg igjen

Nei hadde vel ikke 100 % melkefri kost. Kuttet ut ost og melk og slike åpenbare melketing [;)]
Suss på du!

juliane gikk rett over på melk da hu var 11 mnd men hu hadde smakt vanlig melk uten mme i tidligere og likte dette kjempe godt og ikke noe mage trøbel =) . nå drikker hu vanlig melk som bare det og han ingen anntydninger til vondt i magen eller noe.

Vi har ikke hatt noen problener i det hele tatt. Her gikk det heldigvis smertefritt med minstemann. Men vi fant tidlig ut med snuppa at hun har en intoleranse mot laktose. Hun var løs i magen bestandig, da prøvde vi laktoseredusert melk og hun ble fin i magen. En periode nå i sommer forsøkte vi med vanlig melk igjen men etter en stund begynte hun å klage over kvalme og vondt i magen og matlysten forsvant. Gikk tilbake til lakt. red. melk og etter noen få dager var hun helt fin igjen og matlysten er tilbake[:)].

Vi brukte 4-5 dager på tilvenning av melk, gikk uten problemer. Har fått litt yoghurt innimellom tidligere.

Elias må ha en mage av stål, for han har aldri fått vondt i magen av merkbar betydning eller kvalme, selv da jeg og sambo spydde av en annen dimensjon![:-]

Men tilbake til spørsmålet ditt;

Vi lot han smake litt de første gangene, bare noen slurker fra en kopp, så fikk han styre det selv.
Og da var det 2 slurker og så "nei takk" i form av at koppen ble kastet i veggen![;)][8D]

Så prøvde vi litt yoghurt, han fikk smake av meg.. og det likte han! Så fikk han egen yoghurt, og spiste hele (sånn liten i 4-pack) og det gikk fint!

Så forsøkte vi igjen med melk og da var det mer interessant.. og nå bytter vi på om det er MME eller kumelk i flasken.. varmer kumelken som foreslått fra HS.. og han gløgger nedpå[:)]

Jeg vet ikke, men kanskje det smaker drit blandet? Jeg synes MME smaker HERK jeg da [:'(] Og at kanskje kombinasjonen pulver-vann-kumelk ikke blir så bra? [:)]

Jeg ville uansett prøvd igjen litt senere og latt han få bestemme selv hvor mye han vil ha av det, uten at det blir lurt i han.. ikke misforstå altså, men ja, det ble sånn jeg greide å forklare det![:D]

Alt i alt tok det vel 1-2 uker fra første nei-takk-slurk til nam-nam!

Back
Topp