melk?

Jorlin

Glad i forumet
VIP
Hvorfor skal de ikke ha melk? Får jo yoghurt til dem, så lurer litt her :-/ Noen som kan fortelle meg noe om dette? (gidder ikke google nei :-P)
 
Fordi kroppen ikke tåler det enda.

Den baby-yoghurten kan sammenlignes med den melken i morsmelkerstatning. Den er tilpasset babyer :)
 
Det virker litt uklart for meg.. Jeg har forstått det som at de som har laktoseintoleranse eller melkeallergi i familien bør vente til minst 10mnd. Det helsesøster sier, er at de kan få litt yoghurt fra 10mnd, men at de ikke skal ha flere meieriprodukter før de er et år. Argumentet er at de kan få i seg for lite jernholdig mat hvis de spiser mye melkeprodukter. MME og grøten inneholder jo jern. Kumelk kan jo gjøre jernopptaket dårligere (man bør feks heller drikke juice mens man spiser leverpostei for å øke jernopptaket).
Jeg lar henne smake naturell yoghurt og hun liker det veldig godt, men synes det er vanskelig å "trosse" rådene fra helsestasjonen så hun får bare litt på fingeren.
 
Det er fordi melkeproteinene er vanskelig å spalte for de små magene (det er det egentlig for voksne også, det er derfor mange blir oppblåst og får vondt i magen av melk). Den gjør slik at tarmen ikke klarer å ta opp andre viktige næringsstoffer fra maten. Den bruker for mye krefter på melka på en måte... Dårlig forklart, men..
 


Maria :D skrev:
Det er fordi melkeproteinene er vanskelig å spalte for de små magene (det er det egentlig for voksne også, det er derfor mange blir oppblåst og får vondt i magen av melk). Den gjør slik at tarmen ikke klarer å ta opp andre viktige næringsstoffer fra maten. Den bruker for mye krefter på melka på en måte... Dårlig forklart, men..


Men det gjelder vel kun ren melk og ikke syrnede melkeproduker (biola og yoghurt)?
 


Lizarella skrev:


Maria :D skrev:
Det er fordi melkeproteinene er vanskelig å spalte for de små magene (det er det egentlig for voksne også, det er derfor mange blir oppblåst og får vondt i magen av melk). Den gjør slik at tarmen ikke klarer å ta opp andre viktige næringsstoffer fra maten. Den bruker for mye krefter på melka på en måte... Dårlig forklart, men..


Men det gjelder vel kun ren melk og ikke syrnede melkeproduker (biola og yoghurt)?



Jeg er ikke så inne i det at jeg vet hvorfor de kan spise syrnede meieriprodukter fra 10 mnd. Det er jo melkeproteiner i det og, men jeg kan tenke meg at det er fordi det er lettere å fordøye syrnet melk.
 
Back
Topp