Melk?

Kamikaze

Andre møte med forumet
Har oppdaget at det har kommet først gulaktig væske, og så gjennomsiktig væske fra begge brystene.. Er dette råmelk? Er 25+4. Er ikke dette litt tidlig å komme nå? Er jo lenge til barnet blir født... Noen andre med erfaring? Er førstefødte..
 
Brystkjertelen vokser under påvirking av østrogen, progesteron, hPL og prolaktin. Under første svangerskap skjer den veksten av brystkjertelen som gjør at den er i stand til å produsere melk. Fettvevet i brystet erstattes delvis av kjertelvev. Mot slutten av svangerskapet begynner kjertelen å produsere sekret som samler seg opp i kjertelgangene. Ved press på kjertelen rundt brystvorten kan det sive frem gulaktig væske. På grunn av kjerteltilvekst blir brystene større i omfang. Huden på brystene får utvidede blodårer. Brystvorten blir større og hever seg mer opp fra hudens nivå. Her og i området rundt brystvorten blir huden mørkere pigmentert. Rundt brystvorten kommer det under graviditeten frem grynstore knuter som er spesielle kjertelstrukturer i huden (Montgomerys kjertler).                    Hvis det hjalp noe :)
 
Back
Topp