Melk til ettåringer

Babynrto

Forumet er livet
Febbisbebbis'18
Marsboerne 20 18
Barna skal jo ikke drikke kumelk før de er ett år. Men når de har blitt ett, kan de plutselig drikke kumelk til flere måltider om dagen da? Og hvilken fettprosent velger dere til de minste?

Mine har startet med Helmelk rett og slett fordi jeg har hatt tynne fliser av noen unger. De to yngste (3 og 7,5 år gamle) foretrekker lettmelk og har drukket det fra de kunne utrykke sin preferanse (det gjør også jeg, og tidvis gikk preferansen på fargen på kartongen, treåringen varierer i så måte litt enda) mens eldtemann på 10 fortsatt foretrekker helmelk. Og siden han er på grensen til undervektig ser jeg ingen grunn til å nekte ham det

Preferansene hans i prioritert rekkefølge er
Økologisk helmelk
Økologisk lettmelk
Helmelk 4% (Q)
Helmelk 3,5% (Tine)
Lettmelk, Tine som har litt høyere % enn Q om vi ikke har annet
Lettmelk Q om han må.

Han har av den grunn ikke skolemelk for der tilbys vare lettmelk. Preferansene skyndes smak

Mine har ikke fått kumelk som drikke før i treårsalderen, og da har de fått helmelk. Vi kjøper bare helmelk.

Eldste har ikke tålt melk før nå nylig. Så liker ikke ren melk. Drikker Alpro Soya eller Oatly havredrikk som regel.

Mellomste begynte å drikke melk da hun begynte i bhg. Siden hverken jeg eller søstra tåler hadde vi aldri kumelk i hus. Hun drakk Hipp til hun var 2,5-3. I bhg er det økologisk lettmelk. Hjemme veksles det mellom lettmelk og ekstra lett. Kommer helt an på favorittfargen den uka. :P Kjøper kun Tine.

Prøver å unngå så mye melkeprodukter selv om han er over ett år. Han har eksem og melk gjør som regel eksem verre på de fleste.
Han spiser kanskje en yoghurt om dagen, men foretrekker vann til drikking (16 mnd)
Får han melk som drikke så får han semi skimmed (bor i UK). Det er omtrent som lettmelk

Vi drikker ekstra lett med tilsatt D vitamin.

Prøver å unngå så mye melkeprodukter selv om han er over ett år. Han har eksem og melk gjør som regel eksem verre på de fleste.
Han spiser kanskje en yoghurt om dagen, men foretrekker vann til drikking (16 mnd)
Får han melk som drikke så får han semi skimmed (bor i UK). Det er omtrent som lettmelk

Hm, er det sant? Det skal jeg tenke over når vi begynner å gi melk her. Vi mistenker at han har atopisk eksem.

Hm, er det sant? Det skal jeg tenke over når vi begynner å gi melk her. Vi mistenker at han har atopisk eksem.

Ja :) alle jeg kjenner som har eksem blir verre av melkeprodukter. Samboer og meg inkludert :) så vi prøver å unngå melk så langt det lar seg gjøre

Skal sies at vi ikke unngår det helt da. Han får melkeprodukter, bare ikke veldig mye hver dag. Er jo ikke sånn at de får utslett med en gang de får i seg melk :) men kutter ned på ting. For eksempel yoghurt laget på plantemelk i stedet for kumelk osv. Men har vi ikke det så får han vanlig :)

Ekstra lett.

Skal sies at vi ikke unngår det helt da. Han får melkeprodukter, bare ikke veldig mye hver dag. Er jo ikke sånn at de får utslett med en gang de får i seg melk :) men kutter ned på ting. For eksempel yoghurt laget på plantemelk i stedet for kumelk osv. Men har vi ikke det så får han vanlig :)

Takk for info :) hadde sikkert tatt meg en evighet å finne ut av dette på egenhånd :p men da skal jeg være obs på det!

Vi har skummamelk her hjemme. I barnehagen gir de lettmelk. Vet ikke hvor mye hun drikker i barnehagen, men foretrekker vann hjemme. Kun et par slurker melk, og så er det ikke interessant. Skal sies vi ammer litt fortsatt da, så mulig hun foretrekker morsmelk over kumelk. 1 år og 4 mnd.

Vi bruker bittelitt melk i mat (mest i baking) men jeg kommer ikke til å servere ungen kumelk for å drikke før hun eventuelt ber om det selv.
Nå blir jeg sikkert halshugd her, men jeg syns ikke kumelk er for mennesker :yuck:

Foreløpig får hun melk av meg når hun selv ønsker det. 15mnd

Vi bruker bittelitt melk i mat (mest i baking) men jeg kommer ikke til å servere ungen kumelk for å drikke før hun eventuelt ber om det selv.
Nå blir jeg sikkert halshugd her, men jeg syns ikke kumelk er for mennesker :yuck:

Jeg skal hvertfall ikke halshugge deg, for det syns jeg alle skal kunne bestemme for seg selv :happy: (her bruker vi kumelk:p)

Samboer sier det samme, og jeg er ikke helt uenig ;) men vi drikker melk likevel da, for vi synes det smaker så godt :p

Vi har alltid bare kjørt vann til måltidene (av og til farris). Og smoothier som dessert/kosedrikk. Får melkeprodukter via ost og yoghurt. I barnehagen drikker de melk da. Og av og til har vi kjøpt Biola eller annen melk om treåringen har bedt om det. Eller om vi har en åpen melkekartong vi har brukt til suppe eller annen matlaging hender det hun får et glass. Aner ikke om hun foretrekker lett eller helmelk?

Back
Topp