Melatonin til barn - helsekost?

LilleBurugla

☆ En del av Juni-13 ☆
jentene i juni13
Tilgangsansvarlig
VIP
Hei jenter!

Jeg har noen spørsmål om Melatonin, og håper noen kan svare meg.

Bakgrunnen til mine spørsmål er at min ex svigersøster nevnte melatonin i forbindelse med min svart 6 år gamle datter og hennes adferd/søvnvansker.
Min datter klarer ikke å få inn skikkelige rutiner, og hun sover alt for lite på natten. Vi har prøvd alle triks og råd, vi har faste rutiner fra morgenen til kvelden, og da hun er avhengi av 100% forutsigbarhet blir hele hverdagen vår knyttet rundt akkurat dette.
Leggesituasjonen er som regel ikke positiv, hun slår seg ofte vrang fordi hun er så sliten. Vi har prøvd å legge henne seinere over lengre perioder, men det resulterer ikke i at hun sover lengre på morgenen. Hun våkner som regel alltid kl 04.00, og seinest kl 05.00. Det funker ikke å be henne legge seg igjen. Vi har som sagt prøvd alle triksene i boka, vi har hatt natt og dag klokke, lagt tidligere, lagt seinere, mer aktivitet, og vi har alltid ett fokus på positiv leggerutiner. Barnehagen har nevnt at det ikke er umulig at vi må utrede henne når hun begynner på skolen.

Min svigersøster har brukt melatonin på sitt barn når hun var yngre av samme grunner, og opplyste meg om at dette var helsekost og naturlig. Men når jeg googler det så ser det ut som legen er nødt til å skrive ut melatonin?

Håper noen her inne har noen vettuge svar til meg :)

Har en nevø som bruker det, må få resept fra fastlegen din :)
Vil uansett anbefale deg og snakke med fastlegen om søvnproblemene til datteren din.

Melatonin er søvnhormon, men ikke alle som produserer nok til at en blir skikkelig trøtt. Så på den måten så er det jo naturlig. Om jeg har forstått det rett ;)

Det var uten resept før, men nå må legen skrive en spesial resept for uregistrerte legemidler.

Du må ha resept fra lege. Det er det mest naturlige sovemiddelet du kan bruke, men skal likevel følges av lege. Noen får god effekt, andre ikke...

I usa selges det overalt uten resept, mens her må han ha resept for mindre dose. Jeg bruker det til meg selv med bra effekt. Det er jo et hormon vi produserer selv som noen enten produserer for lite av til feil tidspunkt eller trenger et boost av. Har ingen bivirkninger her.

Min datter bruker dette, men vi måtte gjennom en søvnutredning før hun fikk det. Er reseptbelagt og fås med samarbeid med legen.

Det er reseptbelagt ja. Ofte må ein prøve andre ting først, før fastlegen skriver ut resept. Vi måtte prøve Vallergan til guttungen (heilt håplaust), før han fekk melatonin. Han har gått på det fast i fire-fem år.

Om ein går gjennom utredning pga søvnvanskar (f.eks. hos BUP), får ein gjerne prøve melatonin utan å ha prøvd andre legemiddel først. Vi fekk tilbud om å prøve melatonin til jenta mi, men vi klarte heldigvis å snu søvnsituasjonen ved hjelp av samtalar med barnepsykolog og knallharde rutiner over lang tid.

Back
Topp