Mekling

lille_mjau

Gift med forumet
Augustlykke 2015
kort fortalt

slutt mellom meg og barnefar
han holdt seg unna i 5 mnd (uten samvær med datteren)
så ble det annenhver helg (fredag ettermiddag til søndag ettermiddag)
Så flyttet han og ville ikke oppgi adresse, så jeg holdt datteren vår hjemme.
Har vært på familievernkontoret, der skjedde det ingenting. Ingen avtale ble skrevet under på siden jeg fortsatt ikke visste hvor han bodde.
Plutselig har han skaffet seg advokat, han krever 50/50 og delt foreldreansvar
Jeg sier at 50/50 ikke er mulig, siden han bor så langt unna
Jeg får adressen hans av advokaten.
Innkalt til mekling på mandag, fikk mail i dag av advokaten hans. Hvor hun også truer med rettsak etter meklingsmøtet.
Jeg har ikke advokat og får ikke skaffet meg det innen mandag.
Jeg trenger virkelig hjelp så om noen av dere her inne kan råde meg litt, så ville jeg virkelig satt pris på det.

Ville utsatt meklingsmøtet inntil du har skaffet deg egen advokat.

Ville utsatt meklingsmøtet inntil du har skaffet deg egen advokat.

Enig her!
Høres jo litt rart ut å plutselig kreve 50/50 når han ikke vil gi deg adressen og da..?
Men skaff deg en advokat på mandag ;)

datteren vår er 6 år.
Da vi var på familievernkontoret tidligere i høst, sa han at han gjør det vanskelig fordi han ikke har "tilgitt" meg enda.
Jeg har fått adressen hans nå og datteren vår er hos han denne helgen, slik som jeg sa ville skje om jeg fikk adressen hans.

Du trenger ikke advokat på meklingsmøte. Jeg ville svart advokaten at det er veldig fiendtlig å true med rettsak før mekling engang er holdt - målet med mekling er å komme til enighet og finne en løsning som er bra for barnet, og veldig negativt å gå inn til et meklingsmøte med innstilling om å ikke prøve å samarbeide engang.

datteren vår er 6 år.
Da vi var på familievernkontoret tidligere i høst, sa han at han gjør det vanskelig fordi han ikke har "tilgitt" meg enda.
Jeg har fått adressen hans nå og datteren vår er hos han denne helgen, slik som jeg sa ville skje om jeg fikk adressen hans.
Da er det på tide å bli voksen og ansvarsfull. Han er først og fremst pappa, deretter en bitter x. Den siden må alltid legges til side for barnets beste.

Du trenger ikke advokat på meklingsmøte. Jeg ville svart advokaten at det er veldig fiendtlig å true med rettsak før mekling engang er holdt - målet med mekling er å komme til enighet og finne en løsning som er bra for barnet, og veldig negativt å gå inn til et meklingsmøte med innstilling om å ikke prøve å samarbeide engang.

Veldig enig her!

datteren vår er 6 år.

Han bor langt unna? hun går jo skole så regner med at 50/50 ikke går. Dere får råd på meklingskontoret når dere skal dit om hva som er best for barnet :)

Enig!

Han bor langt unna? hun går jo skole så regner med at 50/50 ikke går. Dere får råd på meklingskontoret når dere skal dit om hva som er best for barnet :)

han bor langt unna ja. Så 50/50 er ikke aktuelt. han har ikke bil heller, så hvis han skal følge henne til skolen hver dag, så må de dra hjemmefra i 5 tiden på morningen.

han bor langt unna ja. Så 50/50 er ikke aktuelt. han har ikke bil heller, så hvis han skal følge henne til skolen hver dag, så må de dra hjemmefra i 5 tiden på morningen.
Sier seg selv at det ikke lar seg gjøre. Barn har lovfestet rett på å gå på en skole. I tillegg er det han som er vanskelig og som plutselig forsvant it av ungens liv, så hun blir nok boende hos deg ja ;)

Hvor langt unna bor han?
eg ville ringt en advokat i morgen og hørt hva du skal gjøre ang meklingsmøte.

Jeg ville møtt opp på meklingen helt åpen, og si at du ikke forstår hvorfor han har anskaffet advokat da du trodde dere skule komme til en enighet som er til beste for barnet.
Ærlig talt viser han jo allerede tegn til å være vanskelig med en advokat så tidlig, han forventer jo at han skal bruke denne. Og en så fiendtlig innstilt advokat viser kun at det er en taktikk på å skremme deg. Kan ikke se hvordan det på noen måte skal kunne gagne hans sak.
Masse lykke til, dette er helt på trynet. Fra hans side.

Jeg vil bare si at advokater bruker trusler bare for å skremme deg.. Og for at en dommer skal sette vedtak på en 50/50 fordeling så må det være kort avstand mellom foreldrene.

Jeg er selv oppe i en lignende sak. Bf oppførte seg uansvarlig når han hadde sønnen vår på 16 mnd hos seg så jeg stoppet samværet. Først snakket jeg med barnevernet og en advokat som jeg ble anbefalt, og begge sa at jeg hadde loven på min side hvis jeg ville stoppe samværet. Dette var i juli. Svaret han kom med var at han hadde snakket med advokaten sin og at han kom til å gå videre med saken. For rundt en måned siden fikk jeg brev fra advokaten hans med beskjed om at hvis han ikke fikk tilbake samværet sitt så ville det få konsekvenser for min omsorg. Prøvde å få kontakt med advokaten til bf, han svarte ikke meg men han svarte min stefar. Det kom frem at han bf ikke har fortalt alt som har skjedd og vi fikk beskjed om å sende en mail til advokaten med min versjon og så skulle han snakke med bf og ta kontakt med oss igjen. Vi har fremdeles ikke hørt noe fra verken advokaten eller bf. Men snakker litt med moren til bf og hun har av og til barnebarnet sitt på besøk.
Med en gang jeg fikk brevet fra advokaten så fikk jeg panikk.. hva gjør jeg no.. har ikke råd til advokat så hvordan løser jeg dette. Snakket da med en venninne som har vært oppe i en veldig stygg sak med faren til sønnen hennes. Og hun sa at advokater kommer med trusler i håp om at vi som sitter uten advokat skal knekke sammen og gi bf akkurat det han vil ha. Men det er det dummeste du gjør. Ikke gå med på noe du ikke selv vil. Har du noen andre du kan ta med deg på møte på familievernkontoret hvis du føler ubehag siden han har advokat med seg?

Får du frirettshjelp? Hadde det vært meg så hadde jeg gått på møtet imorgen, for hvis du ikke går så taler deg negativt for din del. Jeg ville prøvd å komme litt før møte og høre om det var mulig å få snakke med megleren før møte og så forklart situasjonen fra din side og spurt om hva h*n råder deg til å gjøre. Kanskje du da får en som ser det litt mer fra din side. Så ville jeg hørt hva bf og advokaten vil først. Og hvis de da krever 50/50 ville jeg spurt megler om h*n mener det passer seg når avstanden er så stor og det rett og slett ikke lar seg gjennomføre.

Ble litt rotete dette her.. Men husk på en viktig ting når du er på møtet imorgen; IKKE skriver under på noe du ikke vil. Du skal være 200% enig i avtalen før du går med på den.

Back
Topp