Medlem av statskirken

Martes

Elsker forumet
Noen som vet... Jeg er ikke medlem av statskirken, men barnets far er medlem. Blir barnet da automatisk medlem? Jeg har ingen planer om å melde henne inn [8D]

Jeg vet ikke altså, men jeg lurer på om vi alle automatisk blir medlem av statskirka med mindre vi er medlem av et annet trossamfunn..? I hvert fall tror jeg at en liten del av skatten vi betaler (vet ikke hva det heter.. kirkeskatt..?) går til statskirka dersom vi ikke er medlem av noe annet trossamfunn.. Veldig usikker på dette men jeg har hørt noe om at mange er medlem av statskirka uten å være klar over det, og uten å aktivt ha meldt seg inn/blitt døpt/konfirmert el.l.

Jeg tror det er om du døper ungen i statskirken så blir ungen medlem, men døper du ikke i kirken så blir ungen ikke det. Correct me if I'm mistaken

Barnet blir ikke automatisk medlem der mor eller far er medlem. Jeg er medlem av statskirken, pappan er humanetisk forbund. Har dere barnedåp, blir hun medlem i statskirken, Navnefest, humanetisk forbund og hvis dere ikke har noen av delene tilhører hun ingenting[:)]

ORIGINAL: *June venter spent *

Barnet blir ikke automatisk medlem der mor eller far er medlem. Jeg er medlem av statskirken, pappan er humanetisk forbund. Har dere barnedåp, blir hun medlem i statskirken, Navnefest, humanetisk forbund og hvis dere ikke har noen av delene tilhører hun ingenting[:)]

Det var jenta si som kunne forklare det[:D]

Hmm ja ikke tenkt på det der.. men trodde nå at man måtte døpes i kirka for å bli medlem.. [:-]

ORIGINAL: Martes

Noen som vet... Jeg er ikke medlem av statskirken, men barnets far er medlem. Blir barnet da automatisk medlem? Jeg har ingen planer om å melde henne inn [8D]

er ganske sikker på at man må gi beskjed om at baby ikke skal meldes inn i st.kirken, eller så blir det gjort aut ettersom "norge er protestant"  alså stats religionen. [&:]
kirken fornekters seg ikke vettu, skal jo ha med seg alle de kr de kan [:'(]
Litt teit system egentlig, meldt meg ut av statskirken jeg oxo [:D]

Alle som ikke melder seg inn i noe annet trossamfunn, går automatisk over i statskirken i Norge. Dette er pga at statskirken er statlig i Norge. Samme gjelder om du melder deg ut av statskirken og ikke melder inn i noe annet (som f.eks humanetisk) innen et år, så går du også automatisk tilbake til statskirken.

Hvis en av foreldrene er medlem i den norske kirke vil også barnet bli det.

Barn under 15 år kan ikke stå oppført som eget medlem i humanetisk, men som foreldre og medlem av humanetisk kan du velge at den offentlig støtten skal tilfalle humanetisk. Da må ikke barnet være medlem i den norske kirke (eller annet støtteberetiget trossamfunn)

Jeg meldte meg ut av statskirken før storesnuppa blei født for å hindre at ho automatisk skulle bli med. Pappaen var med i HEF, og jeg fant ut at det var slik at hvis en av foreldrene var med i statskirka, så blei barnet det også. Når ingen av oss var medlem, blei heller ikke barnet det. Vi hadde senere navnefest, og meldte henne inn der som barn av medlem.

Back
Topp